כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

חשיפה: נייר העמדה המשפטי שיעצור את רמיסת השבת

שר הפנים אריה דרעי נפגש עם המשפטנים העומדים מאחורי המאבק לסגירת המרכולים בעיר תל אביב בשבת • על השולחן: נייר העמדה המשפטי נגד החלטת המנכ"לים לאפשר חילול שבת בת"א

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

משבר השבת מחריף: שר הפנים אריה דרעי נפגש הצהרים (שלישי) עם שני המשפטנים הבכירים שעומדים מאחורי המאבק לסגירת המרכולים בעיר תל אביב בשבת - עו"ד דוד שוב המייצג את התאגדות הסוחרים בת"א,ועו"ד יצחק מירון יו"ר הקואליציה לשבת שוויון.

כפי שנחשף אתמול ב"בחדרי חרדים", המטרה: גיבוש פתרון להתמודדות עם החלטת ועדת המנכ"לים התומכת בחילול שבת המוני בת"א.

בפגישה עם דרעי עלו על השולחן כל הטיעונים המשפטיים ששוגרו אתמול על ידי עו"ד שוב למנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר – העומד בראש צוות המנכ"לים.

"בחדרי חרדים" חושף את נייר העמדה המלא בפרסום ראשון, ואת הטיעונים המשפטיים המרכזיים נגד שינוי נורמת העבודה ביום המנוחה ונגד חילול השבת בתל אביב.

הטיעונים בנייר העמדה המשפטי - מתמקדים בהצעה שעלתה במועצת העיר ת"א בתאריך 10.8.2014 לשינוי חוק העזר - המוגדרת כ'תיקון מס' 2', לאחר ששר הפנים גדעון סער פסל את חוק העזר שחל קודם לכן בעיר. ההצעה מבקשת לשמר המצב הקיים, בו מאות בתי עסק רשאים לפתוח את שעריהם בשבת.

בכתב המפורט שהוגש למנכ"ל רה"מ ושנחשף לראשונה כעת ב"בחדרי חרדים" - טוענים המשפטנים לסיכום - לאחר 17 עמודים עמוסים, כי "התיקון נעשה בחוסר סמכות תוך סתירה לחקיקה ראשית של הכנסת, חריגה מהסמכות בפקודת העיריות, ופלישה של העירייה להסדרים ראשוניים וכלל ארציים".

בנוסף, טענו המשפטנים כי "תיקון מס' 2 מנוגד לכללי הצדק הטבעי ולנורמות שלטוניות ראויות. תיקון מס' 2 מגלה העדפה מובנית וברורה לטובת רשתות השיווק, תוך הענקת שכר למפרי חוק על עבריינותם, הענשת שומרי חוק על יושרם ועיצוב המציאות הנורמטיבית בהתאם למציאות העבריינית. תיקון מס' 2 מעניקה סמכויות בלתי מוגבלות שלא כדין, וכל הנתונים וה"עובדות" עליהם היא מבוססת הם כסות בלבד, שבאה להסתיר את תכליתה האמיתית והפסולה".

עוד נטען כי "תיקון מס' 2 פוגע בזכויות יסוד ובערכי יסוד, ובהם – עקרון השוויון בפני החוק, בזכות הקניין של הסוחרים ובזכות הסוחרים לכבוד ולאוטונומיה, ובנוסף, הליך חקיקת תיקון מס' 2 לשינוי חוק העזר היה פגום, ונעשה תוך הפרת חובות ההיוועצות והשימוע עם הסוחרים ועם הגורמים המתאימים. בנוסף, הליכי החקיקה נערכו תוך פגיעה קשה בטוהר המידות ובאמון הציבור", הוסיף עו"ד שוב לגרונר.

על רקע פגישת דרעי, קואליציית שבת שוויון מוסרת ל"בחדרי חרדים" כי "אנו קוראים לשר הפנים שלא להסתפק בהסרת מסקנות ועדת המנכ"לים מסדר היום הציבורי בישראל, אלא לפעול אקטיבית לגיבוש תשובה לבית המשפט העליון ולקבע מציאות המבצרת את השבת כיום מנוחה בישראל לכלל ישראל".

קישורים:
להורדת נייר העמדה המלא
שבת תל אביב אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}