הפקקים מתארכים: התנועה בכבישי ישראל זינקה ב-6% ב-2016
העומס בכבישים ממשיך להחמיר - ובקצב מדאיג: הקילומטראז' של כלי הרכב בישראל זינק ב-2016 ב-3.4 מיליארד ק"מ, לעומת גידול של 600 מיליון ק"מ בשנה בתחילת העשור • משנת 2000 עלה מספר כלי הרכב על כבישי ישראל בכ-70%
- אורן דורי TheMarker
- ח' אדר התשע"ז
- 1 תגובות
פלאש90
הצפיפות בכבישי ישראל ממשיכה לגדול - ובקצב מואץ: מבדיקת TheMarker עולה כי הקילומטראז' הכולל של נהגי ישראל (נסועה) התארך ב–2016 ב–3.4 מיליארד ק"מ, זינוק של 6.2% לעומת 2015.
היקף הנסועה של כלי הרכב בישראל הגיע בשנה שעברה לשיא של 58.2 מיליארד ק"מ. עומס המכוניות בכבישים מושפע ישירות מזינוק של 12.5% במכירות המכוניות החדשות באותה תקופה. שוק הרכב התנפח במהלך 2016 לממדים חסרי־תקדים, של 286 אלף מכוניות חדשות שהצטרפו לכבישי ישראל הפקוקים.
כבר ב–2014 כבישי ישראל היו העמוסים ביותר בקרב מדינות OECD, עם יותר מ–2,500 כלי רכב לכל ק"מ של כביש. מאז, כדור השלג שמאיים לתקוע את התנועה בישראל רק צבר תאוצה, והצפיפות בכבישים מחריפה בכל שנה בשיעור גבוה יותר מאשר בקודמתה. בעוד בין 2011 ל–2014 הגידול השנתי הממוצע בנסועה היה של 600 מיליון ק"מ בשנה, הרי שבין 2014 ל–2016 הוצפו תשתיות הכבישים בתוספת של 2.9 מיליארד ק"מ נסיעות בשנה בממוצע.
קצב הגידול הרב־שנתי בנסועה ובמספר כלי הרכב מהיר משמעותית מקצב הגידול באורך הכבישים ובשטחם. מהנתונים האחרונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעדכניים לסוף 2015, עולה כי מאז שנת 2000, הנסועה השנתית זינקה ב-50% ומספר כלי הרכב על הכבישים גדל בכ-70%. מנגד, שטח הכבישים גדל בכ-40% בלבד, ואורכם גדל בכ-17%.
בתוך כך, מדד ניסיוני חדש שמתייחס לבעיית הפקקים בישראל צורף לתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל–2017–2018, שפורסמה אתמול. המדד בוחן את הגידול היחסי בזמן הנסיעה במקטעי כביש נבחרים בין שעות העומס לשעות השפל.
לפי המדד, נסיעה בכבישי ישראל בשעות הבוקר ואחר הצהריים ב–2016 היתה ארוכה ב–64% בממוצע מאותה נסיעה בשעות הלילה. בתוכנית העבודה הציעו יעד צנוע - לצמצם את ההפרש בין שעות העומס לשעות השפל ל–62%. במשרד התחבורה מסבירים את היעד הצנוע בעבודות התשתית הנרחבות, שלא מאפשרות לצמצם את ההפרש באופן ניכר יותר.
עמדתו של משרד התחבורה היא שיש לעודד את הגידול בשוק המכוניות החדשות, שמבוסס במידה רבה על הלוואות בתנאי מימון נוחים - ובמקביל להעביר את הנוסעים בשעות העומס לתחבורה הציבורית.
לא חסרים פרויקטים מתוכננים להסעת המונים - מקודמות תוכניות להקמת רשתות של רכבות קלות בתל אביב, ירושלים וחיפה; ומונחות מסילות לקווי רכבת כבדה חדשים שיחברו בין המטרופולינים. ואולם תוכנית העבודה של משרד התחבורה מלמדת כי חברות הביצוע של המשרד לא הצליחו לעמוד במרבית היעדים שהוטלו עליהן ל–2016.
על פי מדד חדש שצורף למדדים המרכזיים לעבודת המשרד, שיעור העמידה של חברות הביצוע באבני הדרך היה 47% בלבד. כך, הפרויקטים שאמורים לחלץ את ישראל מהפקקים ממשיכים להזדחל.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות