י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

אין רב, יש כשרות

חברת 'נטו' תגיש בג"צ נגד הרבנות הראשית בטענה שמאפשרת מתן הכשר על-ידי רבנות י-ם כנגד החוק. הרבנות הראשית: הכשרות היא שלנו

הרה"ר הרב יונה מצגר
הרה"ר הרב יונה מצגר

מועצת הרבנות הראשית לא מכירה אמנם במינוי הרב אברהם צבי הכהן כרב הפוסק של רבנות ירושלים, אולם בפועל, בשר המיובא לארץ זוכה לאישור מהדרין של הרבנות ירושלים בנוסף לאישור הרבנות הראשית.

בשנים האחרונות נכנסו לתפקידם במועצה הדתית בירושלים אישים השנויים במחלוקת. בראשם עומד עו"ד משה אוסדיטשר, המקורב לחברי מרכז ליכוד. עם כניסתם הם פיטרו את הרב שעומד בראש מערכת הכשרות של רבנות ירושלים – הרב בנימין אדלר. במקומו, הם מינו את הרב אברהם צבי הכהן כ'רב הפוסק' של רבנות ירושלים.

העסקונה החרדית לא קיבלה את הנעשה במועצה הדתית בירושלים. גם מביתו של הגרי"ש אלישיב יצאה הוראה ברורה שלא להכיר במינויים החדשים. ל'בחדרי חרדים' הגיע מסמך רשמי מלשכתו של הרה"ר הרב יונה מצגר שנשלח לרב בנימין אדלר, בו הוא נכתב במפורש כי "מועצת הרבנות הראשית לישראל מתאריך כ"ז סיון תשס"ה החליטה מתוקף סמכותה עפ"י סעיף 2 (א) (1) לחוק הונאה בכשרות תשמ"ג 1983 להסמיך את כת"ר לתת תעודות כשרות מטעם הרבנות המקומית בירושלים. סמכות כת"ר תהיה בנושאים שהיו בתחת אחריותו בעבר".

אולם בעוד העמדה הרשמית היא כי לא מכירים במנויים החדשים והרב אדלר הוא הרב הממונה על הכשרות בירושלים, הרי שמאחורי הקלעים הרב הכהן מעניק כשרות מהדרין לבשר המיובא לחו"ל, בנוסף לכשרות הבסיסית של הרבנות הראשית.

בשבועות האחרונים החל יבואן בשר לייבא בשר לארץ מדרום אמריקה. על-פי חוק הבשר, בשר המיובא מחו"ל חייב בהכשר של הרבנות הראשית, ששולחת צוותי שוחטים מטעמה. כל צוות שוחטים שיוצא לחו"ל מקבל תדרוך והכוונה מהרבנות הראשית.

יבואן הבשר החדש לא הסתפק באישור הרבנות הראשית, אלא ביקש גם כשרות מהדרין מטעם הרבנות ירושלים. כך שהבשר שישווק בארץ יהיה באישור הרבנות הראשית ובכשרות מהדרין של רבנות ירושלים. לטענת גורמים בתחום הבשר, בכך למעשה מעניקה הרבנות הראשית הכרה במינויו של הרב הכהן ברבנות ירושלים, למרות שהוא אינו הרב הפוסק על-פי החוק.

יבואנית הבשר 'נטו', הזוכה לכשרות מהדרין מטעם הרב אדלר, מתכוונת בעקבות כך להגיש תביעת בג"צ נגד הרבנות הראשית. במכתב שהגיע ל'בחדרי חרדים' כותב עו"ד ארז הרכבי לרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, כי "הרב הכהן מעולם לא הוסמך על-ידי מועצת הרבנות הראשית לישראל ליתן תעודת הכשר – ואף אינו רב מקומי... תמוהה העובדה שהרבנות הראשית לישראל נותנת היתר יבוא בשר, אשר הוכשר והוחתם בניגוד לחוק ולהוראות הרבנות הראשית עצמה".

בכוונת החברה לדרוש מבג"ץ לאסור על הרבנות לאשר יבוא לישראל של בשר.

מנגד, ברבנות הראשית טוענים כי ההכשר הינו של הרבנות הראשית, ואין רלוונטיות למועצה מקומית כזו או אחרת. במכתב ששיגר אל עו"ד הרכבי ראש לשכתו של הרב מצגר, הרב מאיר רוזנטל, הוא כותב כי "הגוף היחיד המוסמך ליתן תעודת הכשר לבשר מיובא הינו מועצת הרבנות הראשית לישראל או מי שהיא הסמיכה לענין זה...ההכשר הניתן על-ידי המועצה הדתית בירושלים לענין זה דינו כדין כשר הניתן על-ידי גופים פרטיים , ועל-כן אין חשיבות מיהו נותן תעודת ההכשר מטעם המועצה דתית ירושלים, ואין הכרח שיהיה דווקא בעל משרה כזו או אחרת מאחר והבשר המיובא הינו בהכשר ובהשגחה מלאה של הרבנות הראשית לישראל".

לדברי רוזנטל, הרבנות הראשית עצמה היא זו שמדריכה את צוותי השוחטים והיא היחידה המעניקה כשרות לבשר. העובדה שגוף כלשהו מעוניין להנפיק חתימה נוספת למהדרין אינה עניינה של הרבנות הראשית.

בנוסף, מציין רוזנטל כי חברת 'נטו' עצמה השתמשה בשירותיהם של אנשי המועצה הדתית בירושלים, וכי מודבר בסכסוך עסקי בלבד. אולם גורמים בחברת 'נטו' טוענים כי המאבק הוא על חוקיות הכשרות, וכי בעבר הם נאלצו להשתמש גם בשירותיהם של אנשי המועצה רק לאחר איומים על הפסקת הכשרות.

מנכ"ל המועצה הדתית, אסף עצור מוסר בתגובה כי "לאור תלונות מצד בעלי עסקים, מסעדות ובתי מלון על השירות הלקוי של יבואן הבשר נטו, ועל הפקעת המחירים שלו, החליטה המועצה הדתית להעניק תעודת הכשר ליבואן נוסף. עד עצם היום הזה, 'נטו' השתמשה בתעודת הכשרות של הרבנות ירושלים ויבאה בשר בכשרות המהודרת של רבנות ירושלים. רק עכשיו – בגלל התחרות הראויה – החליטה החברה להלין על המועצה. יתירה מזו, טענותיה של נטו דמוגגיות, שכן החלטת מועצת הרבנות הראשית בעניין הרב אדלר שליט"א איננה רלבנטית, שכן הנושא נמצא בדיון בבג"צ אשר הוגש בעניין. ועד לקבלת החלטה המצב נותר על כנו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}