י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

וילנא: סמינר הלכתי בצל החפירות

רבני אירופה קיימו עצרת מחאה ותפילה בשטח החפירות הנערכות בבית העלמין הישן בוילנא.בעקבות המחאה והפעילות הדיפלומטית של ראשי ועידת אירופה, ביטל ראש ממשלת ליטא את פגישתו עם הרבנים

הגאון רבי משה שפירא נושא דברים בפני נציגי כלי התקשורת בשטח בית העלמין
הגאון רבי משה שפירא נושא דברים בפני נציגי כלי התקשורת בשטח בית העלמין


רבנים ממערב ומזרח אירופה השתתפו השבוע בסמינר הלכתי בנושא ההתבוללות. אורח הכבוד בסמינר היה הגאון רבי משה שפירא, שמסר מספר שיעורים בפני הרבנים.

מיד עם הגיעם לוילנא, יצאו הרבנים יחד עם חברימ מהקהילה, לתפילה ולהבעת מחאה נגד החפירות הנערכות בתחומי בית העלמין הישן בעיר ונגד חילול 12 המצבות שהתרחש כמה ימים קודם לכן בבית העלמין החדש.

הגאון רבי משה שפירא, שנשא דברים בפני הרבנים ונציגי כלי התקשורת המקומיים, אמר: "חיטוטי שיכבי הוא הפסוק בתוכחה "והייתה יד ה' בכם ובאבותיכם". בבית עלמין זה קבורים אבותינו הקדושים זיע"א ובהם ה"חיי אדם". רבי זלמל'ה מוולוז'ין. בני משפחת רבינו הגר"א מוילנא ושאר גדולי וילנא. ובן שרואה שכך עושים לאבותיו עליו לעשות הכול כדי למנוע. כל אדם בעל לב אסור לו לעמוד מנגד ועליו למנוע את הביזיון הזה. מכים כאן את אבותינו..." – זעק הגר"מ שפירא בכאב.

קודם לכן שוחח הגר"מ שפירא עם נשיא "ועידת רבני אירופה", רבה של צרפת, הגאון רבי יוסף שיתרוק, לטכס עצה כיצד להזעיק את הקהילייה הבינלאומית.

בקהילה היהודית בוילנא מתחו במהלך העצרת ביקורת חריפה על שתיקת משרד החוץ הישראלי נוכח חילול בית העלמין. שתיקה הבולטת במיוחד על רקע המעורבות של משרדי החוץ של מדינות רבות אחרות.

הרבנים אמרו מספר פרקי תהילים במקום והביעו את מחאתם החריפה. בעקבות עצרת המחאה והפעילות הדיפלומטית של ראשי ועידת רבני אירופה שהסעירה את דעת הקהל העולמית ואת העולם היהודי, ביטל ראש ממשלת ליטא גידימנס קירקילוס, את פגישתו עם הרבנים, משתתפי הסמינר שנועדה ליום רביעי.

למחרת עלו המשתתפים לציונו של הגאון מוילנא, רבי חיים עוזר גרודז'ינסקי, רבי איצלה מפוניבז' וגדולי ישראל זיע"א הטמונים בבית העלמין החדש, שם נערכה תפילת מנחה. לאחר אמירת פרקי תהילים עברו הרבנים ליד המצבות שנופצו בבית העלמין, סמוך לציונו של הגאון זיע"א, תוך בקשת סליחה ומחילה מהנפטרים שקבריהם חוללו.

הנושאים המרכזיים שנידונו במהלך הסמינר שנמשך שלושה ימים הם; ההתייחסות לספק יהודים, היחס לגויים, טיפול במשפחות מעורבות, גיור כשאחד מבני הזוג יהודי, הגישה הנכונה בעבודה עם קבוצה מעורבת וההתייחסות ההלכתית לגירות.

המשתתפים שמעו שיעורים וערכו דיונים בנושאים העומדים על הפרק בקהילותיהם.

בפני המשתתפים נשאו שיעורים; הגאון רבי משה שפירא. הרב פנחס גולדשמידט, רב ואב"ד מוסקבה ויו"ר הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". רבי משה לבל, ראש ישיבת "תורת חיים" במוסקבה והמנהל הרבני של הוועידה. הרב אברהם אדלשטיין, מנהל "נר לאלף". הרב מאיר שלזינגר – ג'וינט. הרב צבי קפלן, מרצה מבוקש בארגון "נר לאלף" והמארח הרב חיים בורשטיין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}