י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

פיצוץ ב'בית יהב'

הרב מצגר ביקש לקיים דיון מחודש בסמכות הרבנים אפרתי ואדלר ברבנות ירושלים. החברים עזבו את הישיבה

יחסים רעועים. הרבנים מצגר ועמאר. צילום: שוקי לרר
יחסים רעועים. הרבנים מצגר ועמאר. צילום: שוקי לרר

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, נכשל היום בניסיונו לקיים דיון מחודש בפרשת הסמכות שניתנה לרבנים יוסף אפרתי ובנימין אדלר כ"רבנים פוסקים" ברבנות ירושלים. העלאת הנושא הביאה לפיצוץ ישיבת מועצת הרבנות הראשית, וששה מחברי המועצה עזבו את חדר הישיבות.

ישיבת מועצת הרבנות הראשית האחרונה נערכה לפני כחצי שנה, וזאת לאור המתחים הרבים שבין שני הרבנים הראשיים, שכבר תקופה ארוכה אינם משדרים על גל אחד. על סדר יומה של המועצה, הצטברו שורה ארוכה של נושאים, בהם מספר נושאים דחופים, כך שלא ניתן היה יותר לדחות את הישיבה.

הנושא המרכזי שעלה לדיון בישיבה, נערך ביוזמת זק"א, המנהל מאבק ממושך נגד חברת 'עלי שלכת' העוסקת שהחלה לעסוק בשריפת גופות לצורך קבורה. הנושא עלה על סדר היום הציבורי בהיבטים שונים, אך זק"א התמקדה בפן ההלכתי וביקשה מהרבנים הראשיים להעלות את הנושא לדיון דחוף בישיבת מועצת הרבנות הראשית,ולקבל הכרעה הלכתית בנושא.

בישיבה נקבע, כי מי שמעוניין שישרפו את גופתו לא יהיה רשאי לקבורה יהודית. בדיון בנושא השתתפו הרבנים הראשיים לישראל ועוד ששה מחברי מועצת הרבנות הראשית, וכן הרב יעקב רוז'ה העומד בראש ועד הרבנים של הארגון, והידוע כמומחה מספר אחד בארץ בכל התחום ההלכתי הנוגע לטיפול בנפטרים וקברים.

נציגי זק"א הציגו בפני הרבנים את דרך התנהלותה של חברת 'עלי שלכת'. כן טענו, כי בנוסף לעובדה כי פעילות החברה נוגדת את ההלכה, הרי שגם מבחינה חוקית אין לה את האישורים המתאימים. הרב יונה מצגר אמר בישיבה, כי על-פי ההלכה, שריפת גופות של נפטרים אסורה בתכלית האיסור.

בתום הדיון בנושא זה קבעה מועצת הרבנות הראשית, כי "אדם שציווה לשרוף את גופתו, לא ייקבר בקבר ישראל. אין יושבים עליו שבעה ואין נוהגים בו מנהגי אבלות. מועצת הרבנות מורה לחברות הקדישא לא לקבור את אפרם של הנשרפים בקברות ישראל".

בעוד בנושא זה לא היו חילוקי דיעות, הרי שנושא אחר, אותו העלה כבדרך אגב, הרב מצגר, גרם לפיצוץ ב'בית יהב' בירושלים.

הרב מצגר ביקש לקיים דיון מחודש לגבי ההחלטה שהתקבלה במועצת הרבנות הראשית, להסמיך את הרבנים אפרתי ואדלר לחתום על תעודות כשרות, וזאת כתוצאה מהעדר רבנים ראשיים לירושלים ועקב כך הועברה הסמכות למתן תעודות כשרות לרבנות הראשית.

בעקבות החלטה זו, הוגשה עתירה לבג"צ על-ידי יו"ר המועצה הדתית בירושלים, עו"ד אוסדיטשר, אשר ביקש לבטל את ההחלטה, בטענה של ניגוד עניינים עם העיסוקים האחרים של שני הרבנים בתחום הכשרות. עתירה זו נמחקה בעקבות סערה ציבורית חריפה שכוונה נגד אוסדיטשר.

בשלב מאוחר יותר, הוגשה עתירה של "התנועה לאיכות שלטונית" אשר דרשה לתת תוקף להחלטת מועצת הרבנות הראשית, זאת לאחר שאוסדיטשר סירב לבצע את ההחלטה בטענה לניגוד עניינים. בעתירה זו, נכללו בקשות גם לגבי רבנים נוספים, בהם הרבנים הראשיים לראשון-לציון ופתח תקוה, אשר סירבו להעניק תעודות כשרות בעירם מנימוקים שונים.

בהחלטה שניתנה לפני מספר ימים, יש התייחסות מעשית לגבי ראשון-לציון ופתח תקווה, בעוד לגבי העתירה שהתייחסה לירושלים נכתב בהחלטת השופטים, כי בהתאם להודעת פרקליטות המדינה, "שדיווחה על קשיים שהתעוררו בעקבות הסמכתם של אותם שני רבנים על ידי מועצת הרבנות הראשית, קשיים שמקורם בחשש לניגוד עניינים בין התפקיד לו מונו לעיסוקיהם הפרטיים. בסוגיה זו אף הוגשה עתירה נפרדת שבינתיים נמחקה, ומכל מקום לא נעסוק בכך בגדרה של העתירה הנוכחית, בין היתר, משום שמועצת הרבנות הראשית החליטה לשוב ולהידרש לעניין".

לאור התחייבות זו, שניתנה על-ידי הרב מצגר, נגדו הוגשה העתירה, הוא ביקש לקיים היום דיון בנושא, אך מרבית משתתפי הישיבה, בקשו להמנע מלדון בענין לאור הרגישות הרבה של הפרשה. לדברי גורמים המעורבים בנושא, קיבלו חברי מועצת הרבנות הראשית הוראה מביתו של הגרי"ש אלישיב שלא לדון בנושא, ולכן עזבו את הישיבה.

בסיכומו של דבר, לא נערך הדיון המחודש, כך שההחלטה הקודמת על מינוי הרבנים אפרתי ואדלר כמי שאחראים על תעודות הכשרות בירושלים, תלויה באוויר. לא לבלוע ולא להקי. באופן מעשי, נותרה החלטתו של אוסדיטשר המונעת מהרבנים אפרתי ואדלר לחתום על תעודות כשרות – שרירה וקיימת.

האפשרות היחידה לשנות את פני הדברים תתאפשר רק לאחר דיון מחודש במועצת הרבנות הראשית, שלפי הודעתה לבג"צ, היא התחייבה להתייחס לכל נושא ניגוד העניינים בעיסוקיהם הנוספים של שני הרבנים.

חברי מועצת הרבנות הראשית נמנעו היום מלעסוק בתפוח האדמה הלוהט שהושלך לעברם, ונכון לעכשיו הכל תקוע עד להודעה חדש, ובלי כל קשר לפרשה זו, המתחים בצמרת הרבנות הראשית נותרה בעינה, והיחסים הרעועים בין הרב מצגר לרב עמאר נותרו בעינם, מה שמשפיע באופן משמעותי על תפקודה של הרבנות הראשית בכל התחומים.

נציין, כי חלק מחברי מועצת הרבנות הראשית לא הגיעו לישיבה, חלקם לאור הכינוס של רבני ישראל שנערך מטעם "אריאל", וכך נמנעה מהם העיסוק בפרשה הרגישה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}