י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

בג"צ דורש חקירה פלילית

אם עוד היו למישהו ספקות: בג"צ דורש לפתוח בהליכים פליליים בפרשת הבניה הבלתי חוקית במודיעין עלית

להוציא צווי הריסה. השופט ברק (צילום: אתר בית המשפט)
להוציא צווי הריסה. השופט ברק (צילום: אתר בית המשפט)

פרשת הבניה הבלתי חוקית במודיעין עילית מסתבכת. נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, והשופטים ריבלין ופרוקצ'יה, קיבלו שורה של החלטות שיפוטיות חריגות בפרשה. בהחלטה למתן צו על-תנאי בעתירת תנועת 'שלום עכשיו', ניתן הצו כמבוקש, אך השופטים הוסיפו ודרשו את התייחסות המדינה "האם הוחל בחקירה פלילית בפרשה נשוא העתירה, וכיצד בכוונת המדינה לנהוג בהקשר זה".

כפי שדווח כאן לראשונה, נתנו שופטי ביהמ"ש העליון יותר מרמז על כך, כי בפרשה זו נדרשת חקירה פלילית. בדיון המשפטי האחרון נראה היה לנוכחים כי חקירה פלילית לא תפתח, וזאת לאור ריבוי הגורמים והאישים המעורבים בפרשה, אולם מהחלטת בג"צ שפורסמה היום מתברר, כי השופטים אינם מתכוונים לוותר בנושא זה, ולמעשה הורו לפרקליטות המדינה ולמשטרה לפתוח מיידית בהליכים פליליים.

אם לא די בכך, הרי שהשופטים גם דורשים מכל הגורמים, ובראשם מועצת מודיעין עילית והמינהל האזרחי, לפעול כדי לאכוף את חוקי הבניה בפרוייקטים שנבנו בניגוד לחוקי התכנון והבניה, ואף להוציא צווי הריסה למבנים בלתי חוקיים, אכיפת צווים קיימים והעמדה לדין של כל מי שאחראי לבנייה הבלתי חוקית והפרות אחרות של חוקי התכנון.

יצויין, כי כבר במהלך הדיון הציעו השופטים לקבלנים, להחזיר את הכספים שגבו מרוכשי הדירות, ובכך רמזו על כוונתם, שיש מקום להרוס את הבניינים שנבנו בניגוד לחוק.

יחד עם זאת ציין אחד המשפטנים, המעורב בעתירה, כי העובדה שבג"צ הורה על האישור למתן תוקף שניתן לתכנית המתאר וכן על התחלת כל הליכי התכנון לגבי תכנית מתאר זו מראשיתם, במידה ויזמי התכנית יהיו מעוניינים בכך, נותן הדבר פתח של תקווה, כי בסופו של דבר הבניינים לא יהרסו.

ב"כ תנועת 'שלום עכשיו', עו"ד מיכאל ספרד, אמר אמש ל'הארץ', כי "הפרשה של מתתיהו מזרח היא פרשת הפרת חוק הנרחבת והגדולה ביותר של חוקי והתכנון בגדה שהתגלתה לנו עד היום. בעמונה ביקשנו להרוס תשעה בתים. כאן מדובר בקרוב ל-500. זה יהיה מבחן בשאלה האם מדינת ישראל מסוגלת להתמודד עם עברייניה".

יצויין, כי הגורם המרכזי שגרם למעשה להגשת העתירה ולתוצאותיה הסבוכות, הוא היועץ המשפטי של מועצת מודיעין עילית, עו"ד גילי רוגל, אשר במכתב ששיגר למהנדס המועצה, כתב בין השאר: "אתמול נודע לי לתדהמתי מפיו של אבי עדן, גזבר המועצה, כי בימים אלה ממש, מתבצעת לאור השמש עבירת בנייה במימדים קולוסאליים, כאשר חברה יזמית בשם 'גרין פארק' החלה לבנות מתחם שלם של בניינים ללא היתר בנייה, כל זאת בידיעתך המלאה".

גם מנהל לשכת התכנון במינהל האזרחי, אדריכל שלמה מושקוביץ', כתב למבקר מועצת מודיעין עילית את הדברים הבאים: "ההיתרים שניתנו במתתיהו מזרח, ללא ספק ניתנו בניגוד להוראת התכנית שבתוקף ולכן ללא סמכות של רשות הרישוי. הנימוק להוצאת ההיתרים (כפי שנמסר לי בעל-פה) היא קביעת עובדות בשטח, מניעה מחברת חפציבה מלעזוב את האתר".

בעתירה נטען עוד, כי בהליכי התכנון שטרם נסתיימו נפלו פגמים מהותיים שאינם מאפשרים את המשך הליכי האישור ואף מחייבים את ביטולן למפרע, וללא קשר לשאלת חוקיות הליכי התכנון שנעשו, הרי שהתכנית טרם אושרה באופן סופי, כך שלא ניתן היה להוציא על-פיה היתרי בנייה.

נציין, כי בפני בג"צ עתירה נוספת, העוסקת בתוואי גדר ההפרדה באיזור, וכאן נדרש בג"צ להכריע בסוגיה נוספת וסבוכה, הקשורה לבעלות על הקרקעות. בשלב זה, מונע בג"צ את המשך העבודות להקמת הגדר, ובקרוב אמורה להנתן החלטה גם בסוגיה זו, שיהיו לה השלכות משמעותיות על המשך הבניה בפרוייקטים החדשים במודיעין עילית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}