י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

המלחמה על הנייר

מהומה בעיתונות החרדית: 'סנו' ביקשה לפרסם תגובה לטענות על חילול שבת. ועדת הרבנים לא אישרה

מחליפים מכתבים. מכתבו של יו"ר 'סנו' ושל ועדת הרבנים (לחץ להגדה)
מחליפים מכתבים. מכתבו של יו"ר 'סנו' ושל ועדת הרבנים (לחץ להגדה)

מהומה בתקשורת החרדית סביב המאבק בין 'שניב' ל'סנו' על שמירת השבת בייצור הנייר לשימוש הביתי.

'סנו' פנתה לעיתונות החרדית בדרישה לפרסם תגובה כנגד הידיעות כי היא מחללת שבת בייצור הנייר. אולם ועדת הרבנים למען קדושת השבת מסרבת לאשר את פרסום תגובת 'סנו', בטענה כי רק 'שניב' שומרת שבת.

הכל החל כאשר חברת 'שניב' יצאה במסע יחסי ציבור מתוכנן היטב, שבו הועלה על נס נושא שמירת השבת במפעלי ייצור הנייר לשימוש הביתי. ועדת הרבנים לענייני השבת אישרה כי רק חברת 'שניב' אינה פועלת בשבת, בעוד מוצרי הנייר של 'סנו' ו'חוגלה' נרכשים ממפעלים המייצרים את הנייר בשבת.

קביעת הועדה אושרה אף על-ידי גדולי הרבנים, שקראו לציבור לרכוש רק את מוצרי הנייר של 'שניב'. דבר ההוראה התפרסם בהרחבה בכל העיתונות החרדית, בצירוף העתק של מכתב הרבנים.

אלא שבחברת 'סנו' כלל לא ידעו מראש על הידיעות האמורות להתפרסם. השבוע הם ביקשו לפרסם בעיתונות החרדית ידיעה שבה יובהר כי כל מוצרי הנייר נרכשים בטורקיה ומיוצרים על-ידי גויים, ולכן אין בהם חשש חילול שבת.

ב'סנו' מציינים כי חברת בת של 'סנו', 'ישראפייפר', המשווקת בעיקר לשוק המוסדי ולמגזר הערבי, אכן רוכשת נייר ממפעל 'פנדה' בחדרה המחלל שבת, אך המוצרים הללו לא מגיעים כלל לשוק החרדי. לדברי גורמים ב'סנו' 'ישראפייפר' הינו מותג נפרד לחלוטין מ'סנו', ומי שחושש שמא הנייר יוצר בשבת, שלא ירכוש 'ישראפייר'. לעומת זאת, המוצרים שתחת המותג 'סנו' הינם ללא חשש חילול שבת.

מנהלי השיווק של 'סנו' נועדו עם ראשי העיתונות החרדית וניסו לשכנעם להכניס את ההבהרה. למשימה אף התגייס יו"ר ומייסד 'סנו', ברונו לנדסברג, שעמד על כך שהחברה אינה מחללת שבת.

במכתב ששלח לנדסברג למערכות העיתונים, שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', הוא גוער בהם על-כך שלא ביקשו את תגובת 'סנו' לפני פרסום הידיעה של 'שניב': "הננו להעיר את תשומת ליבכם כי מקובל כאשר כותבים כתבה או תחקיר על נושא מסוים מבקשים את תגובת הנוגעים לכתבה ובוודאי שבודקים היטב את העובדות לפני שמפרסמים את הידיעה. לצערי במקרה זה לא פניתם אלינו לקבל תגובה וגם לא טרחתם לבדוק את אמינות העובדות".

לנדסברג חוזר ומדגיש כי כל מוצרי הנייר של 'סנו' הם ללא חשש חילול שבת. לדבריו, חומר הגלם (הנייר) נקנה בחו"ל ממפעלים שאינם של יהודים, והשלבים שלאחר הייצור, היינו הטיפול, החיתוך והאריזה וכו' נעשים במפעלי 'סנו' בארץ "אשר כידוע אינם פועלים בשבת מיום הקמת ועד היום. כך שבמוצרי הנייר של 'סנו' אין חשש ולו הקל שבקלים של חילול שבת", כתב לנדברג.

