י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

"נצית את הרחובות!"

חיים גריידינגר פגש את רבה האזורי של גוש-קטיף, הרב יוסף אלנקווה, עשרה חודשים לאחר הגירוש. ראיון עם זעקה

"זרקו אותנו לרחוב ולאנשים אין לחם לאכול ובגד ללבוש". הרב יוסף אלנקווה
"זרקו אותנו לרחוב ולאנשים אין לחם לאכול ובגד ללבוש". הרב יוסף אלנקווה



גלי ים התיכון, שהתנפצו בסערה ובקול רעש גדול אל חופי ימה של העיר אשדוד, תאמו בדיוק את מצב רוחו של רבה האיזורי לשעבר של גוש קטיף, הרב יוסף אלנקווה. ולא בכדי. למעלה מעשרה חודשים עברו מאז נעקרו הוא וצאן מרעיתו מבתיהם שבגוש קטיף. בימים אלו הוא מתגורר עם חלק מקהילתו ב'יד בנימין'. הם עדיין מלקקים את הפצעים, ומצפים אולי להגיע למנוחה ולנחלה.

הרב אלנקווה, שכמו שאר בני קהילתו נותר מובטל, מספר על החיים הקשים ללא מקור פרנסה: "יש למעלה משישים אחוז בקרב המפונים, שנותרו עד לרגע זה ללא שום מקור תעסוקה. כל בעלי החנויות, השכירים, ועובדי הרשויות מובטלים. במשך הזמן הזה לא קיבלנו תמיכה ממשלתית, מלבד התחלת תשלומים עבור הבית".

לרב עצמו יש טענה על 'התרגיל המסריח' שעשתה הממשלה למתיישבים. "כל אחת מהמשפחות שפונו שכרה שמאי פרטי, כדי שישום ויעריך את ערך הקרקע והבית, כשבמקביל, מדינת ישראל העסיקה שמאי ממשלתי על מנת לכסות את עצמה. אותם שמאים ממשלתיים אמורים היו לתת מענה מטעם הממשלה.

"ממקורות יודעי דבר, ואני מסייג את הדברים ל99% שכפי הנראה, הממשלה הבינה שגם לפי השמאות הממשלתית שהיא קבעה, היא לא מסוגלת לעמוד במחיר הזה - הרשתה המדינה לעצמה לעשות שמאות אחרת, זולה יותר, מאשר מה שהשמאים שלה קבעו. זה "רצחת וגם ירשת". ההבדל בין השמאות הממשלתית של היום לבין השמאות הפרטית של המתיישבים הוא בפי שתיים. מדינה שגונבת מאזרחיה זו אותה חומרה של אדם פרטי שגונב מאזרח.

"החלק השני בתרגיל המסריח הזה, הוא ההסכם שעשו, תוך נתינת יד אחת, הבנקים למשכתנאות, וח"כי ישראל, לעשות קרטל פשע - באותו זמן בו אנו לחמנו את כבודה של ארץ ישראל - והחליטו ביחד, כי אנחנו צריכים להמשיך לשלם משכנתאות עבור הבתים שנהרסו על-ידי ממשלת ישראל. אני פונה מכאן למני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה, ולנשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, להודיע האם ייתכן שעל-פי חוקת ישראל הכנסת יכולה לחוקק חוק שמבטל הסכם שהאזרח חתם עם הבנק?"

"מתעללים בילדי גוש קטיף"


הרב אלנקווה, רק התחיל את מטח ההאשמות, והוא לא מפסיק לשנייה. "ראש ממשלת ישראל" אומר הרב, "לא סופר אותנו ממטר. הוא לא מכיר אותנו. הוא לא הגיע מאז בחירתו כדי לבקר אותנו.

"כדאי ורצוי שראש הממשלה ידע, שלהיפגש עם נשיא ארה"ב זה חשוב, להיפגש עם מלך ירדן זה חשוב, אין גם ספק בחשיבות מפגש עם נשיא מצרים. כולם חשובים. אבל אנחנו - כדאי שנהיה חשובים עבורו יותר מכולם יחד. כי המהפכה הממלכתית הציבורית שהולכת להיות לו פה, תהייה הרבה יותר קשה מהאינתיפדה שיש לו בעזה.

"תושבי הגוש לא ישתקו עוד. אנחנו נחזור לימי יהושע פרץ בצומת אשדוד. כולם עושים נגד המתיישבים קרטל, ואנחנו לא נשתוק. אנחנו מתכוננים להצית את הארץ, בכול הצמתים. להוציא את האנשים לרחוב. עשרה חודשים שתקנו ולא לחמנו על כסף. זרקו אותנו לרחוב ולאנשים אין לחם לאכול ובגד ללבוש. מתעללים בילדי גוש קטיף. צריך לפרסם את מעללי הממשלה הנוכחית על זרועותיה.

"מניחים לנו להתרוצץ במשרדים השונים, כאשר אנחנו עדיין עקורים, ולשווא. העוול זועק לשמיים. היו לי שלוש מלחמות בגוש קטיף. אחת, על אוזלת היד של מדינת ישראל בביטחון גוש קטיף. מלחמה שנייה, על אוזלת היד הרוחנית של מדינת ישראל, והמלחמה הנוכחית היא נגד התעללות מדינת ישראל בתושביה.

"אני קורא לציבור, ולכול עם ישראל, עם כיפה בראש ועם כיפה בלב, לצאת לצמתים ולהביע את המחאה. לפני שהם חושבים על העקירה החדשה, גם אם יתארו את זה בביטויים יפים מלבד גירוש יהודים על אדמתם, ידע ראש הממשלה שאין לו כסף בכלל לפנות עוד בתים. גם על הראשונים אין מספיק תקציב. איך רוצים לפנות אחרים?"

"המשטרה מתייחסת לרבנות באופן מאוד מצומצם"


בתקופה האחרונה עלה שמו של הרב אלנקווה, כמועמד לתפקיד רב המשטרה החדש. על הבקשה הזאת הוא ענה בשלילה.

* מדוע סירבת?

"בתמימותי סברתי שההצעה הזו נועדה להביא לאתיקה משטרתית טובה יותר, כדי שמחזות כמו עמונה לא יישנו.

"משיחות עם קצינים בכירים ביותר נוכחתי, כי משטרת ישראל מתייחסת לרבנות שלה באופן מאוד מאוד מצומצם ומוגבל לענייני כשרות בלבד. ואם רב של משטרת ישראל, לא יכול להשפיע לא על ענייני מוסריות, לא על ענייני ניתוחי מתים, אלא רק על ענייני כשרות, זוהי סיבה טובה מספיק כדי לסרב".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}