י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

כסף ודבר אחר

תחקיר: מי שמשקיע בקרן הנאמנות 'פקן' מפרנס את הבעלים של רשת 'טיב טעם'. 'פריזמה': "הוא בעל מניות קטן"

מודעת הפרסום של קרן הנאמנות 'פקן פלוס'
מודעת הפרסום של קרן הנאמנות 'פקן פלוס'

האם העלתם בדעתכם שכאשר אתם משקיעים את מיטב כספכם בקרן הנאמנות 'פקן', אתם בעצם מזרימים כסף לבעלים של רשת חנויות המוכרת טריפות ובשר חזיר?

ובכן, שימו לב לכל הפרטים.

קרן הנאמנות 'פקן פלוס' יצאה בשבוע האחרון במסע פרסום למגזר החרדי, באמצעות משרד הפרסום 'תוצאות אפקטיביות'.

במרכז המודעה, שהתפרסמה על גבי כפולת עמודים בכל העיתונים החרדיים, הופיע צילום של 'אב ובנו' (במציאות: אביו ובנו של הצלם החרדי שוקי לרר), כשהם עוסקים בלימוד גמרא מתוך קדושה וטהרה.

ההצעה השיווקית הייתה: "קרן נאמנות להשקעה בילדים שלך".

אלא שמאחורי לימוד הגמרא, הקדושה והטהרה, מסתתרת תעשייה שלמה של מכירת בשר חזיר בכ-20 חנויות ברחבי הארץ, ושיווק רחב היקף של טריפות.

ומה, בעצם, הקשר בין החזיר לכסף? ובכן, קרן הנאמנות 'פקן' היא בבעלות משותפת של איש העסקים עמית ברגר – המחזיק גם ב-50% בבעלות של רשת 'טיב טעם'. כך שחלק מהרווחים מכספכם הולכים, למעשה, לאותו כיס של הבעלים שמפעיל את רשת הטריפות.

הכל החל לפני כשנה. אז יצאה לדרך הרפורמה בשוק ההון, שבמסגרתה, נאלצו הבנקים להיפטר מאחזקותיהם בקרנות הנאמנות.

גם בנק הפועלים נאלץ להישמע להוראות החדשות, ומכר את קרנות הנאמנות שלו, 'פקן', לחברת 'אנטר הולדיגנס' ('סלומון השקעות') שבשליטת איש העסקים עמית ברגר.

"העיסקה הפיננסית הגדולה ביותר אי-פעם בישראל בתחום מכירת קרנות הנאמנות" - כך הגדירו בבנק הפועלים את מהלך מכירת קרנות 'פקן' לאיש העסקים עמית ברגר. הוא רכש את קרנות 'פקן' באמצעות חברת 'סלומון השקעות' שבשליטתו, תמורת 835 מיליון שקל.

לפני כשלושה חודשים, אירעה נפילה במניות של 'סלומון השקעות', בעקבות משבר קטן בענף הקרנות. לאור זאת, החליט ברגר למכור חלק מ'סלומון השקעות' לקרן מרקסטון, שנכנסה לשותפות בחברה. ברגר ממשיך להחזיק כיום ב-10% ממניות חברת 'פריזמה', החברה שמפעילה את קרנות 'פקן'.

עד כאן הכל טוב ויפה.

איש העסקים עמית ברגר יכול היה ליהנות מפרי עמלו בקרן הנאמנות 'פקן' יחד עם קרן מרקסטון, בלי שאיש יפצה פה. אלא שלפני כחודשיים, ברגר הצליח להפתיע את המערכת הכלכלית, כאשר הודיע על רכישת 50% מרשת הטריפות 'טיב טעם'.

על פי ההסכם, רוכש עמית ברגר את האחזקות בחברה מיעקב טריביטש, המייסד והבעלים של רשת הטריפות.

בתקשורת פורסם, כי רשת 'טיב טעם' הייתה אז במשבר כלכלי חמור. יעקב טרייביטש חיפש זמן רב שותף פיננסי שיקל עליו את היחסים עם הבנקים, שהתחילו לחשוש לחוסנה של רשת 'טיב טעם'. מה גם, שבאותה תקופה פורסם תחקיר קשה של התכנית 'כלבוטק', ממנו עלה, כי הרשת מוכרת בשר מקולקל לאחר שפג תאריך השיווק.

'טיב טעם' סבלה מגירעון שנע סביב 100 מיליון שקל בהון העצמי. מהלך הכניסה של ברגר ל'טיב טעם' הצליח להפיח בהם רוח חדשה, כדי שיוכלו להמשיך ולשווק את בשר הטריפה ברחבי מדינת היהודים.

"בכוונת הרשת להתרחב באופן משמעותי בשנים הקרובות, להגיע בתוך ארבע שנים לכ-35 סניפים ולהגדיל את היקף ההשקעות והייצור של הקבוצה", אמר טרייביטש לאחר העסקה עם ברגר. לאחרונה נודע כי הרשת מתכוונת לפתוח סניף ענק בקניון 'ארנה' בהרצליה.

אין ספק כי הדברים, שמתפרסמים כאן לראשונה, אמורים להציב מחסום ברור בפני כניסה של גורמים כלכליים הפוגעים בצביון היהודי של מדינת ישראל, מלחדור לשוק החרדי.

מחברת 'פריזמה' נמסר בתגובה: "עמית ברגר הוא בעל מניות קטן ביותר ב'פריזמה'. הוא מחזיק מספר מניות מצומצם ב'פריזמה' באמצעות חברה בה הוא שותף. למר ברגר אין כל מעורבות וכל קשר לפעילות השוטפת של החברה. יתר על כן, 'פריזמה' אינה קשורה לא בעקיפין ולא במישרין ל'טיב טעם'. בין החברות אין כל קשר עסקי או אחר. הכסף של הלקוחות המשקעים ב'פריזמה' אינו יכול להגיע בכל דרך שהיא ל'טיב טעם'. כאמור מדובר בעסקים ובחברות נפרדות ביותר".

עופר אלעד, סמנכ"ל השיווק והמכירות של 'פריזמה', אומר: "עמית ברגר הוא אדם פרטי, שמחזיק בעשרה אחוז בפריזמה. הוא בעל מניות כמו הרבה מאוד בעלי מניות בחברות אחרות, שהציבור החרדי צורך את המצרכים שלהם, ובעלי המניות מעורבים בדברים שהשתיקה יפה להם". לדבריו, "ברגר לא מעורב בפעילות החברה, יש לו רק עשרה אחוז והוא לא משפיע על הניהול השוטף".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}