ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024

ההסכם עם סין נחתם: 6,000 פועלי בניין יגיעו לישראל בתוך חצי שנה

בסך הכל צפויים להגיע לישראל 20 אלף פועלים במספר פעימות ■ נוסח ההסכם הסופי נחתם הבוקר בסין על ידי יו"ר מטה הדיור באוצר, מנכ"ל משרד השיכון ומנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין, ויועבר לאשרור שתי הממשלות

צילום: גיל יערי, פלאש 90
צילום: גיל יערי, פלאש 90



ראש מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי, מנכ"ל משרד השיכון, אשל ארמוני, ומנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין, אמנון בן עמי, חותמים בשעה זו על הסכם הבילטראלי (דו צדדי) להבאתם של 20 אלף פועלי בניין סינים לישראל עם משרד הסחר הסיני ועם התאחדות הקבלנים הסינית. הסכם זה צפוי להצטרף למספר הסכמים נוספים שנחתמו בשנים האחרונות, עם בולגריה, אוקראינה, רומניה ומולדובה להבאת עובדים בענף הבניין.

על פי הסיכום הסופי, פעימה ראשונה של 6,000 פועלים תגיע לישראל כבר בחצי השנה הקרובה. במקביל, יעזבו את ישראל 3,500 הפועלים הסינים שפועלים בה מזה קרוב לעשור, לאחר הארכות חוזרות ונשנות של היתרי העבודה שלהם, שבמקור נקבעו לחמש שנים.

אתמול פרסם TheMarker כי ממשלות ישראל וסין נמצאות בשלבים הסופיים של ניסוח ההסכם, בעקבות דברים שאמר בנושא שר האוצר משה כחלון במהלך מפגש שערך עם מועצת המנהלים של ענף הבניה - פורום הכולל עשרות בכירים בענף. זאת לאחר מאמצים שנעשו בנושא במשך שלוש שנים, החל מתקופת כהונת הממשלה הקודמת.

אתמול אמר כחלון לקבלנים: "אנחנו דואגים לכם לאמצעי הייצור. אני מקווה שבורא עולם יהיה איתנו ובחמישי לחודש ייסגר ההסכם. אנחנו מעדיפים לתת לכם (לקבלנים) פועלים ולא חברות בנייה זרות. עד היום הסינים לא רצו לחתום ועכשיו ייתכן שיהיה שינוי".

כיום מועסקים בישראל כ-9,500 פועלי בניין זרים, ובהם כ-3,500 פועלים סינים הנחשבים ליעילים בענף, בפער גדול מפועלים המגיעים מכל מדינה אחרת. מדינות המוצא העיקריות של שאר הפועלים הזרים בענף הן מולדובה, טורקיה, בולגריה ורומניה. לצדם, מועסקים בענף הבנייה כמה עשרות אלפי פועלים פלסטינים משטחי יהודה ושומרון. הגעת כח בנייה נוסף מסין, אם כן, תגדיל ביותר מפי שלושה את כמות הפועלים הזרים בענף, וצפויה להגדיל את תפוקת הענף משמעותית.

לדברי עמית גוטליב, סמנכ"ל חברת "גוטליב אחריות בבניה", מדובר בבשורה שקשה להפריז בחשיבותה לענף. "אני מעסיק הרבה פועלים זרים, בעיקר מולדבים שהם עובדים מצויינים, אבל ההספק של הסיני פר שעת עבודה הוא בין 20% ל-30% יותר מפועל מזרח אירופאי, ופי שתיים מפועל פלסטיני. הם הרבה יותר מקצוענים, רואים שהיסודות וההכשרה שהם קיבלו בארץ המוצא היא ברמה מאד גבוהה. מעבר לזה, מאד חרוצים ואוהבים את העבודה. בשבע בערב אני צריך לכבות את האור באתר הבנייה כי אחרת הם ימשיכו לעבוד".

שר האוצר, משה כחלון, אמר בעקבות החתימה: "אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה וחצי אני שמח שנציגנו חתמו היום על הסכם להבאת אלפי עובדים סינים, שיהוו זריקת מרץ לפתרון משבר הדיור. ההישג הזה הוא התחלה מצוינת לשנת 2017 לאחר ששנת 2016 הסתיימה עם שיא כל הזמנים בתכנון ושיווק קרקעות ועשרות אלפי עסקאות במסגרת תכנית מחיר למשתכן. נמשיך את המאבק שלנו עבור הזוגות הצעירים עד לפתרון משבר הדיור."

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט אמר: ״שוק הדיור בישראל סבל בשנים האחרונות ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. ההסכם עם סין יביא טכנולוגיות חדישות וכוח אדם מומחה בהתאם לחזון ולפעולה אותה אנו מובילים במשרד הבינוי והשיכון מזה כשנתיים. כניסת העובדים הסינים תביא לקיצור משך הבניה ולהוזלת עלויות לתועלת הציבור בישראל ובמיוחד עבור הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים״.

שר הפנים, אריה דרעי, אמר בתגובה: "תקופה ארוכה אנו נמצאים במשא ומתן עם ממשלת לסין והחתימה על ההסכם מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל ענף הבנין ויסייע בפיקוח ובליווי העסקת עובדי הבנין מסין אך מעל הכל-תם הפרק העגום של גביית דמי תיווך לא הגיוניים ממי שמגיע לעבוד בישראל״.

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בירך על ההסכם "עם סין, בה קיים פוטנציאל לאיתור והבאת עשרות אלפי עובדים מקצועיים לענף הבנייה בישראל. אנו מודים לשר האוצר, משה כחלון ויו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, על ההיענות והבנת עומק בעיית המחסור בידיים מקצועיות בענף והשפעתה הניכרת על מצוקת הדיור. ההתאחדות מקווה כי יחלו מיידית במיוני עובדים בסין ומבטיחה להמשיך בשיתוף הפעולה הפורה עם הממשלה, כפי שקורה במסגרת פעילות הבאת עובדים בארצות מזרח אירופה. \

"אני מזכיר שהסכם חשוב נוסף נחתם לאחרונה עם אוקראינה ואנו תקווה שהליכי מיון העובדים בה יחלו מייד. אנו מעריכים כי הפוטנציאל להבאת עובדים מאוקראינה עומד על 10,000 עובדים לפחות. מיצוי פוטנציאל להבאת העובדים לענף הבנייה מכלל המדינות שאיתן יש הסכם בילטרלי יכול בהחלט לענות על הצרכים של ענף הבנייה בתחום העבודות הרטובות (טיח ריצוף ושלד) ולאפשר לנו, קבלנים בוני הארץ, לעמוד במשימה של הגדלת היקף הבנייה כפי שסומנה על ידי ממשלת ישראל".
סין פועלי בניין מטה הדיור משרד השיכון רשות ההגירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}