י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מאויבי תחכמני

את השימוש באינטרנט לא ניתן למנוע. כעת עלינו לטכס עצה כיצד לצמצם את סכנותיו ואיך להשתמש בו ככלי להפצת יהדות

מאויבי תחכמני
מנח זרקא

קשה להגזים בהשפעת האינטרנט על כלל העולם. מדובר בשינויים היסטוריים בכל קנה מידה, אשר ישפיעו רבות על אורח חיינו. האפשרות להעביר ידיעות במהירות; לפרסם כמות אין-סופית של אינפורמציה ולהביע עמדות בכל נושא ועניין; לבצע פעולות כאלו ואחרות בבנקאות ובהפעלת מערכות; ליצור קשרים עם בני אדם שונים, ועוד פונקציות רבות ומגוונות, הפכו את עולמינו לכפר גלובלי קטן. מהפכה זו התחוללה במהירות שיא, דבר שהקשה על כולם להתמודד עימה על היבטיה החיוביים והשליליים.

האינטרנט הציב את החברה הדתית בכלל ואת החברה החרדית בפרט, בפני מצב מורכב ושונה לגמרי מהעולם שקדם לו. כל הגדרות והגבולות שהוצבו בעבר, על מנת למנוע חדירת דעות כפרניות ועמדות זרות, מראות פסולים ונורמות מגונות, נפרצו בבת אחת. החשש הגדול מההרס והחורבן העלולים לבוא בעקבות זאת, גררו מלחמת חורמה מצד אחד או תגובות ייאוש מצד שני.

הנלחמים צידדו באיסור גורף ומוחלט בכל הקשור לשימוש באינטרנט בקרב ציבור היראים לדבר ה', כשהם בונים על ההצלחה המדהימה במאבק בעיתונות החילונית, הרדיו והטלוויזיה. המיואשים, כנגדם, סבורים שלא ניתן לעשות מאומה, וכי האינטרנט עלול להרוס כל חלקה טובה במחנינו.

חשוב לזכור, כי אין זו פעם ראשונה בה נמצאים שומרי התורה והמצוות בפני מצבים מעין אלו. עם התפשטותם בעבר של רעיונות שונים, כמו החירות והדמוקרטיה, השוויון והסוציאליזם, הציונות והפטריוטיות, הפתיחות והפלורליזם, ועוד שלל רעיונות, נהו רבים אחריהם והיהדות התורנית חשה מאוימת.

בכל דור היו כלים שונים להחדרת הרעיונות החדשים והמסוכנים. היו אלו ספרי קריאה לנוער; עיתונות חופשית; תנועות נוער; מפלגות וכדומה. הדרך שהוכיחה את עצמה לא אחת הייתה בדרך של "ויגזול את החנית מיד המצרי". כלומר להשתמש באותם כלים לחיזוק הדת וערכיה.

כך הוקמו עיתונים חרדיים; תנועות נוער חרדיות; מפלגות חרדיות וספרות חרדית. דומה שגם עתה אין מנוס מהליכה בדרך זו. את השימוש באינטרנט לא ניתן למנוע, בהיותו כיום כלי שימושי עבור כל עבודה ובלתי ניתן לפיקוח חברתי. עלינו לטכס עצה כיצד לצמצם את סכנותיו מחד, וכיצד להשתמש בו ככלי להפצת יהדות ודעות המבוססות על תורתנו הקדושה.

אין ספק שמומלץ לצמצם ככל האפשר את השימוש באינטרנט. אולם ההתייחסות אליו באיסור מוחלט היא בעוכרינו. מחד, נתפסים האוסרים בעיני המשתמשים כמי שאינם מבינים כלל בהוויות העולם. מאידך לא מנוצל כלי אדיר זה לשימושים החיוביים הרבים אותם יכול היה למלא.

דומני שהקמת אתר 'בחדרי חרדים', עשויה להוות פריצת דרך חיובית בכיוון זה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}