י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מזוז: הרב מצגר, תתפטר

היועץ מזוז סגר את תיק החקירה נגד הרב הראשי, אך קרא לו להתפטר. יפעל להדיחו מהוועדה למינוי דיינים

האם יתפטר? הרב מצגר
האם יתפטר? הרב מצגר

התפתחות דרמטית בפרשת החקירה הממושכת נגד הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר: היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קרא לרב מצגר להתפטר מתפקידו, אך במקביל החליט לסגור את תיק החקירה נגדו והודיע, כי לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לצורך העמדתו של הרב מצגר לדין פלילי.

החשדות לפלילים נגד הרב מצגר התרחשו בדיוק לפני שנתיים. תחקיר ערוץ 2 חשף, כי במהלך חג הפסח התארחה משפחת מצגר בשני חדרים במלון 'מצודת דוד' בירושלים, אך הוא התבקש לשלם רק עבור הסעודות במלון ולא על השהייה במלון. בסופו של דבר, שילם הרב מצגר תשלום חלקי עבור הארוחות, אולם עד לסיום החקירה לא שולם כל החוב עבורן.

עם פרסום הפרשה, החלה לשכת היועץ המשפטי לממשלה בבדיקת הפרטים, וכל הגורמים שהיו מעורבים בעניין, התבקשו לתת את התייחסותם לחשדות שנחשפו. פרקליט המדינה, ערן שנדר, כינס דיון שבמהלכו נבדקה התשתית הראייתית שנאספה בפרשה, ואשר הובילה להוראת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז למשטרה לפתוח בחקירה ראשונית של הפרשה.

בחקירה עלו שלושה פרשיות מרכזיות. הראשונה מתייחסת לחג השבועות לפני שלוש שנים. הרב מצגר שהה אז בבית מלון בירושלים, כאשר התשלום עבור החדר שבו שהו שלושה מילדיו מומן על-ידי עמותה של בית-כנסת שהזמינה אותו להרצות במסגרת לימוד תורה בליל שבועות.

חשד נוסף התמקד באירוח של הרב מצגר ומשפחתו במלון 'רמדה רנסנס' בירושלים, למרות שבאותה תקופה שילמה המדינה עבורו דירת שרד שנשכרה עבור מגורי משפחתו. פרשה שלישית מתייחסת למה שנחשף בתחקיר ערוץ 2, בכל הנוגע לשהייתו במלון מצודת דוד, בעת שהיתה לו דירה בעיר. כן נבדק, מדוע שילם הרב מצגר סכום כה נמוך.

כאמור, היועץ המשפטי מני מזוז, מבקר בחריפות רבה את אופן התנהגותו של הרב מצגר ובדו"ח מיוחד שחיבר טען, כי "גרסאות הרב רצופות תמיהות, שינויי גרסאות, הטלת אחריות על הכפופים ולעתים גם אי אמירת האמת כפשוטה... הוא נהג בזילות ביחסו לכספי ציבור, קיבל טובות הנאה בשל מעמדו והסתבך באי אמירת אמת ואי-נטילת אחריות על מעשיו... נוכח פגמים משמעותיים בהתנהגותו ובהתנהלותו של הרב מצגר ראוי יהיה כי יטול אחריות אישית ויפרוש מתפקידו".

בהתייחסו לרב מאיר רוזנטל, עוזרו של הרב מצגר, שנטל על עצמו את כל האחריות לגבי התארחויותיו של הרב מצגר במלונות, אומר מזוז: "אכן, קשה לשלול גרסה לפיה בעל תפקיד בכיר איננו עוסק, בדרך-כלל, בהסדרת פרטים אודות שהותו... עם זאת, כאשר כבר הוסדר הדבר וניתנו ההטבות, עולה השאלה עד כמה יכול אותו אדם - אף אם הוא בעל תפקיד בכיר שאינו עוסק בקטנות - להתנהל כמי שבועה מקיפה אותו".

מזוז גם הודיע, כי במידה והרב מצגר לא יקבל את המלצתו ולא יתפטר מתפקידו, יבקש משרת המשפטים, ציפי ליבני, להעביר את הפרשה לטיפול הוועדה למינוי דיינים, כדי לפתוח בהליכי הדחה נגדו.

סניגוריו של הרב מצגר, עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי ואלעד רט, אמרו כי הם מברכים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגד הרב מצגר. לדבריהם, "אירוח הרב מצגר בבתי מלון בירושלים התחייב ממילוי תפקידו כרב הראשי לישראל בתקופה בה לא עמדה לרשותו דירת שרד בעיר".

הסנגורים הוסיפו ואמרו, כי הם מצרים על כך שהיועץ המשפטי לממשלה מצא לנכון, למרות סגירת התיק, להמליץ המלצות אישיות בטרם ניתנה לרב זכות השימוע. "תגובתנו להמלצות תינתן לאחר לימוד הדו"ח".

יושב ראש התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, שדיבר הערב בראיון ל'גלי צה"ל' טען, כי יש הצדקה בקריאתו של היועץ המשפטי לרב מצגר להתפטר: "אני מקווה שהרב מצגר ייקח את הדברים הללו, יפנים אותם ויעזוב את משרדו. בנוסף, אני מקווה שהיועץ המשפטי יעמוד במילתו ויביא את הרב לוועדה למינוי דיינים, במידה וזה לא יתפטר"

שרגא הוסיף: "אני מקווה שהרב לא יגרום לכך שבית הדין יטריד את עצמו בנושא. הוא צריך להבין שהוא טעה, אמר דבר שקר וכעת צריך לשלם את המחיר - הוא לא יכול להיות דיין במדינת ישראל".

נכון לעכשיו נראה, כי אין בדעתו של הרב מצגר להתפטר מתפקידו. במצב זה, יתחיל היועץ מזוז בהליכים נגדו, ואלו יימשכו זמן רב. במידה והרב מצגר יחליט לפרוש, לא ברור מי ימלא את מקומו, האם הרב אריאל שקיבל את המקום השני בהתמודדות ביניהן, או שהרב הספרדי הראשי, הרב שלמה עמאר ישאר לבדו כרב ראשי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}