י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

האיש של גאידמק

ישראל גולדשמידט, החרדי המקורב ביותר לארקדי גאידמק ויו"ר 'קרן גאידמק', מספר על עסקת 'טיב טעם', על היקפי התרומות וגם: "גאידמק לא יתמודד על עיריית ירושלים מול נציג חרדי"

"הקב"ה זימן אותי לתפקיד הזה". ישראל גולדשמידט
"הקב"ה זימן אותי לתפקיד הזה". ישראל גולדשמידט

האיש שהפציע לחיינו בשנתיים האחרונות לא מוכן לרדת מסדר היום. בשבוע שעבר רעשה הארץ, כאשר נודע כי איש העסקים ארקדי גאידמק מתכוון לרכוש את רשת הטריפות 'טיב טעם', ששיווקה בריש גלי בשר חזיר. גאידמק הכריז בכל ראיון כי בכוונתו להוציא את בשר החזיר מהרשת ולהפוך אותה לכשרה ולשומרת שבת.

הבשורה הכתה בהלם את הקהילה העסקית, ובכלל. אלו שתומכים במכירת בשר דבר אחר גינו את גאידמק בחריפות.

אבל גאידמק, כמו גאידמק, לא פוחד מאף אחד. בכל ראיון הוא חזר והדגיש את המחויבות האישית שלו לערכים היהודיים שלא למכור בשר חזיר במדינת ישראל.

מאחורי פעילות הצדקה והחסד של האיש עומד בין השאר, איש אחד, ישראל גולדשמידט, שמכהן כיו"ר 'קרן גאידמק' – הקרן שמעבירה מדי שנה עשרות מיליוני דולרים לצדקה. בראיון נרחב ל'מרכז העניינים' הוא מפרט על המטרות של גאידמק בעסקה, ודוחה את הטענות כאילו זהו צעד יח"צני לקראת התמודדות פוליטית.

"צריך פעם אחת להסביר את הנושא", אומר גולדשמידט, "אם היה לי מאה מיליון דולר לחלק, הייתי מחלק את זה בצורה יותר חכמה לציבור החרדי. הוא היה נותן מיליון דולר להציל את עולם הישיבות והסמינרים, כך הוא היה קונה את עולמו פי שניים מאשר בעסקת 'טיב טעם'. העסקה לא נושקת לציבור החרדי בכי הוא זה. וללא כל קשר זו עסקה שהציבור החרדי צריך לברך עליה, כיוון שהיהדות החרדית מנסה במשך שנים רבות לקחת את הנושא ולהעביר את חוק החזיר. הוא בא ואומר בצורה מאד פשוטה: חזיר זה סמל שמנוגד לתורת ישראל ולעם ישראל, ומה שאני יכול לתרום לעצור את זה אני אעשה. לשאלתך, האם הוא עשה את העסקה הזאת רק בגלל הענין האידיאולוגי, בצורה חד משמעית התשובה היא לא. הסיבה שהוא עשה את זה היא עסקית כחלק מפלטפורמה שהוא מקים. אני לא מייצג אותו מהבחינה העסקית, ולכן איני יודע בדיוק מה הן התוכניות שלו. עם עסקת 'טיב טעם' הוא יכול לעשות שני דברים. מצד אחד לקחת את 'טיב טעם' ולהפוך אותה לכשרה על הדרך, ובנוסף, זה יכול להסתדר היטב עם הצד הפילנתרופי שלו לעזור לנזקקים. עד היום זה היה ברמה ההצהרתית בלבד, אבל אצל ארקדי גאידמק, כשהוא מצהיר, בדרך כלל הוא גם עושה".

