ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

האיש שהושיב את הקופאים בסופר

עו"ד יובל אלבשן, דיקן פיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, גרם לשינוי ביחס לקופאים ולקופאיות בסופר, ומסביר איך עריכת דין הופכת לשליחות

האיש שהושיב את הקופאים בסופר
פלאש90

מה עושה אב לתינוק המגלה שמפלס החיתולים במארז שבבית עומד להגיע לתחתית? ניגש לאחת מרשתות השיווק ורוכש חבילת חיתולים חד-פעמיים.

מה עושה אב לתינוק הממתין לתורו בקופה כדי לשלם עבור חבילת החיתולים? תלוי. אם קוראים לו יובל אלבשן, הוא שם לב לעבודה שבעמדות הקופות הרושמות אין כסאות. יובל ניגש למנהל המשמרת כדי לשאול על שום מה ולמה והתברר לו כי אכן על הקופאיות להעניק שירות בעמידה לכל אורך המשמרת, שמונה שעות ברציפות.

"יצאתי משם מזועזע, בלי לקנות דבר, כמובן, ועם החלטה לעשות משהו בנידון", אומר עו"ד יובל אלבשן, דיקן פיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו.

ה'משהו' היה שיתוף קהל שהגיע לכנס כלשהו בדרום בסיפור העובדות, עיתונאית שנחשפה לסיפור פרסמה אותו בעמוד ראשון ביומון גדול ומכאן ועד להצעת חוק ולחוק הדרך הייתה סלולה.
חוק נוסף שנולד בעקבות המאבק הוא חוק המים - החובה לדאוג למקור שתייה במקומות עבודה וגם לבנות חדרי שירותים עבור העובדים. מתברר שמה שנראה זכויות מינימום לבני אנוש, לא תמיד נראו כך בעיני מעבידים. והאמת? עו"ד אלבשן מתבייש שהיה צורך בחקיקה בנושאים כה אלמנטאריים.

השאיפה לעשיית צדק, כך מתברר במהלך השיחה עם עו"ד אלבשן, היא חלק בלתי נפרד מחייו ומפועלו. הוא גם מחנך לכך בכל כיתת לימוד בפניה הוא עומד.

"כחלק מהמקצוענות של עורך הדין אנו מחנכים לאחריות חברתית", הוא אומר. ולא, אין הכוונה לפרו בונו – ייצוג ללא תמורה, בשעות הפנאי, אם זה צמד המילים שעלה בדעתכם מרגע שכתבנו אחריות חברתית.

"פרו בונו, או כל עשיית הטוב בשעות הפנאי היא מעורבות חברתית", מסביר אלבשן, "כאשר בעל מפעל תורם כסא גלגלים לארגון לילדים נכים זה נפלא, אך זו לא אחריות חברתית כי אם מעורבות חברתית. זו צדקה, לא צדק ואני מדבר על צדק. אחריות חברתית זה חלק מהעבודה. לדוגמה, כאשר יושב מול עורך דין צד חלש, אל לו לנצל זאת כדי לנגוס עוד נתח כספי, אלא עליו לומר לו – עליך לקבל סיוע משפטי. אל תתמודד מולי לבד כי אני עורך דין ואתה לא".

עו"ד אלבשן הוא עורך דין קהילתי שמתפקידו להגן על חלשים. כעורך דין קהילתי, הוא ממונה מטעם הממשלה על אוכלוסיות מוחלשות. המשכורת ממומנת ברובה מתרומות.

עבור העניים והחלשים, עצם הכניסה למשרד עורכי דין היא חוויה מאימת. הנוכחות בלובי המהודר, הלקוחות שלחלוטין אינם דומים להם, הישיבה מאחורי שולחן עץ מהגוני – כל אלה מקטינים אותם מראש. יושב עורך הדין הקהילתי במשרדון או בחנות קטנה, בקרן רחוב ומקבל לקוחות בשולחן עגול ופשוט. הוא משתף את הלקוח, נותן לו לכתוב את המכתב ומתקן רק מה שצריך, מדבר איתו 'בגובה העיניים', מבקר בביתו בעת הצורך וכדומה. כלומר: הוא מנגיש את אפשרות המשפט לאנשים.

בהערת אגב נציין שעורך הדין הקהילתי המפורסם ביותר בעולם הוא כמובן ברק אובמה שהשכיל להשאיל שיטות עבודה מעריכת דין קהילתית לתחום הפוליטיקה. הוא הנגיש את הפוליטיקה לבוחרים והפך אותה לחלק מחייהם, הוא נתן להם תחושה בלתי מזויפת שלפוליטיקה יש כוח והוא תוכל לתת בידיהם עוצמה בעתיד.

ונחזור לעבודתו של עו"ד אלבשן כעורך דין קהילתי, "אני זוכר מקרה בו הגעתי לפרויקט של פינוי-בינוי בשלב מעט מאוחר מידיי, לאחר חתימה על חוזים. למרבית הצער, זכויותיהם של הדיירים כבר נרמסו בתהליך עד היסוד תוך ניצול אי ידיעתם את הלשון החוק. "פניתי לעו"ד של הצד שכנגד ושאלתי אותו 'איך נתת לזה לקרות?' זה הלא עושק. זה גזל לאור היום".

- מה אתה בעצם מנסה לעשות, חוץ מלהגן על אנשים חלשים?

"אני מנסה לשנות את התרבות בארץ הדוגלת ב'חטוף ככל יכולתך'. אני מנסה ליצור מצב שאדם בעל תפקיד – עורך דין, מעביד, איש עסקים – יישא באחריות חברתית. שיחוש בעל חוב לחברה. שייטיב עם עובדיו, שיודיע לאנשים כי יש להם זכויות ועליהם לנסות לעמוד עליהם, שישפר את תנאיהם של המועסקים על ידו".

- זה עובד? זה מחלחל בחברה?

"כן, זה עובד. אמנם לאט, אבל עובד. כי מה ששולט היום בחברה זה אם אני יכול לקחת אקח יותר. עיין ערך משכורות הבכירים, למשל. אני לא מטיף להסתפקות במועט. אנחנו לא מדברים על ערכים של צניעות, אלא של הגינות.

"במציאות יש יותר ויותר עורכי דין שמפנים אלינו לעמותות. יותר ויותר אנשים פונים אלינו ואומרים עורך הדין של הצד השני יעץ לנו לבקש סיוע משפטי. משפט כזה יכול להפוך את כל הקערה על פיה, להציל אדם מישראל".




עורך דין חברה הקריה האקדמית אונו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד