י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

עבודת יד? עבודה בעיניים

חברה חדשה זכתה במכרז לאספקת מצות עבודת-יד לצה"ל. הן כשרות? מעניק ההכשר: "לא למהדרין!"

אריזת המצות שיחולקו השנה בצה"ל. לפי הרבנות הצבאית: למהדרין מן המהדרין...
אריזת המצות שיחולקו השנה בצה"ל. לפי הרבנות הצבאית: למהדרין מן המהדרין...

אלפי חיילים דתיים וחרדים משרתים בצה"ל. אלו חיילים המקפידים על קלה כבחמורה וסומכים על הרבנות הצבאית שתספק להם אוכל כשר בלבד.

בכל שנה, לקראת חג הפסח, עורכת הרבנות הצבאית, באמצעות משרד הביטחון, מכרז על אספקת מצות עבודת-יד לחיילים. בשנים האחרונות, זכו פעמים רבות במכרז מאפיית המצות בכפר חב"ד ומאפיית 'לודמיר'.

השנה, החליטו, ככל הנראה, במשרד הביטחון לחסוך בהוצאות, ובחרו בהצעה הזולה ביותר.

וכאן מתחילות השאלות: מי זו החברה שסיפקה את המצות לחיילי צה"ל? ומי דואג שהכשרות אכן עונה על כל דרישות ההלכה?

מברור שערכנו עולה, כי החברה שזכתה במכרז היא חברת קייטרינג בשם 'מ.א.כ.ל מזון איכות כשר למהדרין בע"מ'. אולם חברה זו אינה פועלת כלל בתחום המצות, אלא בתחום הקייטרינג ובחלוקת ארוחות למוסדות וארגונים. בעל החברה הוא חיים מלר, המחזיק בבעלותו גם על מפעלי אוכל נוספים, כמו חברת 'אקסטרא פוד' – דגי 'גן עדן', ומעורב בפעילות עמותת 'יד עזרא'.

במשרד הביטחון כלל לא יודעים מהיכן הגיעו המצות שאמורה לספק להם חברת 'מ.א.כ.ל'.

ולא רק זאת: עקיבא מלר, העוסק בניהול חברת 'מ.א.כ.ל' יחד עם אחיו חיים, אינו יודע כלל על מה מדובר. לדבריו, "אנחנו לא מתעסקים עם מצות בכלל ואני לא יודע על איזה מכרז מדובר. גם חיים (האח והבעלים של 'מ.א.כ.ל. נ.ט.) לא יודע על מה מדובר".

מלר לא שלל את האפשרות שחברה אחרת עושה שימוש פיקטיבי בשם החברה שלהם.

ואם החברה שעל-פי מסמכי המכרז זכתה בו אינה יודעת דבר וחצי דבר על הזכייה - מהיכן באמת מגיעות המצות?

על-פי מידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', עולה כי המצות שסיפקה החברה שזכתה במרכז הינם ממאפית מצות בקרית-גת, בבעלות שמואל קדמי. החברה נקראת 'איבים קדמי בע"מ".

המאפיה זוכה אמנם לתעודת כשרות מאת רבני קרית-גת, הרב הבלין והרב מזוז, אולם היא אופה מצות-יד בצורה שאינה מקובלת על רוב פוסקי ההלכה בדורנו.

המאפיה, שאמורה להיות מאפיית מצות עבודת-יד, לא בדיוק עונה על ההגדרה הזאת. במאפיה ישנם מסועים אוטומטיים, עליהם נעשית עבודת הלישה והרידוד באמצעות הפעלת גלגלים מכאניים של העובדים ובאמצעות לחיצה על דוושות. גם ההגשה לתנור נעשית על-ידי מסוע.

במילים אחרות, צורת האפייה המסורתית של מצות יד, אינה קיימת במאפיה זו. גורם שביקר במאפיה מספר, כי "הכול נעשה שם במכונה. אין מי שמגלגל את הבצק, אין 'פינרים', והכול לא נעשה בצורה פיזית".

מתברר, כי שיטת אפייה זו אינה עונה, לדעת רוב פוסקי ההלכה, על ההגדרה של מצות יד. גדולי הפוסקים האשכנזיים וחלק מהפוסקים הספרדים, הורו כי אין לשווק את המצות הללו תחת ההגדרה של 'מצות יד'.

בפסק דין של הגרמ"ש אשכנזי שליט"א, רב אב"ד בכפר חב"ד, הוא כותב: "... כפי המקובל מדורי דורות בקהילות ישראל שפי' עבודת יד היינו העריכה של הבצק והעריכה של המצות וכן הרידוד נעשה ע"י 'כוח גברא' שהאדם בידיו עוסק בכל הנ"ל, ולכן עיבוד המצות בכל הפעולות הנ"ל ע"י גלגלים שהאדם רק מסובב את הגלגל והמצה נעשית בעיקר ע"י דוחק או לחץ הגלגלים מצות אלו אינם נק' 'עבודת יד' והמוכר ומשווק מצות אלו ומעיד שהם עבודת יד הינו מטעה את הציבור התמים".

