י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

אחמד טיבי דואג לילדים חרדים

משרד החינוך מסרב להעניק תקציב לשעות סיוע לילדי החינוך המיוחד במוסדות חרדים, אבל חברי הכנסת החרדים כמעט ולא עשו דבר עד עתה. הצעת חוק של אחמד טיבי אולי תציל את המצב

צילום אילוסטרציה. למצולם אין כל קשר לכתבה . צילום: מנח זרקא
צילום אילוסטרציה. למצולם אין כל קשר לכתבה . צילום: מנח זרקא

ילד חרדי אינו זוכה לתקציב ממשלתי כמו הילד החילוני. זה כבר כולנו יודעים. אבל מדוע שילד חרדי לא יזכה לקבל תקציב עבור טיפולים פרא-רפואיים בחינוך המיוחד?

מתברר כי כבר למעלה מ-15 שנה משרד החינוך מסרב להעניק תקציב למוסדות הפטור במגזר החרדי עבור הטיפולים הפרא-רפואיים. גם במוסדות המוכרים שאינם רשמיים, משרד החינוך אמנם מעביר סכום מסוים, אך הוא נמוך במאות אחוזים מהנדרש.

ד"ר משה ליבוביץ הוא זה אשר נרתם לנהל את המאבק בסוגיה זו בהוראה ישירה של גדולי הדור. הנתונים שהוא מציג תמוהים ומכעיסים: במוסדות הפטור בציבור החרדי משרד החינוך מסרב בכל תוקף לתקצב את שעות הסיוע לילדי החינוך המיוחד.

גם במוסדות המוכרים שאינם רשמיים, משרד החינוך נותן סכום זעום יחסית לנדרש. במוסדות אלו המשרד מקצה סכום של 85 שקל ברוטו לשעת סיוע (45 שקל נטו), בעוד ששעת עבודה של קלינאית תקשורת במשרד חינוך עומדת על בין 120 ל-250 שקל.

פערים אלו יוצרים תמונה קשה וכואבת לילדים הנזקקים. למרות שיש מפקחות חרדיות שאמורות לפקח על הנושא, למעשה הן לא בודקות כלל כמה שעות אכן מוענקות לכל ילד. לדברי ליבוביץ, גם כאשר מאבחן מקצועי מחליט כי יש להעניק לילד 4 שעות סיוע שבועיות, בעקבות המחסור בתקציב מאושרת לו שעה אחת בלבד, במקרה הטוב, ובמקרה הרע הוא לא זוכה כלל לסיוע. "זה טריק. כולם יודעים את המשחק הזה אבל אף אחד לא עושה כלום", אומר ליבוביץ ומתריע: "משפחות נהרסות. לא מאבחנים את הליקויים של הילדים ולא מטפלים בהם, ואחר כך מגלים שהילד הופך לנושר".

במכתב ששיגר יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאר, אל ליבוביץ, נכתב כי "לטענת משרד החינוך מוסדות הפטור אינם כפופים לחוק הפיקוח ולכן הם אינם עוברים ועדת השמה והם אינם זכאים לשירותים הנכללים בחוק החינוך המיוחד ובכלל זה גם הטיפולים הפרא-רפואיים. כמו כן, במוסדות אלו אין כיתות חינוך מיוחד והם אינם מפוקחים על-ידי מפקחי החינוך המיוחד".

עיקר האשמה מופנית כפי חברי הכנסת החרדים שלא פעלו עד עתה בנושא. "הפלא הגדול הוא שכל גדולי ישראל שנפגשתי איתם בנושא הזה התפלאו איך עד היום אף חבר כנסת ואף מנהל מוסד לא העלו את השאלה מה עושים עם הילדים האלו", אומר ליבוביץ. "גדולי ישראל הטילו עלי את המלאכה לטפל בנושא הכאוב הזה, והקמתי את עמותת 'שתיל' בה חברים נציגים של כל גדולי ישראל".

התוצאה של האפליה הזו, מתריע ליבוביץ, היא שהורים חרדים רבים מעדיפים לשלוח את ילדיהם למוסדות ממלכתיים חילוניים, וזאת כדי לקבל את הטיפולים הפרא-רפואיים הדרושים להם.

מתברר כי אם חברי הכנסת החרדים לא מטפלים בנושא, חבר הכנסת הערבי אחמד טיבי הוא זה שיציל את המצב. טיבי הגיש הצעת חוק פרטית לשיווין בנושא הטיפולים הפרא-רפואיים, שתשפיע גם על המוסדות החרדיים. "לצערי אני הולך להיפגש עם חבר הכנסת טיבי בנושא הזה. חברי הכנסת החרדים לא טיפלו בנושא הזה, חוץ מחבר הכנסת משה גפני שמנסה עכשיו להוביל מהלך לשינוי בנושא מוסדות הפטור".

במשרד החינוך מאשרים ל'בחדרי חרדים' כי אכן יש אפליה. מהלשכה המשפטית במשרד החינוך נמסר, כי "חוק חינוך מיוחד, התשמ"א -1988, ובכללו הפרק הדן בשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים, חל על מוסדות רשמיים ומוסדות מוכרים ואינו חל על מוסדות הפטור הפטורים מחובת הלימוד בהתאם לחוק לימוד חובה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}