חיים ולדר, מה יש לך לחפש במחנה הימין?
לאחרונה החל הסופר ואיש החינוך הנודע חיים ולדר לכתוב יותר ויותר בעד הימין, ראשיו ומנהיגיו • למה? מה יש לחרדים לחפש בזרועות הימין - חוץ מאשר ברית אינטרסים? טור דעה ותגובה
- מיכל צ'רנוביצקי
- י"ז טבת התשע"ז
- 81 תגובות
נתניהו אחרי אחד מנצחונותיו, צילום לע"מ
חיים ולדר הוא איש חינוך. ספרי הילדים והנוער החינוכיים שלו, גידלו ומגדלים דורות שלמים בציבור החרדי. ולדר זכה בפרס ראש הממשלה "מגן הילד" של המועצה הלאומית לשלום הילד ועושה עבודת קודש במרכז לילד ולמשפחה באגף לשירותים חברתיים של עיריית בני ברק. גדולי ישראל אף ראו בו דמות ראויה לחנך גם את קוראי העיתון יתד נאמן בטוריו "מול המראה" ו"אות חיים".
בחודשים האחרונים החל ולדר לחרוג מהנושאים בהם הוא עוסק תמיד בטוריו. במקום סוגיות השקפתיות, מוסריות וחינוכיות. הוא החל לעסוק בסוגיות פוליטיות מובהקות, כשהמסר המרכזי שלו הוא צידוד מוחלט בהשקפת העולם הימנית ובמנהיגיו בארץ ובעולם.
טורו הצוהל שנכתב על רקע נצחונו של טראמפ, הכה גלים רבים והוא אף התנצל על ההשוואה בין השמאל למחלת הסרטן, לאחר שספג על כך ביקורת קשה.
גם בנימין נתניהו, מנהיג הימין בישראל, זכה ממנו לתמיכה גורפת וטוטאלית. הוא גייס לשם כך את המותג החזק ביותר שלו "ילדים מספרים על עצמם". וכך בטור שלם תיאר את נתניהו כאדם אומלל ונדכה שנעשה לו עוול קשה, בשפה ובסגנון של אותם סיפורים של ילדים דחויים בסדרת הספרים המונומנטלית שלו.
חיים ולדר מייצג תופעה חדשה שבשנים האחרונות סוחפת אחריה צעירים חרדים, חלקם אף הקימו את המטה החרדי בליכוד. תפיסת העולם שלהם איננה חדשה, שורשיה נטועים עמוק בשדות הציונות הדתית. מה שחדש הוא הערבוב בין ההשקפה החרדית לבין תפיסת עולם זו.
מעולם לא שמענו רב חרדי כלשהו שחיבר בין ההשקפה החרדית לתפיסת העולם הימנית. אדרבא, בסוגיות המדיניות המשמעותיות האחרונות - אוסלו וההתנתקות, הכריעו הרב שך והרב אלישיב זצ"ל לא להתנגד לחקיקה ולא לשתף פעולה עם גל המחאה הימני ולמעשה לא נוצרה שותפות כלשהי עם הציונות הדתית.
גם הציונות הדתית מצידה ומחנה הימין כולו לא גילה נאמנות או מחוייבות לברית כלשהי עם הציבור החרדי. פעמיים בשנים האחרונות חברו להם הימין והציונות הדתית ללפיד האב והבן ופגעו ללא רחם בכל היקר והחשוב לציבור החרדי.
כי השותפות הפוליטית היא שותפות פוליטית – ברית אינטרסים שנכונים לשעתם. אין כאן שום הזדהות אידאולוגית עם הערכים ועם האידאולוגיות. אם חיים ולדר רוצה לצדד בחבירה לממשלות הימין מבחינה טקטית, לו יהי, כך החליטו גדולי ישראל וכך היה. אבל היכן הוא מוצא בדבריהם חיבור אידאולוגי עמוק כל כך עם ערכי הימין?
