ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

האם בכל אחד מאיתנו מסתתר 'משגיח' קטן?

אדם נולד תינוק תמים, ובמהלך חייו נוצרות אצלו התניות שמושכות אותו להתנהגות שונה - אך אפשר גם לשנות אותן

האם בכל אחד מאיתנו מסתתר 'משגיח' קטן?

לאחרונה שמענו על כמה מקרים בהם אנשים שהם כביכול נורמטיביים לחלוטין נהגו בצורה שאינה הולמת כלל. בלי להיכנס לנכונות הדברים, זה ממש קשה לעיכול. האם בתוך כל אחד מאיתנו קיים אדם כזה?? האם לכולנו יש אפשרות להיות אנשים כאלה?

נתחיל בעובדה פשוטה - אף אדם לא נולד רוצח. אף אדם לא נולד מושחת. בני אדם נולדו תמימים וחלקים ללא עוון. במהלך שנות חייו של האדם הוא בונה לעצמו התניות. תינוק הוא בעצם דף חלק שעליו נרשמים דברים. ויש דברים מסוימים שנחרטים ממש באופי האדם. כמו שאדם שמצייר על דף עם עט פעם אחר פעם עד שנהיה חור בדף.

כל פעולה שילד רואה או שומע או מרגיש סביבו הוא סופג לתוכו עד שהוא בונה את האופי שלו. נניח אדם שראה שאמא מוחאת לו כפיים אם הוא אוכל יפה - נוצרת לו התניה שאוכל זה דבר טוב. ילד שיודע שאבא שמח אם הוא רואה את הבית מסודר - נוצרת לו התניה שבית מסודר זה דבר שמח. בעצם כל דבר שאדם רואה יוצר התניה. ואם רואים את ההתנהגות הנ"ל יותר מפעם אחת נחרטת לאדם בראש ההתנהגות באופן יותר חזק.

כמו בהתמכרות. אדם עושה פעולה לא טובה, נניח מהמר, הריגוש עושה לו הרגשה טובה ונוצרת לו התניה שהימור זה דבר טוב. וככל שאדם מהמר יותר ככה נוצרת אצלו התניה יותר חזקה. מוח האדם סופג את ההרגשה הטובה ומשמר אותה ככה שבפעם הבאה שאדם מתלבט האם לעשות זאת הוא ייפנה להרגשה הטובה.

וכיצד אפשר לשמור על עצמנו לאחר שכבר יצרנו את ההתניות? ישנה דרך לעצור את ההתניות. בכתבה שנקראת עונג וכאב הסברתי כיצד כאשר אתה מקשר את ההתנהגות שאתה רוצה להפסיק למשהו שמגעיל אותך אתה יוצר התניה נוספת שגוברת על ההתניה הישנה.

לדוגמא, אדם שמכור להימורים ויכניס לעצמו כל פעם שהוא חושב על זה על אנשים מהשוק השחור - אז הפחד מאנשים אלו יעצור אותו מלהמר.

וכבר אמרו חז"ל: העובר ושנה נעשה עליו כהיתר. גם דבר כמו רצח שהוא דבר חמור ואינו מקובל אצל אף אחד כאשר אדם ירצח (חלילה) בפעם הראשונה הוא יפחד מאוד. בפעם השנייה קצת פחות וכו'. אחרי תקופה אדם כבר לא ירגיש שום דבר מועקה כשירצח שוב.

חשוב מאוד, כאשר אדם מכיר בעצמו שיש לו התנייה לא טובה שיכולה להוביל אותו למעשים לא טובים, עליו לייצר התניה הפוכה כפי שהסברנו.

בסופו של יום הכל תלוי בנו. אנחנו נולדים תמימים וישרים ללא נטיות לרוע לב. למעט תכונות אופי בסיסיות. את ההתניות אנחנו סופגים במהלך חיינו מהסביבה אך אפשר לשנות התניות.

כל אדם באשר הוא שינהג לא בטוב שוב ושוב ושוב יחפש את הריגוש שיש בדברים אלו וירגיל את המח שלו להתנהגות לא ראויה שהיא כן טובה.

חובה עלינו לשים לב לכך ולטפל בהתאם.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר ככל שאדם חזק את ההתניה בעשה וחשבה לקשר עונג וכאג הספר 10 דקות לבריאות שלך. 0527171294
מרדכי רוט נורמליות התנהגות התניה חששות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד