י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

הנוסחה הסודית של הבורסה: איך הופכים כלום לזהב

כך שילשה את שוויה החברה שמייצרת במעבדה עצם אדם טבעית - ליותר מחצי מיליארד שקל

מטילי זהב
מטילי זהב



משחר ההיסטוריה ניסו קוסמים, מכשפים ואלכימאים לנסות למצוא את הנוסחה שתאפשר לכל דבר להפוך לזהב. הם רקחו מספר רב של חומרים ויצרו תמיסות שאמורות היו להפוך כל דבר שהן נוגעות בו לזהב. מיותר לציין כי האלכימאים כשלו ביכולת לייצר זהב.

מתברר כי אולי נמצאה הנוסחה האלכימית ליצירת זהב מכלום דווקא בבורסה הישראלית. חברת בונוס ביוגרופ, המנוהלת על ידי המייסד שי מרצקי, היא חברת ביומד המפתחת ומייצרת במעבדה עצם אדם טבעית. עד ליום שלישי השבוע, החברה נסחרה לפי שווי של 154 מיליון שקל, והנה אתמול, בזכות נוסחת פלא אלכימית, היא הגיעה לשווי של יותר מ-500 מיליון שקל.

לכל מי שלרגע חשב כי החברה הצליחה לייצר תרופה מיוחדת - או באמת מצאה את הנוסחה האלכימית לזהב - נספר כי הסיבה לקפיצה בשווי מרתקת הרבה פחות.

בעלי השליטה בחברה מימשו אופציות שניתנו להם ב-2012, ללא תמורה נוספת. מימוש האופציה הוסיף 538 מיליון מניות ל-241 מיליון המניות הנסחרות של החברה, כך שסך מניות החברה הסתכם ב-799 מיליון מניות. שוויה של החברה צמח ליותר מחצי מיליארד שקל. כלומר, מבלי שקרה שום דבר בעסקי החברה, שוויה שולש בתוך פחות מ-24 שעות. במקביל דיללו בעלי השליטה את האחזקות של הציבור מאחזקה של 78% לאחזקה של 36% בלבד. הקפיצה המלאכותית בשווי החברה תורמת לה בונוס נוסף, היא מבטיחה את כניסתה של החברה למדד החדש של הבורסה - 60 SME. בספק אם החברה היתה נכנסת למדד קודם לכן. את יום המסחר סגרה החברה אתמול עם שווי של 511 מיליון שקל, לאחר ירידה של 2% במניה.

כבר בסוף נובמבר, תחת החלום להנפיק את החברה בנאסד"ק, ותחת הידיעה כי ציבור המשקיעים האמריקאי לא יהיה מוכן להשקיע שקל בחברה שבה קיים פונציאל אדיר לדילול מהיר של בעלי המניות, בעלי השליטה, ובהם המנכ"ל והמייסד מרצקי הצליחו לשכנע את בעלי מניות המיעוט להסכים כמעט פה אחד לתקן את הסכם ההקצאה. פחות מ-2% מבעלי המניות הלא נגועים התנגדו לעסקה.

הדיווח על הקצאת המניות העלה כי בעלי השליטה נהנים מהטבה כספית בשווי של 5 מיליון שקל, ובתמורה להטבה התחייבו לא למכור את המניות שיקבלו לתקופה של 10 שנים. בנוסף, מנהלי החברה שיכנעו את האסיפה כי ההטבה תוענק להם גם מבלי שעמדו באבני דרך שנקבעו בעבר. בנוסף, הם לא התחייבו שלא ינסו לגייס בעתיד בארה"ב כספים לחברה לפי מחיר מניה יותר נמוך.

ההטבה היתה אמורה להינתן לבעלי השליטה בתוך 30 יום מרגע קבלת אישור האסיפה. ואולם לאחר דין ודברים עם הבורסה לגבי ההקצאה הפרטית הלא סטנדרטית, שנמשך יותר מ–30 יום, ודרישת רשות ניירות ערך להבהיר בכתב את כלל ההטבות שניתנו - הצליחה בונוס ביוגרופ להשלים את הקצאת המניות בתחילת ינואר.

אם אותה הקצאה היתה מתרחשת לאחר ה-12 לחודש, ככל הנראה מניית בונוס לא היתה נכנסת למדד 60 SME. הכניסה למדדים של המניה לפי שווי של 500 מיליון שקל מעלה שאלות לא פשוטות לגבי השווי של החברה.

ראשית, היא הגיעה לשווי זה בגלל אירוע טכני - ולא עסקי. בשווי כזה היא תיחשב לאחת החברות הגדולות במדד, שלכל מניה בו יש משקל מקסימלי של 2%, ותיהנה מביקושים אוטומטים של 14–15 מיליון שקל מצד תעודות הסל שיחויבו לרכוש אותה על מנת לעקוב אחר המדד. האם זה הגיוני שעכשיו תעודות הסל ירכוש מניה שמשקלה גבוה במדד, בעקבות הקפיצה בשווי, רק בגלל אירוע טכני?

נקודה נוספת שעולה כעת, היא מה אמור להיות מנגנון ההתאמה של חברות חדשות הנכנסות למדדים בשוויים לא הגיוניים.

די אם ניזכר בחברת מנייקנד, שרק לפני כשנה נכנסה לבורסה בשווי מאוד גבוה ועם כניסתה למדדים היא קרסה והסבה נזק כבד למחזיקי תעודות הסל. האם אין מקום מצד הבורסה - כמי שאחראית על המסחר - לבחון אירועים כאלה ולבצע התאמות על מנת שאירוע טכני לא ישלש שווי של חברה?

המהלך שביצעו בעלי השליטה בבונוס מדגיש עד כמה הבורסה המקומית בתל אביב אינה כלל שוק משוכלל; שכן בבורסה משוכללת, בעת הקצאת המניות לבעלי השליטה בבונוס, השווי של המניה היה נחתך על ידי כוחות השוק, או על ידי מקבלי המניות שהיו מוכרים את המניות בבורסה - וכך גם גורפים לכיסם את הרווח. מאחר שהמניות חסומות, ומחיר המניה נותר ללא שינוי, התוצאה היא שאין מנגנון שיתאים את שווי החברה למצב החדש.

הבורסה מצדה הסבירה כי אין זה מקרה שבו היא אמורה לתקן את מחיר המניה.

נראה כי הסוף ידוע: לאורך הזמן הציבור יבין כי שווי החברה "מפולפל", ואם החברה לא תציג שיפור כלכלי אמיתי, המניה תרד לאחר שתעודות הסל כבר רכשו אותה בשווי הגבוה. את הנזק יספגו המשקיעים בתעודות הסל.

מהבורסה בתל אביב נמסר: "לפי הכללים של הבורסה, התאמת מחיר מתבצעת רק במקרים שלבהם מתרחש אירוע אשר נוגע לכל בעלי המניות של החברה, למשל כאשר מקצים זכות לכלל המשקיעים. בהקצאות פרטיות אנחנו לא מבצעים כל שינוי בשער המניה".
נוסחה אלכימית זהב בורסה ישראלית בונוס ביוגרופ חברת ביומד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}