י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

איש הישוב הישן: גבאי הצדקה מירושלים הלך לעולמו

לאחר 77 שנים של תורה וחסד הלך לעולמו הרב ברוך יעקב פרידמן, גבאי צדקה ירושלמי צנוע ושקט, משיירי הדור הקודם. הלווייתו תיערך היום

איש הישוב הישן: גבאי הצדקה מירושלים הלך לעולמו

ברוך דיין האמת - בירושלים נפטר לפנות בוקר (ראשון) איש החסד העסקן המפורסם הרה"ג רבי ברוך יעקב פרידמן ז"ל, מגדולי גבאי הצדקה בירושלים, לאחר מספר שבועות בהם אושפז בבית החולים ללא הכרה וסבל ייסורים קשים ומרים, כשהוא בן 77 בפטירתו.

המנוח ז"ל היה מאנשי הישוב הישן בירושלים. הוא נולד בכ' ניסן תרצ"ט לאביו הגאון הצדיק רבי נחום פרידמן זצ"ל, בנו של הצדיק רבי משה פרידמן זצ"ל, ולאמו הרבנית מרת חיה ע"ה בתו של עמוד ההוראה רבי דוד בהר"ן זצ"ל.

הוא קבע מקום לתפילתו למעלה מיובל שנים ב"ישיבה למצוינים" אצל ראש הישיבה הגאון רבי חיים אהרן טורצין זצ"ל, ויבלחט"א אצל בנו הגאון רבי יהושע דוד טורצ'ין, השתתף בכל השיחות של ראשי הישיבה ושתה בצמא את דבריהם. בימות החול היה מתפלל בבית הכנסת הגדול "זכרון משה" במניינו של המרא דאתרא הגר"א פישר, והיה מעורר השחר ומקדים לבוא.

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי כל ימיו התרחק מן הפרסום, וכל מעשיו עשה בצנע לכת. גולת הכותרת שלו הייתה הנאמנות אותה רכש בענייני צדקה, כאשר היה "גבאי צדקה" משיירי הדור הקודם, ורבים היו מעבירים דרכו כספי צדקה משום שידעו בבירור שהוא מחלקם למקומות הנכונים.

הוא לא חס על כבודו, ולמרות מעמדו וגילו המתקדם היה מסתובב בעצמו לקבץ כספי צדקה. לא פעם ספג עלבונות, וקיבל עליו הכול באהבה ובדומיה ובענוות חן. בנוסף, היה יושב בכולל של ישיבת "עץ חיים" שם הגה בתורה יחד גאוני ירושלים ביניהם הגר"א פישר ועוד, כשלא היה מבחין מהנעשה סביבו כלל וכלל. גם כשתקפוהו ייסורים לא מש מאהלה של תורה.

היה חבר נאמן ליראי ה', חינך את ביתו בדרך ישראל על טהרת הקודש, התרחק מכל המפלגות והיה מיצר בצרתה של ציון וירושלים. עם הקמת "קהל פרושים" לפני כשני עשורים, הוא היה רוח חיה והצטרף לקהילה תחת נשיאות ראש הישיבה הגאון רבי יהושע דוד טורצין רבה של קהלות הפרושים בארה"ק. בתקופה האחרונה נפל למשכב, רבים העתירו לרפואתו, אולם הגזירה נגזרה ונלקח לבית עולמו.

הלווייתו תצא הבוקר (ראשון) בשעה 11:45 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
ברוך יעקב פרידמן גבאי צדקה ירושלים פרושים הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}