נושא נוסף שהועלה על-ידי לנדסברג הוא בעיית הגניזה כאשר הנייר מיוצר בארץ. לדבריו, "בנייר המיוצר בארץ, עלולות להתעורר בעיות אחרות בעת מיחזור הנייר כמו שימוש בנייר המיועד לגניזה שכמויות אדירות ממנו מגיעות, לצערנו, למפעלי הייצור. במוצרי הנייר של 'סנו' לעומת זאת, הבעיה אינה קיימת. כל הנייר הוא מתאית ולא מנייר ממוחזר".

עוד הוא מוסיף כי "הפסקה בה נכתב שכל מפעלי הנייר עובדים 364 יום בשנה הינה שקר גס".

לננדסרג ביקש ממערכות העיתונים להכניס תגובה זו "במקום בולט ובגודל יותר מהכתבה המכפישה".

אלא שרבני ועדת הרבנים לענייני השבת לא קיבלו את הטיעון של 'סנו'.

במכתב ששיגרו ועדת הרבנים למערכות העיתונים והגיע לידי 'בחדרי חרדים' נטען כי "מבדיקת מצב הייצור בארץ בשנים האחרונות עולה, כי הנייר המשווק על-ידי 'חוגלה ומולט' (נייר חדרה – מנאי) חומרי הגלם בחלקם הניכר, מיוצרים במפעלים המחללים שבת. כמו כן, חלק מהנייר (חומרי הגלם) הנרכש על-ידי 'סנו' (ישראפייפר, ועוד) מיוצר במפעלים המחללים שבת.

"ועדת הרבנים מקבלת את הצהרתו (של מר יוסי קלט, מנהל השיווק של 'סנו' למגזר החרדי) שחברת 'סנו' שומרת שבת במפעליה, אך לדאבוננו בחלק מהמפעלים של 'סנו' קולטים נייר ממפעלים מחללי שבת".

בעקבות מכתב ועדת הרבנים, התנהל בימים האחרונים, ובעיקר בשעות האחרונות, מאבק סביב הכנסת תגובת 'סנו' לעיתונות היומית 'יתד נאמן' ו'המודיע'. כאמור, רבני ועדת הרבנים ממשיכים לגבות את 'שניב' ושוללים את עמדת 'סנו'. לעומת היומונים, 'משפחה' ו'בקהילה' ושבועונים נוספים בחרו כן לפרסם את דברי יו"ר 'סנו'.

במקביל, תכניס 'שניב' פרסומות כפולת עמודים של כתבת תשקיף, שתצהיר על-כך שרק 'שניב' שומרת שבת.

כפולת העמודים לא פורסמה היום בעיתון 'משפחה', לאחר שנציג העיתון נקלע לעימות קשה עם יו"ר 'שניב', בעת שקיים איתו ראיון. בעקבות כך, הוחלט ב'שניב' לנתק מגע עם 'משפחה' בשלב זה.

עוד נודע, כי בכתבת התשקיף שהופיעה היום בשבועונים החרדים (מלבד 'משפחה') של 'שניב', תקפו במילים חריפות את ה"שותף", יו"ר 'סנו' ברונו לנדברג, ללא ציון שמו. בכתבה נטען כי הוא זה אשר ניסה לגרום במהלך השנים שמפעל 'שניב' יפעל בשבת.

בעוד הכתבה התפרסמה במלואה בשבועונים, בעיתונים 'יתד נאמן' ו'המודיע' היא תתפרסם מחר אחרי עריכה קפדנית והורדת המשפטים הקשורים ללנסברג ועידון היחס ל'סנו'.

המאבק נגד 'סנו' עלול לגרום להפסדים כבדים לעיתונות החרדית. 'סנו' נחשבת לאחת מהמפרסמות הגדולות ביותר בעיתונות החרדית, ובשנת 2005 היא השקיעה 605 אלף דולר במחירי ריאליים, על-פי נתוני 'יפעת בקרת פרסום'.

ככל הנראה, הפרשה כולה תעבור בימים הקרובים לערכאות המשפטיות, שיכריעו האם הטענה כי 'סנו' רוכשת מוצרי נייר ממפעלים מחללי שבת נכונה או לא. ב'סנו' גם שוקלים להגיש תביעת דיבה נגד העיתונים, באם לא תתפרסם התגובה.

המאבק המתוקשר בין 'סנו' ל'שניב' אינו היחיד. למעשה, קבוצת 'סנו' היא בכלל אחת מבעלי המניות 'בשניב' (41.39%), כאשר בין 'סנו' לבעלי השליטה הנוספים, משפחת ברנט, קיים סכסוך משפטי ארוך ומורכב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}