נאומו ההיסטורי של הרב שך ביד אליהו נגד הברית עם השמאל דיבר על שמאל אחר ועל ימין אחר. על ימין של מנחם בגין ולא על ימין שפעמיים משתף פעולה עם טומי ויאיר לפיד נגד כל היקר לציבור החרדי ולעולם התורה. על שמאל של שולמית אלוני ויוסי שריד ולא על שמאל שמשתף פעולה בגלוי עם חברי הכנסת של יהדות התורה במאבקים חברתיים ובמאבקים יהודיים. המשפט ההיסטורי "אוכלי שפנים" נכון גם על הנהגת הימין של היום.
מהיכן שואף ולדר ודומיו את היכולת לחבר את ערכי הציבור החרדי עם ערכי הימין? האם זהו החינוך שגדלנו עליו בישיבות ובסמינרים? האם ערכי הצניעות והפשטות של מרן הרב שטיינמן שליט"א תואמים להשקפת הקפיטליזם הימני והחזירי שבראשיו עומדים אנשים שחצנים, נהנתניים וראוותניים? האם ערכי השוויון עליהם נלחמו הרב שטיינמן שליט"א והרב שך זצ"ל, להבדיל בין חיים לחיים, תואמים את תפיסת העולם הלאומנית השונאת את כל השונה ממנה ומשסה את חלקי העם אלה באלה?
כל הערכים היהודים והתורניים נוגדים לחלוטין את תפיסות העולם הימניות: שלשת הדברים המאפיינים את בני ישראל: הם ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים. התורה מצווה אותנו על מצוות צדקה שניתן בתנאים מסויימים לכפות אותה על הציבור, על מצוות ואהבת לרעך כמוך, על רחמים, על חמלה, על הליכה לפנים משורת הדין, על סיוע ואפתיות לחלש והנזקק, על נדיבות, "מה הוא רחום אף אתה רחום מה הוא חנון אף אתה חנון".
החיבור האידאולוגי הטבעי של היהדות והחרדים בפרט הם עם ערכי השמאל. נכון, ישנם נושאים קשים שעליהם צריך לעורר דיון. אך הם אינם מנת חלקם של השמאל לבדו. אנחנו רואים בימים אלה גם את הימין מייצר חיבורים עם הרפורמים, מקדם פגיעה בשבת ונישואים אזרחיים. אלה נושאים שטעונים דיון והם אינם קשורים דווקא לימין או שמאל, אלא בין חילונים לדתיים. אנחנו מאמינים שהעתיד לשותפות אמיתית נמצא בשמאל ובשיח עימם נמצאים הפתרונות.מיכל צ'רנוביצקי היא יו"ר התא החרדי במפלגת העבודה
בחודשים האחרונים החל ולדר לחרוג מהנושאים בהם הוא עוסק תמיד בטוריו. במקום סוגיות השקפתיות, מוסריות וחינוכיות. הוא החל לעסוק בסוגיות פוליטיות מובהקות, כשהמסר המרכזי שלו הוא צידוד מוחלט בהשקפת העולם הימנית ובמנהיגיו בארץ ובעולם.
טורו הצוהל שנכתב על רקע נצחונו של טראמפ, הכה גלים רבים והוא אף התנצל על ההשוואה בין השמאל למחלת הסרטן, לאחר שספג על כך ביקורת קשה.
גם בנימין נתניהו, מנהיג הימין בישראל, זכה ממנו לתמיכה גורפת וטוטאלית. הוא גייס לשם כך את המותג החזק ביותר שלו "ילדים מספרים על עצמם". וכך בטור שלם תיאר את נתניהו כאדם אומלל ונדכה שנעשה לו עוול קשה, בשפה ובסגנון של אותם סיפורים של ילדים דחויים בסדרת הספרים המונומנטלית שלו.
צילום: אהוד ברק והרב עובדיה יוסף, שיתוף אינטרסים (צילום: לעמ)
חיים ולדר מייצג תופעה חדשה שבשנים האחרונות סוחפת אחריה צעירים חרדים, חלקם אף הקימו את המטה החרדי בליכוד. תפיסת העולם שלהם איננה חדשה, שורשיה נטועים עמוק בשדות הציונות הדתית. מה שחדש הוא הערבוב בין ההשקפה החרדית לבין תפיסת עולם זו.