יצוין, כי בשנים קודמות, בדקו גורמים מהרבנות הצבאית את מאפית המצות של קדמי, וקבעו כי אין להתיר שימוש במצות אלו כמצות עבודת-יד, מפני שרוב הרבנים פוסלים אותה. השנה, העדיפו ברבנות הצבאית להתפתות למחיר הנמוך, על חשבון זלזול בהקפדה על הלכות הפסח והכשלת חיילי צה"ל המקפידים על מצות עבודת-יד בלבד, במיוחד בליל הסדר.

גם הרב משה הבלין, רבה של קרית גת ומי שמעניק את ההכשר למאפיה, אומר שהכשרות אינה למהדרין מן המהדרין. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא אומר: "אני מעניק למאפיה הכשר רק כרב העיר קרית גת, ואני מסתמך בזה על פסק הלכה של הרב מרדכי אליהו. זו לא כשרות למהדרין מן המהדרין, אלא רק מה שרב עיר נותן. זה נעשה הכול ביד, אבל למשל הלישה והרדידה של הבצק, נעשים באמצעות שני גלגלים. ידוע לי שיש רבנים שאומרים שזה לא טוב, אבל הרב אליהו אמר שזה בסדר גמור. אני לא נכנס למלחמה, אני רק נותן הכשר".

כל זאת גם לא מנע מהרבנות הראשית הצבאית להדביק מדבקה על אריזת המצות עליה נכתב "למהדרין מן המהדרין".

עוד יש לציין, כי בשיחה עם גורמים בשוק המצות עולה, כי מחירן של מצות הנאפות בסגנון אפייה כזה, הינו נמוך לאין שיעור מהמחיר הגבוה שזיכה את 'מ.א.כ.ל.' במכרז. המחיר לקילו מצות כזה אמור להיות כ-40 ₪, בעוד במכרז נכתב כי המחיר הנקוב הינו 75 ₪.

ומהו המחיר שהציעו המאפיות למצות יד המסורתיות שהתמודדו במכרז? לא תאמינו: 5 שקלים פחות. כך שגם מבחינה כלכלית, ישנם סימני שאלות רבים על הזכייה במכרז - איך יתכן שצה"ל בחר בסחורה הגרועה ביותר במחיר גבוה כל-כך, כשבעוד 5 שקלים היה ניתן לקבל את המצות המהודרות.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "חברת 'מ.א.כ.ל' אכן זכתה במכרז משרד הביטחון לאספקת מצות יד.
בהתאם לתנאי ההזמנה, המצות המוזמנות חייבות להיות כשרות לפסח למהדרין והזוכה במכרז חייב להיות מאושר לכשרות ברבנות המוסמכת, וכן מאושר ע"י הרבנות הצבאית. כמו כן נקבע כי ייצור המצות יעשה בהתאם להנחיות הרבנות הצבאית הראשית ובפיקוחה. בנוסף, על היצרן להמציא תעודת הכשר מטעם הרבנות המוסמכת חתומה ע"י שלושה רבנים.

"לעניין המחיר- המחירים שהציעה למכרז חברת 'מ.א.כ.ל' היו הנמוכים ביותר והצעות המתחרים היו קרובות מאוד להצעה הזוכה. כמו כן, אומדן המחיר שהוכן על ידינו טרם הפצת המכרז תאם את תוצאותיו".

עוד נמסר ממשרד הביטחון, כי "לפני אספקת המצות תיערך ע"י נציגי הרבנות הצבאית בדיקה - כנדרש בתנאי ההזמנה. רק לאחר קבלת האישורים יסופקו המצות לבסיס הרבנות הצבאית".

כאמור, בצבא מציינים את שם החברה שזכתה, אך לא יודעים מאיזו מאפייה סופקו המצות. בנוסף, כל בדיקה שתערוך הרבנות הצבאית לפני או אחרי אספקת המצות, תגלה כי המאפיה שסיפקה את המצות לא פעלה על-פי דרישות רוב הפוסקים.

את תגובתו של שמואל קדמי, הבעלים של המאפיה, לא הצלחנו לקבל.

במהלך כנס שהתקיים היום ברבנות הצבאית הועלתה שאלת כשרות המצות לפסח - שכבר סופקו ליחידות השונות - ועוררה סערה בקרב הרבנים. בעוד רע"ן כשרת טען שהרב הבלין מקרית גת אישר שהמצות כשרות למהדרין, בניגוד לדבריו של הרב הבלין ל'בחדרי חרדים', קרא לעומתו הרב יעקבוביץ, רב אמ"ן: "זו לא עבודת יד - זו עבודה בעיניים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}