י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

צה"ל מציג: טלפון שומר שבת

הטלפון החדש מאפשר לחייג בעת פעולות מבצעיות ובפיקוח נפש בפעולת 'גרמא'. הרבצ"ר: "במצב שאינו מבצעי וודאי אסור לשוחח בזה"

הלו? זה צה"ל?. חייל בנח"ל החרדי. צילום: דובר צה"ל
הלו? זה צה"ל?. חייל בנח"ל החרדי. צילום: דובר צה"ל

חיילי צה"ל ביחידות הקרביות יוכלו מעתה לשוחח בטלפון בשבת ללא חשש חילול שבת - בכשרות הרבנות הצבאית.הטלפון המבצעי נקרא 'שבת-פון' והוא יותקן בקרוב בחמ"לים של היחידות השונות.

בעיתון 'במחנה' דווח כי בשבועות האחרונים רכש מרכז התקשורת חושן באגף התקשוב מאות רבות של טלפונים כשרים לשבת. "ההתפתחות הטכנולוגית מציבה בפני החייל הדתי התלבטויות הלכתיות רבות", הסביר לעיתון 'במחנה' הפרויקטור של הרב הראשי לצה"ל למציאת פתרונות לבעיות טכנולוגיות בשבת, סא"ל הרב שלמה יעקובוביץ'. "מביקורי שטח התברר, כי הנושא מציק לחיילים רבים. עקב כך, התחלנו בתהליך של חיפוש פתרון, שנמצא לבסוף עם חלוקת ה'שבת-פון'".

הטלפון מיועד גם למקרים שבהם יש חלילול שבת, אם עם זאת, ישנה עדיפות שהפעולה תתבצע בעקיפין. טלפון השבת בנוי על פעולות 'גרמא'. ה'שבת-פון' מכיל מעגל אלקטרוני, שמבצע מדי שתי שניות סריקה מחזורית של לחצני המכשיר. בזמן הלחיצה על הכפתור לא מתרחש תהליך של ביצוע שיחה. השיחה תתבצע רק בעת הסריקה המחזורית הבאה, שהמחייג הוא בעצם הסריקה המחזורית, ולא המטלפן עצמו.

"במצב שאינו מבצעי, ודאי שאסור לשוחח באמצעות טלפון שבת", אמר ל'במחנה', הרב הראשי לצה"ל, תא"ל אביחי רונצקי. "אך עם זאת, אם עד עתה כל שיחה מבצעית הייתה מעלה הרהורים לגבי ההיתר לדבר בטלפון, הרי שבמכשירים החדשים ניתן יהיה לנהל שיחות מבצעיות ללא חשש".

הטלפונים כבר נמצאים במחסנים, והם יחולקו בימים הקרובים לחמ"לים על-פי רשימה שגיבשו רבני החילות והפיקודים, לאחר שעברו תהליך אפיון, בחינה ורכישה שארך כשנתיים.

"שמחנו לעסוק גם בתחום הדת ולא רק בפעילות המבצעית הרגילה", הסביר מפקד מרכז חושן, אל"ם עמוס גבע. "נמשיך לעמוד גם לרשות הציבור שומר המצוות בכל צה"ל", הוסיף.

ואם לא די בזה, בצה"ל מציגים עוד פיתוח המיועד לשמור את השבת. 'במחנה' מדווח כי בחיל המודיעין נכנסו באחרונה לפעולה עכברי שבת אופטיים, הפועלים בטכניקה הדומה לזו של ה'שבת-פון'. עד כה, רכשו בחיל מספר עכברים בודדים לניסיון ראשוני. במידה שיצליח הניסיון, עשוי הדבר להביא לרכישה נוספת ונרחבת יותר של המוצר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}