י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מר"צ תעתור לבג"צ נגד חוק טל

בעקבות הארכת חוק טל ב-5 שנים היום בכנסת, מתכוונת סיעת מר"צ בכנסת לעתור נגד החוק לבג"צ - שצפוי לא להתערב. מביל כלל המשתמטים אחוז החרדים עומד על פחות מחצי

משרתים או לא? חייל בנח"ל החרדי
משרתים או לא? חייל בנח"ל החרדי

בחורי הישיבות ימשיכו בכל מקרה לשקוד על תלמודם, אבל מליאת הכנסת חסכה להם צרות: הכנסת אישרה היום להאריך את חוק טל ב-5 שנים. בעד ההצעה הצביעו 56 ח"כים, התנגדו 9 ו-2 נמנעו.

חוק טל מאפשר לבחורי ישיבות בגיל 18 לדחות את השירות הצבאי עד גיל 22, אז באפשרותם לצאת ל"שנת הכרעה" בה הם יכולים לעבוד או ללמוד מחוץ לישיבה, בלא שיחוייבו בגיוס.

לאחר שנת ההערכה יכולים בני הישיבה לבחור: לחזור לישיבה או להצטרף למעגל העבודה ולשרת שירות צבאי בהתאם לפרופיל האישי. כמו כן, יכולים בני הישיבה לבצע שירות לאומי של שנה וחצי.

מאות בני ישיבות אכן ניצלו את חוק טל וביקשו להיתרם לשרות לאומי.

לאחר אישור החוק, הודיעה סיעת מר"צ כי תעתור לבג"צ נגד החוק. במר"צ אומרים כי "החלטת הכנסת היא כניעה מבישה של הממשלה למפלגות החרדיות, זאת למרות שברור לחלוטין שאין בחוק הזה ולו פתח אחד לשוויון בכל הנוגע לחובת השירות בצבא".

אולם בעבר בג"צ דן בנושא וגלגל את הסוגיה לפתחה של הכנסת. אישור החוק כיום על-ידי הכנסת יביא לכך שבג"צ, ככל הנראה, לא יתערב בסוגיה.

עם זאת, חברי הכנסת החרדיים יודעים כבר עתה כי בעוד 5 שנים יאלצו לחזור לסיבוב מאבק נוסף לאישור חוזר של החוק. בעבר נדחתה בקשתם של חברי הכנסת להחליט על המשך אוטומטי של החוק לאחר 5 שנים.

השר אלי ישי אמר בתגובה: "כבר עכשיו, יש מתגייסים רבים מהמגזר הדתי והחרדי המתגייסים לנח"ל החרדי ולשירות אזרחי. אך, אי אפשר לאלץ את האוכלוסיה הזו להתגייס".

ובתוך כך, מנתונים שפרסם צה"ל עולה כי אחוז הציבור החרדי מבין המשתמטים מצה"ל הוא נמוך ממה שסבורים כולם ועומד על פחות מחצי מכלל המשמתטים: רק 11% מתוך 25% שאינם מתגייסים. נתון נוסף מבציע על כך כי גם מבין אלו שמשרתים, 17.5% משתחררים במהלך השירות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}