גאידמק, כך מסתבר, הוא נצר למשפחה יהודית חשובה ברוסיה. "המקור של המשפחה שלו הוא מברדיצ'ב", אומר גולדשמידט, "בתמונות של סבא שלו וסבא רבה שלו, הם נראים עם פאות ארוכות וזקנים. סבא שלו הפעיל בית כנסת מחתרתי במוסקבה בזמן המשטר הקומוניסטי, וארקדי בתור ילד היה גם הולך עם התרנגול לשוחט. הדוד שלו היה בעל תוקע בבית הכנסת המרכזי של מוסקבה בכל שנות הקומוניזם עד לפני שנתיים שנפטר. ארקדי עצמו למד בחיידר בילדותו. הוא מניח תפילין כבר 19 שנה כמו גם בנו. בנותיו שומרות כשרות ומסורת".

גאידמק הכריז בחודשים האחרונים על כוונתו לרוץ לראשות עיריית ירושלים. לדברי גולדשמיט, גאידמק קיבל את ההחלטה לרוץ לעיריית ירושלים לאחר מצעד הגאווה שנערך בעיר לפני כ-8 חודשים. "ההחלטה הסופית שלו לרוץ לראשות עיריית ירושלים היתה באופן מאד פרדוכסלי דווקא מהפגיעה החמורה בקדושת ירושלים לפני כשנה. הוא עשה מסע שתדלנות חסר תקדים לשמור על קדושתה של העיר. זה מאד כאב לו. באותו זמן, לדעתי, התחילה להתבשל אצלו ההחלטה שהוא רוצה את ראשות העיר".

ולמרות זאת, גולדשמידט מעריך כי אין סיכוי שגאידמק יתמודד מול מועמד חרדי. "לפי מה שאני יודע, אורי לופוליאנסקי לא רץ בבחירות הקרובות. מלבד זה, בוא נגיד את זה אחת ולתמיד: אין פה משהו נגד אורי לופוליאנסקי. זה נכון שלגאידמק היתה ביקורת על נושאים מסוימים, ביקורת עניינית, ואין לזה שום קשר שאורי לופוליאנסקי חרדי או לא חרדי. יש לזה קשר שלופוליאנסקי הוא ראש עיריית ירושלים וארקדי גאידמק חושב שלטעמו לופוליאנסקי לא נהג כשורה בנושאים מסוימים ונגמר הסיפור. זה היה. זה לא ברמה של אורי מול ארקדי. לגופו של נושא, מה יקרה בבחירות, אני לא יודע. ארקדי מאד מקווה שהחרדים יגידו שהוא המועמד שלהם. הוא אף פעם לא אמר שהוא הולך להילחם נגד מועמד חרדי. אני לא נביא, אבל אין סיכוי שתהיה כאן מלחמה מול חרדים. אין סיכוי שהבחירות הקרובות יעמדו על הנושא הדתי-חילוני".

'קרן גאידמק', שבראשה עומד גולדשמידט, מעבירה מדי שנה עשרות מיליוני דולרים לצדקה, חלקם בפרויקטים שממומנים באופן חודשי או שנתי, וחלקם פרויקטים חד-פעמיים. בנוגע לתרומות למוסד תורה חרדיים, אומר גולדשמידט כי "יש בהחלט חלק, אבל לצערי הרב זו עדין לא המסה העיקרית של התמיכה של הקרן. בכל זאת, אנחנו גדלנו מאד בשנה האחרונה בתרומות לגופי תורה וחסד. ומשיחותיי עם ארקדי גאידמק אני מבין שזה גם הולך להמשיך הלאה ולגדול. אם זה יגדל כפי שזה גדל השנה אני אהיה מאד מרוצה".

עם פריצתו של גאידמק לתודעה הישראלית, הוא גם החל במסע פגישות עם גדולי התורה. לדברי גולדשמידט, הוא מתייעץ באופן קבוע עם רבנים במהלכים העסקיים שלו. "הוא עושה את זה בצורה הרבה פחות מוחצנת. יש רבנים קבועים שהוא מתייעץ איתם והוא מחשיב מאד את דעתם. בנושא של 'טיב טעם' הוא התייעץ עם רבנים, והם נתנו לו באופן חד משמעי ברכת הצלחה".

