י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

גוטרמן יהיה הכוכב החרדי הבא?

האם רביץ יפרוש? האם פרוש הולך לעיריית ירושלים? האם גוטרמן הוא הח"כ הבא של דגל? שנה אחרי הבחירות מגיש 'מעריב' כתבה על ההבטחות שהתנפצו במערכת הבחירות ומנסה לנחש מה צפוי בפרק הבא של המפלגות

יעקב גוטרמן. צילום: שוקי לרר
יעקב גוטרמן. צילום: שוקי לרר



שנה אחרי הבחירות מגיש העיתון 'מעריב' כתבה על ההבטחות שהתנפצו במערכת הבחירות, על הטרגדיה שעברה על המפלגות, על הקלפים המנצחים שלה, על הכוכבים העולים, הצונחים ומה צפוי בפרק הבא של המפלגות.

הניתוח שמגיש 'מעריב', בפרט בפרספקטיבה של שנה לאחר הבחירות, מרתק ומעניין, והוא מתאר כיצד המפץ הגדול והמובטח התנפץ בקול רעש גדול ולא נותר ממנו מאומה.

וכך מתוארות בכתבה המפלגות החרדיות והדתיות:



בחוץ, בפנים

יהדות התורה (6‬ ח"כים)

ההבטחות: "משפחה יהודית גדולה" (סיסמת הבחירות)

אחרי שנה: המפלגה הדתית חרדית נותרה משפחה מסוכסכת. המפלגה מורכבת משתי מפלגות, אגודת ישראל ודגל התורה, שמנהלות ביניהן מלחמה: החסידים נגד הליטאים. המאבקים הפנימיים הובילו לכך שיהדות התורה נשארה מחוץ לקואליציה. עד לפני חודש הם היו עם והרגישו בלי: יעקב ליצמן החזיק בראשות הוועדה החשובה בכנסת, ועדת הכספים, וזאת בלי שמפלגתו תהיה מחויבת לקואליציה, והיא אפילו הגישה הצעות אי אמון בממשלה. לאחרונה נמאס לאולמרט והוא נתן לישראל ביתנו את ועדת הכספים.

כוכבים עולים: יעקב ליצמן זכה לשבחים מפי מרבית חברי ועדת הכספים שנאבקו (לשווא) נגד הדחתו.

בפרק הבא: האם אחוז החסימה יועלה ויאלץ את שתי המפלגות המרכיבות את יהדות התורה לרוץ פעם נוספת ברשימה אחת? האם אברהם רביץ, שיושב בכנסת מאז ‭,1988‬ יפרוש? האם יעזוב חבר הכנסת מאיר פרוש את הכנסת וירוץ לראשות עיריית ירושלים? האם ראש מועצת מודיעין עילית יעקב גוטרמן הוא הכוכב החרדי הבא שישתלב ברשימת דגל התורה לכנסת?


בדרך לגירושים?

האיחוד הלאומי־מפד"ל ( 9‬ ח"כים)

ההבטחות: "מאמינים במדינה - מחליפים ממשלה‭;"‬ "ימין חדש עולה" (תשדירי הבחירות)

אחרי שנה: האיחוד בין שתי מפלגות הימין לא הביא את התוצאות המקוות. גם לאחר המלחמה, שעה שהציבור נוהר ימינה, האיחוד הלאומי מפד"ל לא זוכה לעדנה בסקרים ואף יורד במנדטים.

כוכבים עולים: אריה אלדד צובר פופולריות בימין, ולאחרונה אף יש לו הרהורי עצמאות - הקמת תנועת ימין חילונית. גם זבולון אורלב שחה השנה נגד הזרם הקיצוני בציונות הדתית, כאשר שילב נשים במפלגה ופתח אותה לציבור המסורתי.

כוכבים צונחים: אפי איתם, בשנים הקצרות שלו בפוליטיקה, הסתכסך כמעט עם כל מסגרת פוליטית שהשתתף בה. בבחירות האחרונות השתלב באיחוד הלאומי ומשלא מצא נחת גם שם, הוא מגשש דרכו לליכוד.

הפרק הבא: האם יהיו גירושים בין המפד"ל לאיחוד הלאומי? האם לקראת הבחירות הבאות תקום מסגרת ימין חדשה?

והילדים עדיין רעבים

ש"ס (12‬ ח"כים)

הבטחות: "ילד רעב לא לומד - נלחמים על קצבאות הילדים‭;"‬ "והדרת פני זקן - נלחמים על קצבאות הזיקנה‭;"‬ "חיים בכבוד - מגדילים את שכר המינימום‭."‬

אחרי שנה: מאות אלפי ילדים עדיין רעבים, וקצבאות הילדים נשחקו שחיקה נוספת. קצבאות הזיקנה עודכנו באחוז אחד בלבד, וגם את ההישג הזה יש לזקוף לזכות העבודה. אף על פי שכמעט דבר מהבטחותיה לא מומש, הצליחה ש"ס להתחמק מלשאת באחריות. את הביקורת על זניחת הנושא החברתי סופג במקומה עמיר פרץ.

כוכבים עולים: הוא למד בישיבות ליטאיות, הוא מבין יידיש, הוא נחבא אל הכלים, והוא נחוש בדעתו להתקדם לאט. בתוך שנים מועטות הצליח אריאל אטיאס לכבוש את לבו של מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף. כתוצאה מכך, הפך לאיש השני בחשיבותו בש"ס וקיבל לידיו את תיק התקשורת. בש"ס אומרים שזו רק שאלה של זמן עד שהוא ייכנס לנעלי יושב ראש המפלגה. בינתיים הוא מנהל בשם הצרכנים מלחמות חורמה בתעריפי החברות הסלולריות.

כוכבים צונחים: רבים זוכרים כמה עוצמה היתה בתמונה של אריה דרעי ושלמה בניזרי צועדים יחד במסדרונות הכנסת. זו היתה שעתו היפה של בניזרי, ואילו היום הוא נראה אפור ועייף. בתחילת 2006 הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות שוחד, שביצע לפי החשד בעת שכיהן כשר העבודה.

הפרק הבא: האם אכן תשמור ש"ס על מעמדה כמפלגת הקואליציה היחידה ששרדה ללא פגע את המלחמה ותצליח לשמור על יציבותה במציאות כמו בסקרים?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}