י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

יואב יצחק כינה את מנהל קול ישראל "עבריין" - וישלם 45 אלף שקל

הפרסומים הדיבתי עלה באתר news1 ב-2013, שם נכתב כי שקד הוא "עבריין שביצע שורה של עבירות פליליות ומעשיו נחקרו על ידי המשטרה", וכי הוא סולק מרשות השידור • ביהמ"ש: ההגדרה "עבריין" בכותרת עשויה לגרום לאדם הסביר להבין כי שקד הורשע בפלילים • יצחק בתגובה: "מדובר בנושא בעל חשיבות ציבורית ולכן נערער"

יואב יצחק. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
יואב יצחק. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



יואב יצחק, מפעיל האתר News1, ישלם 30 אלף שקל פיצויים לאריה שקד, לשעבר מנהל רשת ב', ועוד 15 אלף שקל הוצאות משפט – כך קבעה היום שופטת השלום בירושלים, מיכל ליפשיץ-פריבס. הפיצוי נקבע בעקבות הכותרת לידיעה של יצחק על אודות שקד, שבה כינה אותו "עבריין".

הפרסומים הדיבתיים עלו באתר news1 ב-2013 תחת הכותרת "העבריין אריה שקד מנסה לשוב לזירה", וזאת לאחר ששקד ביקש להתמודד על תפקיד באגודת העיתונאים. בגוף הכתבה נכתב כי שקד הוא "עבריין שביצע שורה של עבירות פליליות ומעשיו נחקרו על ידי המשטרה", וכי הוא סולק מרשות השידור.

אלא ששקד טוען כי מדובר היה בפגיעה מכוונת בשמו הטוב. שקד הבהיר כי לא הועמד לדין מעולם וכי הוא לא סולק מרשות השידור. התביעה, באמצעות עו"ד יגאל חברוני, הוגשה נגד יצחק ונגד חברת עיתונות זהב שמפעילה את אתר news1.

שקד כבר הגיש תביעה קודמת נגד יצחק בגין פרסום מקדים של כותב אחר באתר של יצחק. בנוגע לתביעה הקודמת נקבע כי היתה דיבתית, אך בית המשפט קיבל את עמדת יצחק כי אינו אחראי לפרסום מפני שהכותב היה בלוגר עצמאי. בעוד התביעה הקודמת מתבררת, פירסם יצחק כתבה נוספת.

יצחק טען כי הגילויים בכתבה הם אמת וכי יש בהם עניין ציבורי. עוד טען יצחק כי שקד מונה לתפקיד מנהל קול ישראל "באופן בלתי חוקי" וכי ניסה להשפיע על פעילות ועדת המכרזים. הכתבה עסקה בין השאר בפרסום התקשורתי של מבחן פיל"ת ושל מי שמונה למנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם. המשטרה המליצה להעמיד את שקד לדין בעבירה של פגיעה בפרטיות בלבד, אך הפרקליטות - לאחר הפרסום של יצחק - קבעה שלא להעמידו לדין, בין השאר מסיבות בריאותיות.

השופטת ליפשיץ-פריבס קבעה כי הפרסומים אכן היוו לשון הרע, וכי לא הוכחו טענות שונות שהוצגו בכתבה. על אף שבאותה תקופה המשטרה המליצה להעמיד את שקד לדין, ההגדרה "עבריין" בכותרת עשויה לגרום לאדם הסביר להבין כי מדובר באדם שהורשע בפלילים. עם זאת, אף שיצחק כלל לא ביקש את תגובתו של שקד, השופטת קיבלה את הגנת תום הלב בנוגע לאזכור "עבריין" בגוף הכתבה, על בסיס הטענה שרצה לחשוף בפני הציבור את המידע בשל העניין הציבורי הנוגע להתנהלות אגודת העיתונאים. בנוגע לאזכור "עבריין" בכותרת, ציינה השופטת כי "הגנת העיתונות האחראית" לא חלה במקרה זה: "הכותרת חסרת איזון כלשהו בין הזכות לחופש הביטוי ובין הזכות לשם טוב", קבעה השופטת.

היא ציינה גם כי יצחק לא פירסם עדכון כלשהו על כך שהוחלט שלא להעמיד לדין את שקד. נקבע כי יצחק ישלם לשקד 30 אלף שקל פיצויים, וכן הוצאות משפט.

מנגד, השופטת קיבלה את עמדתו של יצחק בנוגע לטענות בכתבה שלפיהן שקד אכן ניסה להטות את התוצאות וכי הביטוי "סולק" מרשות השידור אכן משקף את הנסיבות שבהן עזב את הרשות.

יצחק מסר בתגובה: "בית המשפט דחה את טענותיו של אריה שקד באשר לאמור בכתבה נגדו, ושב ואישר את שנקבע על-ידי המשטרה ואושר לאחר מכן על-ידי הפרקליטות אודות 'קיומה של תשתית ראייתית לחשד לביצוע עבירות ע"י התובע בגין פגיעה בפרטיות ולהוצאת מסמך ממשמורת שלא כדין'.

"כמו-כן נקבע מפורשות בפסק הדין, כי הפרקליטות החליטה להימנע מהגשת כתב אישום נגד אריה שקד בשל 'נסיבותיו האישיות, משפחתיות ורפואיות', כפי שאלה הוצגו בפניה בהליך שימוע שנערך לשקד.

"לצערי, על-אף שנקבע על-ידי שני הגופים הנ"ל כי אריה שקד אכן ביצע מעשים אלה, בית המשפט הנכבד כפר בזכותנו ככלי תקשורת או כעיתונאים לפרסם בכותרת הכתבה ולהביע עמדה או דעה כי מי שביצע עבירות פליליות הוא אכן 'עבריין'. לגישתנו, קביעה זו שגויה ביסודה והיא נוגדת את ההלכות הפסוקות שנקבעו בבית המשפט העליון. ומאחר ועסקינן בעניין בעל חשיבות ציבורית ועיתונאית ממדרגה ראשונה, אין מנוס מהגשת כתב ערעור לבית המשפט המחוזי".
יואב יצחק תביעת דיבה news1 אריה שקד קול ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}