ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

קבלו הצצה לנפש הילד שלכם דרך ציורים ואף שרבוטים

הילד חוזר מהגן ובתיקיה דפים מלאי שרבוטים - האם אפשר ללמוד מהם מה עובר על הילד? מסתבר שכן • השרבוטים מתחילים להופיע בגיל שנה וחצי ומלווים אותנו גם כמבוגרים כחלק מהחתימה האישית או אפילו במהלך שיחת טלפון רגילה • כתבה מרתקת

קבלו הצצה לנפש הילד שלכם  דרך ציורים ואף שרבוטים
מיכל וימר



ציורי ילדים מהווים פתח להבנת עולמם הפנימי של ילדים. האלמנטים המופיעים בהם, השימוש בצבעים, דרך החזקת כלי הציור ומאפיינים גרפיים – כולם מהווים חלקים בפאזל האישי שלהם. באמצעות התבוננות בציורי ילדים ניתן להפיק משמעויות מרתקות לגבי האישיות שלהם, הכישרונות שלהם וגם לגבי קשיים אותם הם חווים במסגרת הגן, ביה"ס והמשפחה. (מתוך האתר של מיכל)

אבחון שרבוטים ופענוח ציורי ילדים

יום שישי הגיע והילד חוזר הביתה עם צרור ציורים בתיק שלו. האם גם את סקרנית לדעת מה הוא צייר ?במקום רק לתלות אותם על המקרר?

הציורים הם שפה, שפה שבעזרתה אנחנו מפענחים מה הילד מרגיש וחושב. השפה הזו זמינה מאוד ופענוח ציורי הילדים נותן לנו את הזדמנות להציץ לתוך נפשו של הילד באמצעות הציורים שהוא מצייר.



האם ניתן לפענח גם שרבוטים?

אחד המיתוסים שקשורים לתחום פענוח ציורי ילדים, הוא כי ציורי שרבוט אינם ניתנים לפענוח.
מניסיוני מצאתי שדווקא בשרבוטים משתקף המזג המולד של הילד, אותו מזג שכל הורה מכיר מהיום הראשון שהילד נולד ואפילו עוד מהרחם, ומייחד אותו מאחיו.

השרבוטים מתחילים להופיע בגיל שנה וחצי, ומלווים אותנו גם כמבוגרים כחלק מהחתימה האישית או אפילו במהלך שיחת טלפון רגילה.

אם אנחנו משווים בין שרבוטיהם של מספר ילדים מאותו הגן, אנחנו רואים שקיימים הבדלים ביניהם: יש המעדיפים לצייר בצבעים מסוימים, ומסרבים להשתמש בכל חפיסת הצבעים. יש ילדים המציירים בלחץ חזק, לעומת כאלה המציירים ברפרוף חלש.

ישנן תופעות גראפיות נוספות כמו: התארגנות ותכנון כללי על הדף, יכולתו של הילד להרכיב ולשלב בין צורות גיאומטריות שונות, אופן הצביעה ומילוי הצורות, התייחסות לפרטים ועוד.




במה עדיף לילד לצייר בטושים או בפנדות?

חשוב לחשוף את הילד למגוון רחב של כלי יצירה שונים , מפני שמכל אחד מופקת חוויה חושית שונה.

בנוסף, חשוב לאפשר לו בחירה חופשית בין הצבעים השונים, ולא להגיש לו למשל, כל פעם צבע בגוון שונה. הטושים באופן כללי, מועדפים יותר מגיל 4 אז, הציור הופך להיות מובנה וחשוב לילדים לדייק בצביעת חלונות הבית או עיניה של המפלצת. אבל מבחינה מוטורית צבעי פנדה דורשים לחץ רב יותר ותורמים לילד בעיקר אם הוא סובל מחגורת כתפיים חלשה או מקושי מוטורי אחר.



מה אומר לדוגמא הצבע האדום?

צבע אדום הוא אחד מהצבעים האהובים ביותר על ילדים וילדות גם יחד. למעשה, הוא הצבע הראשון שעולה לתודעה כשמדברים על צבעים, גם בקרב מבוגרים.

בציורי ילדים, הצבע האדום הוא בעל נוכחות שקשה להתעלם ממנה. הוא צבעו של הדם הזורם בעורקינו, וככזה דוחף וממריץ לעשייה.

ילדים המשתמשים בו באופן עקבי, הם בדרך כלל ילדים בעלי אופי דומיננטי ומוחצן, שאוהבים להיות במרכז תשומת הלב. אוהבים אתגרים ותחרויות ומעדיפים, את עמדת המנצח – עבורה הם מוכנים להשקיע זמן ואנרגיה.

בהתנהלותם החברתית הם ישירים ובעלי כוח רצון, ובהחלט יודעים להשיג את מבוקשם ולא ממהרים לוותר לילדים אחרים. שימוש מוגזם בצבע אדום, שכיח אצל ילדים המגלים התנהגות תוקפנית ואגרסיבית.

כיצד כדאי להגיב שילד מגיש לנו ציור ?

האמירה :"זה הציור הכי יפה בעולם" היא אמירה בעייתית מיסודה, מה גם שהיא מלחיצה ומחייבת למדי.

אני ממליצה להשתמש באמירות שניתן לעמוד מאחוריהן, לדוגמא: "שמתי לב שאתה נהנה לצייר.." "זו מתנה נהדרת..." "אני מאוד שמחה שציירת לי".

ובכל אמירה שמעודדת את תהליך היצירה והחוויה, ופחות את התוצאה הסופית.


מיכל וימר היא תרפיסטית באומנות(M.A) ומנהלת המרכז לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית. בעלת קליניקה פרטית לטיפול רגשי בילדים, נוער ומבוגרים. מחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" וערכת הקלפים הטיפוליים "מעגלי שיח".
במרכז מתקיימים קורסים לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית , תוכנית הכשרה לעבודה עם משפחות בשיטה שפותחה במרכז, הרצאות וסדנאות לקהל הרחב ולאנשי מקצוע.
ציורי ילדים פענוח ציורים מיכל וימר תרפיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד