י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

השררה כמטרה

מדוע הציבור בישראל מצביע למפלגות מרכז? את התשובה לשאלה ניתן למצוא בדרך התנהלותם של הפוליטיקאים

השררה כמטרה

התופעה הבולטת ביותר בשנים האחרונות בפוליטיקה הישראלית, הינה היטשטשות הגבולות בין ימין לשמאל, ונהיית הציבור אחר תנועות מרכז כאלו ואחרות.

מהן, למעשה, מפלגות מרכז ומדוע כה גדולה התמיכה בהן?

את התשובה לשאלה זו, נדמה לי, ניתן למצוא בדרך התנהלותם של הפוליטיקאים בישראל. בעוד שבעבר היה ברור לכל, כי הדעות והעקרונות בהם תומך האדם הן העיקר, והמשרה בה הוא נושא איננה אלא אמצעי להשגת המטרה, נהפכו כיום היוצרות באופן מוחלט: השררה אותה יקבל נבחר הציבור היא המטרה, ואילו העמדה בה הוא ינקוט היא האמצעי לקבל את תמיכת הציבור.

כך אנו מוצאים, חדשות לבקרים, פוליטיקאים העוברים ללא היסוס מימין לשמאל, מהשמאל למרכז ומהמרכז לימין. וחוזר חלילה. הכול כפי ראות עיניהם, היכן תמצא בזמן הקרוב ליטרת הבשר.

זוהי למעשה התממשות של עקבתא דמשיחא אותה תיארו חז"ל "פני הדור כפני הכלב". וכפי שביאר את הדברים הגר"י מסלנט באופן נפלא: אדם הרואה את הכלב מהלך ראשונה ואחריו אדונו עשוי לחשוב כי הכלב הוא המנווט את אדונו, בעוד שהאמת היא הפוכה, שכן הכלב מסובב כל העת את ראשו לדעת להיכן רוצה אדונו לפנות.

בהעדר דעה ברורה ויציבה, אין לך דבר טבעי ונוח מהקמת מפלגת מרכז, שמשמעותה "גם וגם" או "לא זה ולא זה". בהליכה במרכז, בידך לעשות כרצונך ולהחליף מדי יום את כיוון פעילותך. היום הינך קפיטליסט ולמחר סוציאליסט. כעת הינך מתנגד בחריפות לחקיקה דתית, וכעבור זמן קצר אתה מצביע בעדה. במקום זה אתה מפזר הבטחות על הסכמי שלום שיכללו החזרת שטחים, ובמשנהו הינך מדבר גבוהה גבוהה על זכותנו על כל שטחי ארץ-ישראל וחוסר נכונותך לנסיגות וויתורים.

ציבור הבוחרים קולט גם הוא את המסר. יודע הוא כי איש מן הפוליטיקאים איננו מתכוון לדבוק בעמדותיו בכל מחיר, וכי כסא המיניסטר חשוב לו מכל. לכן גם הבחירות נערכות על בסיס אישי בלבד. ההצבעה איננה על עמדה זו או אחרת, אלא על אישיות פלונית או אלמונית.

ברמה האישית, אין סחורה מבוקשת יותר מאדם המציג עמדות מרכז. הוא מסוגל להשמיע לכל אדם את הנעימה הרצויה לו ולהבטיח בו זמנית דבר והיפוכו, בעוד הנוקט בעמדות ימין או שמאל מוצהרות הוא "קיצוני". בתמונת מצב זו אנו חוזים בהתרסקותן של מפלגות הימין והשמאל המובהקות ובמאמצי כל המפלגות הגדולות להציג את עצמן כמרכז.

הפיכת השררה ועמדת הכוח למטרה המוצהרת של העומדים למבחן הציבור, היא הגוררת בעקבותיה את השחיתות השלטונית הפושה כאש בשדה קוצים, ואת החיבור המשחית בין הון לשלטון. שכן, המטרה מקדשת את האמצעים. וכיוון שהם במרכז - ברור שהדבר איננו מפריע לאותם נבחרים להצהיר בריש גלי על המאבק בשחיתות ועל פוליטיקה חדשה ונקייה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}