י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

הפיס ישלם

עכשיו זה סופי. מפעל הפיס ישלם לחיים יתח מנתיבות 4 מיליון שקל למרות שאיבד את כרטיס ההגרלה

סוף סוף יקבל את הכסף. בית המשפט העליון. צילום: אתר בית המשפט
סוף סוף יקבל את הכסף. בית המשפט העליון. צילום: אתר בית המשפט

שופטת ביהמ"ש העליון, דורית בייניש, דחתה היום את בקשת 'מפעל הפיס' לקיים דיון חוזר בהחלטה שהתקבלה לפני חמשה חודשים, המחייבת את 'מפעל הפיס' לשלם לחיים יתח 4 מיליון שקל, למרות שלא היה בידו כרטיס ההגרלה.

פרשת זכייתו של יתח, תושב נתיבות, מתגלגלת כבר בבתי המשפט מזה מספר שנים. יתח שרכש כרטיס הגרלה במלאת 50 שנה להיווסדו של 'מפעל הפיס' טען, כי זכה ב-4 מיליון שקל בהגרלה זו, אך השמיד את הכרטיס הזוכה.

עקב כך, סירב 'מפעל הפיס' להעביר את כספי הזכייה בהגרלה, בטענה שתנאי ההגרלה מחייבים הצגת כרטיס ההשתתפות הזוכה כתנאי לקבלת הפרס.

לאור סירובו של 'מפעל הפיס', הגיש יתח תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, והשופט אסתר חיות דחתה את התביעה, למרות שגם השופטת קבעה, על סמך הראיות שהוצגו בפניה, כי הוא אכן רכש את כרטיס ההשתתפות הזוכה.

השופטת קבעה, כי יש לראות בתנאי ההגרלה כבסיס להתקשרות החוזית בין בעלי הדין, המחייבות את ההחזקה בכרטיס ההשתתפות כתנאי לקבלת הפרס.

יתח ערער על ההחלטה, ולפני חמשה חודשים החליט בית המשפט העליון בהרכב השופטות פרוקצ'יה, נאור וארבל, כי הוא זכאי לקבל את כספי הפרס.

בפסק הדין נקבע, כי תכליתו של הסעיף המתנה את קבלת הפרס בהחזקת הכרטיס, נועדה כדי להותיר ל'מפעל הפיס' שיקול דעת שלא לשלם את הפרס כאשר נפל פגם כלשהו בכרטיס, אף אם הכרטיס מצוי בידי הטוען לפרס.

יחד עם זאת קבע ביהמ"ש העליון, כי יתכנו מקרים בהם יחויב 'מפעל הפיס' לשלם לזוכה את כספי הזכייה על אף שכרטיס ההשתתפות הזוכה אינו מצוי עוד ברשותו, במקרה בו התשתית הראייתית הכוללת מצביעה בהסתברות גבוהה, מעבר לזו הנדרשת בהליך אזרחי, על כך שהטוען לפרס אכן רכש את כרטיס ההשתתפות הזוכה.

השופטת ארבל ציינה בפסק דינה כי: "סירובו של המשיב להעביר את מנת הפרס לידי המערער, בנסיבותיו הייחודיות של המקרה שבפנינו, והיאחזותו בקרנות מזבח ההסדר החוזי המאפשר למשיב שלא לעשות כן, כך לגישתו, מהווה הפרה של החיוב לנהוג בתום הלב". השופטות נתנו נימוקים נוספים להחלטתן, אך 'מפעל הפיס' ביקש לקיים דיון חוזר בהחלטה.

השופטת בייניש, דחתה את הבקשה, והותירה את ההחלטה הקודמת על כנה, וכעת יוכל סוף סוף חיים יתח לקבל את הפרס הגדול, קצת יותר מ-4 מיליון שקל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}