62 אוטובוסים חשמליים ייכנסו לשירות התחבורה הציבורית עד סוף השנה
האוטובוסים יופעלו בערים ברחבי הארץ, לאחר ש-5 מפעילות תחבורה ציבורית זכו במימון הצטיידות מיוחד בסך 22 מיליון שקל, במימון קק"ל והמשרד להגנת הסביבה
- אורן דורי, themarker
- כ"ה שבט התשע"ז
האוטובוס החשמלי של דן. צילום: עופר וקנין
62 אוטובוסים חשמליים יעלו על כבישי הארץ עד סוף שנת 2017, לאחר שחמש מפעילות תחבורה ציבורית זכו לצורך כך בתמיכה כספית בהיקף כולל של 22.5 מיליון שקל. זאת, במסגרת תוכנית של המשרד להגנת הסביבה, הקרן הקיימת לישראל ומינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שמטרתה להחדיר את טכנולוגיית ההנעה החשמלית לציי האוטובוסים העירוניים, שאינם מזהמים את האוויר ברחובות העיר.
לאחר פרסום קולות קוראים, אושרה עתה תמיכה ב-37 אוטובוסים חשמליים שיעלו על כבישי ישראל בחודשים הקרובים: דן זכתה בתמיכה עבור 21 אוטובוסים שיפעלו בתוך תל אביב-יפו; קווים זכתה בתמיכה עבור 6 אוטובוסים שיפעלו באזור מודיעין- מכבים-רעות; מטרופולין זכתה בתמיכה עבור 5 אוטובוסים שיפעלו באזור השרון; וחברת סופרבוס זכתה בתמיכה עבור 5 אוטובוסים שיפעלו באזור עפולה.
זכייה זו מצטרפת לתמיכה קודמת ב-25 אוטובוסים של חברת אגד שאמורים להתחיל לפעול באזור מפרץ חיפה באפריל הקרוב.
כל אוטובוס יסובסד בכ-360 אלף שקל. לפי הערכות בענף, סכום זה מגלם את הפער במחיר בין רכישת אוטובוס "רגיל" עם מנוע דיזל לבין רכב מקביל בעל הנעה חשמלית.
חברת דן, הזוכה העיקרית בתמיכה החדשה, תכניס לשורותיה את 21 האוטובוסים החשמליים, שיצטרפו לשני כלים חשמליים אותם דן מפעילה בחודשים האחרונים במסגרת פיילוט בקו 4 המרכזי בעיר. האוטובוסים החדשים צפויים לפעול בעיקר בקווים 4-5, שעוברים ברחוב אלנבי – המתחם המזוהם ביותר בגוש דן כולו, על פי מדידות המשרד להגנת הסביבה.
לעומת האוטובוסים הראשונים שבניסוי – ששניים נוספים מהם נמצאים כבר בדרך לארץ – האוטובוסים החדשים יהיו בעלי טווח נסיעה מוגדל, שיגיע לכ-25 קילומטרים בין טעינה לטעינה. האוטובוסים יגיעו לישראל בחודשים, ויוצבו במסופי רדינג והתחנה המרכזית החדשה. שני המסופים הם היחידים כרגע בהם מוצבת עמדת טעינה לאוטובוסים של דן, שעושים שימוש בטכנולוגיה לטעינה מהירה באמצעות קבלי-על.
דן מייבאת את האוטובוסים, מתוצרת הייגר הסינית, באמצעות מיזם משותף שהקימה עם חברת פנדום בבעלות האחים וייס, לשעבר יבואני רכבי ב.מ.וו לישראל, שגם היו מעורבים בתהליך פיתוח האוטובוס החשמלי.
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, מסר כי: "כמעט כל ציי האוטובוסים בישראל מונעים באמצעות מנועי דיזל, שהפליטות מהם הוכחו כמסרטן ודאי לאדם על-ידי ארגון הבריאות העולמי. המשרד להגנת הסביבה מעודד מעבר לכלי-רכב נקיים יותר, ואנחנו משוכנעים כי תמיכה ברכש אוטובוסים ראשונים בטכנולוגיה חדישה זו, אף תעודד חברות נוספות לרכוש אוטובוסים בטכנולוגיות נקיות יותר, למען בריאות התושבים".
יו"ר קק"ל, דני עטר, הוסיף ואמר: "אנו רואים חשיבות גדולה בשיפור מרקם ואיכות החיים בישראל באמצעות שיפור איכות הסביבה והאוויר שאנו נושמים. הפחתת פליטות מזהמים מכלי רכב, תאפשר לאזרחי ישראל חיים נקים יותר, בריאים יותר, וקלים יותר לנשימה".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות