י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

לראשונה: שרידים מתקופת בית ראשון

עבודות להנחת קו חשמל בהר הבית הולידו את אחד הממצאים הארכיאולוגיים המשמעותיים ביותר: לראשונה אחרי 2,700 שנה - שרידים ארכיאולוגיים מימי בית המקדש הראשון

חלק מהממצאים שנחשפו
חלק מהממצאים שנחשפו

תגלית ארכיאולוגית מרעישה בהר הבית: אנשי רשות העתיקות שפיקחו על עבודות של הוואקף להנחת קווי חשמל מצאו שרידים מימי בית המקדש הראשון, לפני 2,700 שנה. זו הפעם הראשונה שנחשפים ממצאים מתקופה זו במקום שבו עמד בית המקדש.

הממצאים שנתגלו בפינה הדרום-זרחית של הר הבית הם שברים של קערות חרס המעוטרות בסגנון האופייני לימי בית ראשון, בסיס של כלי ליציקת שמן, שפה של קנקן, שבר של חפץ בצבע לבן ששימש ככל הנראה לעיטור כלי גדול יותר או כחלק מצלמית חרס, וכן גלעיני זיתים ושברי עצמות של בעלי חיים.

בפרויקט הסינון שעורך פרופ' גבי ברקאי בשפכים של עבודות חפירה שערך הוואקף לפני שמונה שנים במתחם הר הבית, נמצאו אמנם ממצאים מרשימים מימי בית ראשון, אולם חשיבותם של הממצאים החדשים בכך שהם נתגלו במתחם ההר עצמו והם שייכים אליו בוודאות.

"השרידים האלה מצביעים על כך שבמקום שבו הם התגלו היתה פעילות במאה השביעית והשמינית לפני הספירה", מסביר מנהל מחוז ירושלים ברשות העתיקות. "מכיוון שמעולם לא נערכו חפירות ארכיאולוגיות בהר הבית לא נחשפו שם עד כה ממצאים".

הממצא המסקרן ביותר הוא חלק מצלמית החרס. צלמיות חרס התגלו במרבית החפירות מתקופה זו שנערכו בירושלים וביהודה. הדבר לא מפתיע את הארכיאולוגים, שכן המקרא מלא בנבואות תוכחה נגד בני ישראל על כך שהם מקיימים פולחן זר. אבל המצאות של צלמית כזו בהר הבית, שבו שכן בית המקדש, פותחת פתח לפרשנויות.

גרעיני הזיתים שנמצאו באתר יעברו בדיקה פיזיקלית המשמשת לקביעת גילם של חומרים אורגניים. העצמות שנתגלו שייכות ככל הנראה לעיזים או לכבשים, וגם הן יעברו בדיקה לצורך תיארוך.

ראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית ויו"ר רע"מ־תע"ל, ח"כ השייח' אבראהים צרצור, הגיב בזעם על הידיעה: "הגיע הזמן להפסיק עם כל השקרים הללו, שמקשרים בין היהודים לבין מתחם מסגד אל־אקצה. מאז 1967 ישראל עשתה הכל וחפרה בכל מקום בתוך מתחם אל־אקצה, ולא הצליחה להוכיח איזשהו קשר בין היהודים לבין המקום המוסלמי הזה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}