י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

יחצ"ן בהתנדבות?

ב'הצלה ישראל' מאשימים את זק"א כי הכתירו את אחד מהנוכחים בתאונה היום בדרום כ"איש זק"א" כדי לזכות ביחסי ציבור. לטענתם, חדשות ערוץ 2 אף צינזרו ראיון עימו. זק"א: "הוא מתנדב שנים רבות"

"יש לנו דובר חרוץ". יהודה משי זהב
"יש לנו דובר חרוץ". יהודה משי זהב

מלחמת גרסאות סביב התאונה הקשה היום בכביש הערבה: ב'הצלה ישראל' טוענים כי לא היה במקום איש זק"א, וכי הארגון הכתיר את אחד מהנוכחים במקום כאיש זק"א לצרכי יחסי ציבור ולצורך מתן קרדיט לתמונות מהשטח. לעומת זאת, בזק"א אומרים כי האיש הוא מתנדב תקופה ארוכה בזק"א ואף תדרך בשטח את הכוחות.

רבות נכתב על פעילות יחסי הציבור הענפה של ארגון זק"א, לטוב ולמוטב. אך יש שטוענים כי אופי הפעילות של זק"א עובר את גבול הטעם הטוב.

בתאונה הקשה שאירעה היום בכביש הערבה, בה נהרגו אח ואחות, הגיעו ראשונים לשטח שני חרדים, שמואל הומנר וגיסו משה גרוסברגר, שהיו בדרכם לטיול בדרום. הם ראו בשולי הדרך את התאונה הקשה ונרתמו לסייע ולהציל חיים.

הומנר הוא מתנדב וותיק בארגון 'הצלה ישראל', ובמשך כ-25 דקות טיפל בפצועים לבדו בעזרת תיק העזרה ראשונה שהיה ברשותו, עד להגעת הכוחות.

לעומת זאת, לגרוסברגר אין הכשרה רפואית, והוא עסק בעיקר בניהול מערכת הקשר מול הכוחות הנוספים.

בדיווחי החדשות לאחר מכן הוכתר גרוסברגר בתואר "איש זק"א". לדברי גורמים במערכות ההצלה, גרוסברגר אננו קשור כלל לאף ארגון הצלה, והכתרתו בתואר זה היתה רק למטרת יחסי ציבור, כנגד הפעילות של 'הצלה ישראל' בשטח.

בנוסף, גורם במערכות ההצלה טוען כי זק"א התחייבה להעביר תשלום של כ-500 שקלים לגרוסברגר, בתמורה לאספקת התמונות מהשטח שצולמו על ידו. לדברי אותו גורם, אנשי זק"א אף דאגו להלביש את גרוסברגר באפוד עם סמל הארגון בעת ראיון טלוויזיוני.

"זה נעשה כאמצעי של זק"א ליחסי ציבור", אומר גורם במערכת ההצלה, "זה היה אירוע שמתנדב של 'הצלה ישראל' טיפל בפוצעים בשטח במשך 25 דקות לבד, אבל הם רצו לעשות יחסי ציבור, ואמרו לגרוסברגר 'בא תהיה מתנדב שלנו מהיום'".

• שילמו לו כסף על זה?

"שמעתי דיבורים כאלו, אבל אני לא יכול להתחייב על כך. יתכן והכסף הוא עבור התמונות שצילם בשטח ובמטרה שיופיע עליהם קרדיט של זק"א".

בדיווחי התאונה באתרי האינטרנט אכן הופיע התואר של "איש זק"א" ליד שמו של גרוסברגר, אולם נודע כי בחדשות ערוץ 2 חתכו מקטע העריכה את דיווחו של גרוסברגר, זאת לאחר שנודע כי הוא אינו איש זק"א.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' טוען גרוסברגר כי הוא אכן מתנדב של זק"א. "הצלה ישראל וזק"א טיפלו באירוע יחד, כאשר אני תדרכתי את הכוחות במערכת הקשר כיצד להגיע למקום", הוא אומר.

בנוסף, מפקד אגף המבצעים בזק"א, חיים וינגרטן, טוען גם הוא כי גרוסברגר הוא מתנדב זק"א במשך שנים רבות. "הוא מתנדב מתורגל ובמשך שנים רבות בזק"א", טוען וינגרטן. "פשוט הדובר של זק"א עשה את העבודה שלו היטב, והדובר של 'הצלה ישראל' עשה פחות את העבודה שלו. אני אשם שהדובר שלנו חרוץ?".

• יש טענות ששולם לו כסף עבור כך.

"הלוואי שלארגון זק"א היה כסף לשלם".

יצוין כי לפני כשבועיים סערו הרוחות, לאחר פרסום תמונה של ארבעת בחורי הישיבה שנהרגו בתאונת הג'יפ בדרום. בני המשפחות טענו כי לארגון זק"א, שהעביר את התמונות, לא ניתן אישור לפרסום התמונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}