גולדשמידט גם מגלה כי "אין חצר אחת משמעותית בארץ ישראל שלא פנו אלינו לפגישה עם ארקדי גאידמק. גם החצרות הגדולות ביותר של הליטאים, החסידים והספרדים ללא יוצא מן הכלל. אין ספק שהרצון הנסתר, או לא נסתר, הוא גם כן לתמיכה במוסדות. אני מודע לזה. אנחנו לא נאיביים. אף אחד לא פונה לגאידמק בגלל שיש לו אף יפה. כשהוא נפגש עם גדולי תורה הוא יושב בהכנעה על קצה הכסא כמו אחרון החסידים. זה דבר שלא ראיתי בחיי. אני, כיהודי חרדי, לא מצליח לשבת בכזאת הכנעה לפני רבנים כפי שהוא עושה את זה".

היעד הבא של ארקדי גאידמק הוא בית החולים 'ביקור חולים' בירושלים, שנמצא בהליך של פירוק בעקבות משבר כלכלי קשה. 'ביקור חולים' הינו בית חולים בעל צביון חרדי, אך ניהול כושל הביא לכך שבית החולים קרס ופשט רגל.

קבוצות עסקיות רבות פנו לבית המשפט בבקשה לרכוש ולנהל את בית החולים, אולם עד כה לא התקבלה הכרעה. גולדשמידט עצמו החליט להיכנס לתמונה, לאחר שגורמים חרדיים פנו אליו, וניסה לעניין את גאידמק ברכישת בית החולים. בשבועות האחרונים העביר גאידמק הצעה לרכישת בית החולים בסכום של 200 מיליון שקל, והוא ממתין בימים אלו לאישור בית המשפט.

"זה מהלך שהוא עתיד להיות כלכלי", אומר גולדשמידט, "כיום, חד וחלק זה לא כלכלי. מאז שאני נחשפתי לסיפור של 'ביקור חולים', נוכחתי לדעת כמה הנושא הזה הוא חשוב. בירושלים, נכון להיום, חסרות מיטות גם עם ביקור חולים. כתוצאה מזה התמותה היא יותר גבוהה. לסגור בתקופה כזאת ובצרכים האלו בית חולים בירושלים זו אווילות לשמה. דבר נוסף, ביקור חולים הוא בית החולים היחידי שמשרת את תושבי מרכז ירושלים. כשהיו פיגועים בירושלים, לא עלינו חס וחלילה, זה המענה המיידי היחידי. כל בתי החולים האחרים הם מרוחקים ואנחנו יודעים כמה הזמן הוא גורם מכריע להצלת חיים. דבר שלישי, אלו העובדים שנמצאים במצב שאין להם פנסיות.

"לכן, קודם כל מבחינה פילנתרופית, למען רווחת תושבי ירושלים, בית חולים ביקור חולים יישאר. ולא רק זה, אלא שגאידמק רוצה להפוך אותו לבית החולים הכי טוב בארץ עם הרופאים הטובים ביותר. שנית, בית החולים ישאר בצביון חרדי. זה בית חולים שמשרת את האוכלוסייה החרדית והוא ימשיך לשרת את האוכלוסייה החרדית והצביון החרדי יישמר. לאחר כל אלו, אם הוא אכן ינוהל כמו שצריך, כמובן שתבוא ברכה. ואם זה יכניס רווחים, עוד יותר ברכה. כיום הוא הולך על זה כי זה עוד מקום שהוא יוכל ליישם את התורה הפילנתרופית שלו לסייע לחולים במצוקה כלכלית, ומצד שני להפוך את הרפואה הציבורית ליותר טובה ממה שהיא היום".

לסיכום, אומר גולדשמידט כי "הקב"ה זימן אותי לתפקיד הזה ואני מנסה לעשות אותו בצורה הטובה ביותר. אני נמצא פה כאיש אמונו של גאידמק, ועל כן אני מנסה לקדם את מה שחשוב לו. אם הדברים היו אחרת, האג'נדה שלי היתה באה לידי ביטוי. ולמרות הדברים אני חייב לומר שגאידמק קשוב מאד. אני לא זוכר שהוא אמר לי אי פעם לא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}