ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

המודיע מצטרף למאבק השבת: "נקודת הכאב - המתחמים העירוניים"

בחריפות הראויה: ביטאונה הרשמי של "אגודת ישראל" שובר שתיקה ארוכה בנושא השבת בירושלים, ומדווח לקוראיו בעמוד הראשון על מאבק השבת שנחשף ב'בחדרי חרדים', ועל הרשימות המפורטות של העסקים שנפתחו בשבת - וחילולי השבת בעיר בחסות העירייה

מתחם התחנה ירושלים, צילום: קובי הר צבי
מתחם התחנה ירושלים, צילום: קובי הר צבי

באופן חריג ויוצא דופן, מפרסם הבוקר (ראשון) עיתון 'המודיע' ידיעה חריפה נגד חילולי השבת בירושלים, הכוללת דיווח נרחב על המאבק שנחשף ב"בחדרי חרדים".

בעיתון, ביטאונה הרשמי של "אגודת ישראל" שנמנע עד כה מעיסוק בנושא, נכתב הבוקר בעמוד הראשון במקום בולט כי "בקרב ציבור שומרי השבת בירושלים עיה"ק ובכל מקום שהם, קיימת ציפייה ודריכות למניעת חילולי השבת שנגרמו כתוצאה מפרצות שנתהוו בחומת השבת בעיר – וזאת עם תחילת דיוני הצוות המיוחד שהוקם לבחינת הנושא. כזכור, על הצוות המיוחד סוכם בפגישה שנערכה ביום רביעי האחרון, בהשתתפות ראשי הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת ומזכירי הוועדה למען השבת עם ראש עיריית ירושלים, בה הועלתה בעיית חילולי השבת החמורים ההולכים ומתרבים בירושלים, בפרט אלה שבמימון וביזמות עירונית.

"בקרב עם מקדשי שביעי, קיימת אכן דריכות וציפייה, שכן הכרסום בסטטוס-קוו והפרצות המתהוות בחומת השבת, הן בירושלים עיה"ק והן בכל ערי הארץ הצופות במתחולל בירושלים - פלטרין של מלך, מאיימות לפגוע בפרהסיה הציבורית, והן קשות ונוגעות ללב כל יהודי מקדש שביעי באשר הוא. יצויין, כי פרצות בחומת השבת בפרהסיה הציבורית מעבר לחטא עצמו ולאיסורים שעוברים הנוטלים בכך חלק – יש להן השפעה על תודעת הדור הצעיר, ועל הקשר שלו למורשת אבות שנשמרה במסירות נפש מדור לדור".

בהמודיע מפרטים על ההישגים שהושגו מול ראש העיר - "כפי שדווח, ראשי הסיעות הציגו לראש העיר במהלך הפגישה בפרוטרוט, את מסכת חילולי השבת הרבים שנעשים בחסות העירייה, אם על ידי מנהלים קהילתיים, תכניות עירוניות וארגונים הממומנים על ידי העיריה; והוא מצידו הבהיר כי הוא מחויב לסטטוס-קוו בנושא וכי הדבר חשוב לו מאד. יודגש, כי הנציגות החרדית והדתית מהווה רוב ברור במועצת העיר, ועליהם לעמוד איתן במאבק לשמירת שבת קדשנו.

בהמשך מתייחסים בעיתון לחשיפת 'בחדרי חרדים' על שורת חילולי שבת בחסות העירייה, שהם אלו שהביאו להחרפת מאבק השבת הנוכחי, ונזקפים כולם לחובתו של ראש העיר - "אלא, שבתוך המאבק המקיף הזה, קיימת נקודת-מוקד, שהיא נקודת הכאב המובהקת הבאה לידי ביטוי בנושא זה בירושלים עיה"ק: החסות העירונית והמתחמים העירוניים. יש מחללי שבת בפומבי, העושים זאת מתוך מסגרת הנקראת פרטית. עלי חנויות או עסקים פרטיים, שפותחים שעריהם, רח"ל, ביום השבת – גם כאשר הדבר הוא, לדידם, בניגוד לחוקי המדינה וחוקי העזר. מול אלו, התביעה מהרשויות וגורמי האכיפה, להפעיל את סמכותם – ולא להניח להם לעשות כן.

"אולם, יש חילולי שבת, שמראש היו אמורים להימנע ולא להתקיים. והכוונה היא, לכאלו הנעשים בתוך מתחמים עירוניים או בחסות עירונית. עירייה אינה יכולה להניח לחלל שבת בתחומה. היא אינה אמורה לממן מחללי שבת – והיכולת שלה לגרום להפסקתם, היא מיידית. לתת הוראה ולחדול מכך.

"מלבד זאת, עיריית ירושלים קידמה בשנים האחרונות מספר תכניות הפוגעות בקדושת השבת בפרהסיה העירונית בירושלים - פלטרין של מלך, כגון: מתחם התחנה, בית הנסן, יס-פלנט, בתי הקפה בגנים הציבוריים ועוד. העיקרון, כך נראה, אמור להיות ברור. הפרתו – היא כואבת ומייסרת והינה תקדים מסוכן ודוגמא גרועה מאד. את הכאב הזה מביעים אישי הציבור החרדי והדתי; מביעים אותו עסקני השבת ומזהיריה; ומביע אותו הציבור הרחב".

כאמור, מדובר בצעד חריג של עיתון 'המודיע' שמפרסם לראשונה מאמר חריף שכזה העוסק בחילולי השבת בירושלים. בקרב עסקני השבת תוהים האם הביטאון האגודאי משנה קו או שמדובר במציאות חד פעמית.
מאבק השבת המודיע ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד