ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

סערה בכוס שמן

המאבק בין 'יתד נאמן' ל'המודיע' על השמן הסתיים בנוק-אאוט. 'מעגל השנה' התברר כמזויף וירד מהמדפים

השמן של 'מעגל השנה' שהוסר מהמדפים
השמן של 'מעגל השנה' שהוסר מהמדפים

הוויכוח בין 'יתד נאמן' ל'המודיע' בשאלת כשרות שמן 'מעגל השנה' ו'אולימפיה' הסתיים כתוצאה מבדיקות שערכו רשתות השיווק, והתלוותה לכך הודאה שמסרו מנהלי 'מעגל השנה', כי השמן שלהם אכן בעייתי.

כזכור, כפי שדיווחנו בתחילת השבוע, פרץ ויכוח בין נאווה קצין מ'יתד נאמן' לאברהם גרובייס מ'המודיע' בשאלת כשרות השמנים הזולים, ובעיקר שמן 'מעגל השנה'.

בעמדת נאווה קצין תמכה רשת 'שפע שוק', ששיווקה את השמן. אך לאחר תחקיר של 'המודיע', בו התברר כי השמן מזויף ללא ספק, הודו אנשי 'מעגל השנה' בבעייה והסכימו להפסיק את השיווק, באם יצומצמו הנזקים ושמם לא יוזכר בפירוש בתחקיר. לצורך העניין גם הושג היתר של רב שלא להזכיר את שמם בשל "הפסד מרובה".

בראיון שהעניק ליצחק הורוויץ מעיתון 'בקהילה', האשים הכימאי יהודה ליכט את אנשי 'מעגל השנה' במעשי מרמה, וגם במקרה זה הודו אנשי 'מעגל השנה' בבעיה וביקשו לצמצם נזקים.

בשיחה עם יצחק הורוויץ אמר מנהל 'מעגל השנה', אלי אריבי: "אכן בהחלט גילינו שיש בעיה לפחות בכמויות האחרונות, אפילו הצבע היה שונה ולכן החלטנו להפסיק את השיווק".

בדבריו גם האשים אלי אריבי את מערכת הכשרות של הרב וסטהיים בכישלון והתבטא, כי הוא עשה כל מה שהתבקש לעשות על-ידי הכשרות, אך עדיין יתכן בהחלט שהוגנבו חביות סויה בלילה, בעת שהמשגיח לא שהה במקום. "אין ספק", הוסיף אריבי, "שבשנה הבאה נצטרך לפעול אחרת".

אנשי מערכת הכשרות של וסטהיים, לעומת זאת, הדפו את ההאשמות והגיבו בטענה תמוהה לפיה, "לא ניתן לבדוק שמן זית במעבדה".

יש לציין שכל המומחים עימם שוחחנו הורו חד-משמעית ששמן שאינו עומד בקריטוריונים של שמן זית במעבדה, הינו בהכרח שמן אחר.

כמו-כן, בעדות של משווקים שהגיעה לידינו, מתברר כי אנשי 'מעגל השנה' ידעו על הבעיה כבר לפני זמן לא מועט, והתנהגותם בנושא גבלה בחוסר הגינות.

מי שיצאה מהסיפור וידיה על ראשה היא נאווה קצין מ'יתד נאמן', העומדת כעת בפני הגשה של תביעת לשון הרע גדולה מצד חברת 'טעמן', שבעליה הותקף על-ידי הכתבת באופן חזיתי.

נוסף לכך, ציטטה הכתבת ב'יתד נאמן' את העובדה שבבדיקת מכון התקנים נמצא שגם שמן 'טעמן' אינו עומד בתקן, אך כפי שמתברר עתה - הנתון הזה התייחס לשמן שחברת 'טעמן' החלה לשווקו בשנה שעברה, אך עקב הבעיות שהתגלו בו, הופסק שיווקו. השמן הזה כמובן כלל לא שווק השנה על-ידי 'טעמן', אם בכלל.

מהתחקיר שקיימנו עולה, כי אין כל בעיה בשמן המשווק השנה על-ידי 'טעמן', כמו גם בשמן של 'מיה' - שניהם בהשגחת הבד"צ של 'העדה החרדית'.

בשיחה שערכנו עם רבני 'העדה החרדית', הם הבהירו שברור שכל מי שקנה שמן 'מעגל השנה' או 'אולימפיה', עליו לדעת שמדובר בוודאות בשמן סויה מהול, ואין להשתמש בו לחנוכה.

על כן צפוי, כי למרות ניסיונות הטשטוש של אנשי 'מעגל השנה', הגילוי יוביל להחזרה של כמויות שמני הזית שהתגלו כבעייתיות.

להלן תגובה שקיבלנו מבעלי 'טעמן', אודות המתפרסם בכתבה:

"שמן שהתגלו בו בעיות מעולם לא שווק על ידי טעמן. גם לא בשנה שעברה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}