מעולם לא שמענו רב חרדי כלשהו שחיבר בין ההשקפה החרדית לתפיסת העולם הימנית. אדרבא, בסוגיות המדיניות המשמעותיות האחרונות - אוסלו וההתנתקות, הכריעו הרב שך והרב אלישיב זצ"ל לא להתנגד לחקיקה ולא לשתף פעולה עם גל המחאה הימני ולמעשה לא נוצרה שותפות כלשהי עם הציונות הדתית.
גם הציונות הדתית מצידה ומחנה הימין כולו לא גילה נאמנות או מחוייבות לברית כלשהי עם הציבור החרדי. פעמיים בשנים האחרונות חברו להם הימין והציונות הדתית ללפיד האב והבן ופגעו ללא רחם בכל היקר והחשוב לציבור החרדי.
כי השותפות הפוליטית היא שותפות פוליטית – ברית אינטרסים שנכונים לשעתם. אין כאן שום הזדהות אידאולוגית עם הערכים ועם האידאולוגיות. אם חיים ולדר רוצה לצדד בחבירה לממשלות הימין מבחינה טקטית, לו יהי, כך החליטו גדולי ישראל וכך היה. אבל היכן הוא מוצא בדבריהם חיבור אידאולוגי עמוק כל כך עם ערכי הימין?
נאומו ההיסטורי של הרב שך ביד אליהו נגד הברית עם השמאל דיבר על שמאל אחר ועל ימין אחר. על ימין של מנחם בגין ולא על ימין שפעמיים משתף פעולה עם טומי ויאיר לפיד נגד כל היקר לציבור החרדי ולעולם התורה. על שמאל של שולמית אלוני ויוסי שריד ולא על שמאל שמשתף פעולה בגלוי עם חברי הכנסת של יהדות התורה במאבקים חברתיים ובמאבקים יהודיים. המשפט ההיסטורי "אוכלי שפנים" נכון גם על הנהגת הימין של היום.
מהיכן שואף ולדר ודומיו את היכולת לחבר את ערכי הציבור החרדי עם ערכי הימין? האם זהו החינוך שגדלנו עליו בישיבות ובסמינרים? האם ערכי הצניעות והפשטות של מרן הרב שטיינמן שליט"א תואמים להשקפת הקפיטליזם הימני והחזירי שבראשיו עומדים אנשים שחצנים, נהנתניים וראוותניים? האם ערכי השוויון עליהם נלחמו הרב שטיינמן שליט"א והרב שך זצ"ל, להבדיל בין חיים לחיים, תואמים את תפיסת העולם הלאומנית השונאת את כל השונה ממנה ומשסה את חלקי העם אלה באלה?
כל הערכים היהודים והתורניים נוגדים לחלוטין את תפיסות העולם הימניות: שלשת הדברים המאפיינים את בני ישראל: הם ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים. התורה מצווה אותנו על מצוות צדקה שניתן בתנאים מסויימים לכפות אותה על הציבור, על מצוות ואהבת לרעך כמוך, על רחמים, על חמלה, על הליכה לפנים משורת הדין, על סיוע ואפתיות לחלש והנזקק, על נדיבות, "מה הוא רחום אף אתה רחום מה הוא חנון אף אתה חנון".
החיבור האידאולוגי הטבעי של היהדות והחרדים בפרט הם עם ערכי השמאל. נכון, ישנם נושאים קשים שעליהם צריך לעורר דיון. אך הם אינם מנת חלקם של השמאל לבדו. אנחנו רואים בימים אלה גם את הימין מייצר חיבורים עם הרפורמים, מקדם פגיעה בשבת ונישואים אזרחיים. אלה נושאים שטעונים דיון והם אינם קשורים דווקא לימין או שמאל, אלא בין חילונים לדתיים. אנחנו מאמינים שהעתיד לשותפות אמיתית נמצא בשמאל ובשיח עימם נמצאים הפתרונות.מיכל צ'רנוביצקי היא יו"ר התא החרדי במפלגת העבודה
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 81 תגובות