הקץ לעושק? אחרי 40 שנות מונופול - מהפכה בשירות המוניות מנתב"ג
בתום חצי שנה של דיונים, סיכמו משרדי הממשלה ורשות שדות התעופה על שינוי מודל ההסעות משדה התעופה: כל מונית תוכל להעמיס נוסעים, תתאפשר הזמנה מראש מאפליקציה ותעריפי הנסיעה יופחתו
- אבי בר אלי ואורן דורי, The Marker
- כ"ט אדר התשע"ז
- 3 תגובות
צילום: משה שי, פלאש 90
פתיחת שירותי ההסעה מנתב"ג לכל המוניות, הפעלת שירותי הסעה לטסים באמצעות אפליקציה ייעודית והוזלת הנסיעה כיום – אלה הם עיקרי המודל החדש של הפעלת שירותי המוניות מנמל התעופה בן גוריון לרחבי הארץ.
בתום חצי שנה של דיונים בין רשות שדות התעופה (רש"ת), משרד האוצר ומשרד התחבורה – סיכמו בשבוע שעבר הצדדים על גיבוש מודל חדש להפעלת שירותי ההסעה מהשדה. זאת, במטרה להרחיב את שירות המוניות שניתן כיום, לשדרג אותו – ובעיקר להוזיל את הנסיעה.
לפי המודל, הסעת נוסעים מהשדה לא תוגבל עוד לתחנת מוניות אחת – אלא תותר לכל מונית רשומה פנויה. הזכיין שייבחר במכרז להפעלת השירות אמנם יפעיל בעצמו מוניות מהשדה – אך יתפעל למעשה פלטפורמה משותפת עבור כלל המוניות שבאות בשערי נתב"ג (Open access).
תכלית המהלך היא להפסיק את העיוות שבגינו 70% מהמוניות שמסיעות כיום נוסעים לנתב"ג – יוצאות מהשדה ריקות, בגלל המונופול שניתן בידי רש"ת לתחנת הדר-לוד. עקב כך, נאלצו המוניות לגלם את מחיר החזרה גם בתשלום שנגבה מהנוסעים אל השדה – וזה האמיר בהתאם.
לפי המודל החדש, חברות המוניות שיתמודדו במכרז יתחרו על גובה ההנחה שיבטיחו לנוסעים מתעריפי הנסיעה המפוקחים כיום. תחרות זו תבטיח למעשה את הוזלת הנסיעה ביחס לתעריפים כיום – ואלה ייהפכו מעתה לתעריפי תקרה.
בשל כך, הזכיין שייבחר במכרז לא יידרש עוד בתשלום תמלוגים כבדים לרש"ת, שהיו אחת הסיבות לתמחור הגבוה. הרשות תמשיך ליהנות מדמי מעבר קבועים של כ-5 שקלים עבור כל מוניות שתעזוב את השדה עם נוסעים. באופן זה ייווצר לרשות אינסנטיב להגדלת כמות הנוסעים במוניות – ולא למקסום התמלוגים שתגבה מהזכיין – שממילא גולגלו על הכיס הציבורי.
לפי תנאי הזיכיון החדשים, יחוייב הזכיין שייבחר להעמיד לצורך השדה די מוניות בכל שעות היממה – לרבות בשבתות וחגים. הזכיין יידרש לפתח אפליקציה ייעודית עבור שירותי ההסעות מהשדה –באופן שיפתח את השירות, בין היתר, גם לנסיעות מתוזמנות מראש.
עם זאת, במידה שרש"ת תחייב בתנאי הסף של המכרז ניסיון מוקדם בהפעלת אפליקציית הסעות – לצד הפעלת צי מוכח של מוניות רשומות – עשויים תנאים כאלה לאפשר רק לגט טקסי, ריידר ואובר להתמודד במכרז.תרעומת ציבורית גוברת
כפי שנחשף בדצמבר ב-TheMarker, בממשלה דרשו לבטל את מודל הזיכיון הבלעדי שעל פיו פעל עד כה שירות המוניות מנתב"ג. בזיכיון זה החזיקה ב-40 השנים האחרונות תחנת המוניות הדר-לוד.
המהלך נולד בעקבות התרעומת הציבורית הגוברת על גובה המחירים (שנקבע בידי הממשלה), וכן בעקבות השינויים הדרמטיים בשוק המוניות בישראל ובעולם והגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג.
לפי המודל הנהוג כיום, הזכות להסעת נוסעים מזדמנים מהטרמינל מוקצית לתאגיד מוניות אחד בלבד. זאת, בהליך מכרזי שבו מתמודדים המציעים על גובה התמלוגים שישולמו לרש"ת בעבור הזיכיון. באופן זה מעודדת הרשות הממשלתית תשלום תמלוגים מקסימלי, שמגולגל על הנוסעים.
המציאות האבסורדית גרמה בשנים האחרונות לניפוח קופתה של הרשות הממשלתית במיליוני שקלים מדי שנה, בעוד שהנוחתים בישראל נדרשים בלית ברירה לשלם תעריפי נסיעה מופרזים. זאת, לא רק בגלל היעדר תחרות בין המוניות, אלא גם בהיעדר שירותי תחבורה ציבורית חלופיים בשבתות ובחגים (רכבת או קווי אוטובוס סדירים).
מנגד, טענו נהגים בתחנת הדר-לוד כי השיח הביקורתי כלפי שירות המוניות מהשדה נגוע בפופוליזם – ומסכן את השקעתם במניות התחנה.
"אנחנו משלמים לתחנת הדר-לוד 2,750 שקל בחודש דמי סדרנות ושבעה שקלים עבור כל נסיעה, וכן משלמים עוד חמישה שקלים לרשות שדות התעופה בכל יציאה מהשדה. אם נסכם את כל התשלומים האלה נגיע ל-3,800 שקל בחודש - וזה עוד לפני 2.5 שקלים שלוקח לנו מס הכנסה עבור כל ק"מ נסיעה", הלין אחד הנהגים בראיון ל-TheMarker.
לדבריו "להסתכל על נסיעה של עשר דקות ולתהות מדוע משלמים 110 שקל - זה לא נכון. גם רופא שיניים לוקח לך 700 שקל בעבור עקירה שאורכת שנייה. כמו שהרופא מגלם במחיר את שנות ההכשרה והידע שלו - גם לי צריך לגלם את ארבע השעות שחיכיתי בשדה לנסיעה, כשאין נחיתות".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות