מחלוקת: דיו מחיק יפתור את בעיות הגניזה?
איש עסקים חרדי, יוזם הדפסת גליונות פרשת השבוע בדיו מחיק כדי לפתור בעיית הגניזה, אך הפוסקים חלוקים
- משה ויסברג
- כ' אייר התשע"ו
- 6 תגובות
מתקן לגניזה. צילום: פלאש 90
האם יימצא הפתרון לבעיות הגניזה? כידוע יוצאים לאור מדי שבוע מאות עלונים ובהם דברי תורה על הפרשה המחולקים בבתי כנסיות ובמקומות ציבוריים לכל דורש, והם מהווים בעיה עבור האחראים על הגניזה, ועבור גבאי בית הכנסת שעליהם להתמודד עם עלונים החייבים גניזה.
איש עסקים שהדבר נגע ללבו, הציע לממן את הדפסת העלונים בדיו מחיק הנעלם מספר ימים לאחר ההדפסה, כך, ניתן להשליך את הניירות לפח ללא חשש.
דיון על היוזמה הגיע לשולחנם של פוסקי ההלכה: האם עצה זו נכונה וראויה?.
בעלון התורני 'וישמע משה', דווח כי הגאון רבי נסים קרליץ, התנגד בחריפות רבה לרעיון ואמר שאין לעשות כך. גם הגאון רבי חיים מאיר וואזנר, שלל את הדבר מכל וכל, ואמר שהדבר יגרום לבזיון היותר גדול ל’שמות’, שיתרגלו להשליך דברי תורה בבזיון, ויאמרו שהודפסו בדיו מחיק ואין חייבים בגניזה, "ובכלל אין ראוי לכתוב מלכתחילה דברי תורה באופן שיימחק אחר כך, שהרי גורם בידיים למחיקת ה’שמות’", כתב.
כך גם הגאון רבי יעקב מאיר שטרן פסק, שגם כשימחקו דברי התורה מהדפים עדיין יהיה אסור לעשות מעשה בזיון בדפים, כיון שנתקדשו על ידי דברי תורה, וכשיימחקו ולא יהיה ניכר ההדפסה הראשונה קרוב הדבר שישתמשן בהם לתשמיש מגונה, ולכן אין לנהוג כן.
גם הגר"ח קנייבסקי פסק שיש לנהוג קדושה בדפים אלו, מכיוון שהיו כתובים עליהם דברי תורה.
אך, הגאון רבי מנדל שפרן, פסק שזו עצה טובה, ולדעתו דפים אלו לאחר המחיקה, אין בהם קדושה כלל ומותר אף לעשות בהם תשמיש מגונה.
הגאון רבי יצחק זילברשטיין מסכם: "בוודאי שכדאי להשקיע בהדפסת עלונים בדיו שימחק, אף שעדיין יש לדון רבות אם יהיה מותר להשליכו לאשפה, לאחר המחיקה, אבל בוודאי שזה מוריד מקדושתו וכמו שאמרו בשבת 'אזל הכתב, אזלא קדושתיה', וזה יביא תועלת גדולה, שזה יקל
על האיסור של העלונים שכעת מושלכים באשפה".
איש עסקים שהדבר נגע ללבו, הציע לממן את הדפסת העלונים בדיו מחיק הנעלם מספר ימים לאחר ההדפסה, כך, ניתן להשליך את הניירות לפח ללא חשש.
דיון על היוזמה הגיע לשולחנם של פוסקי ההלכה: האם עצה זו נכונה וראויה?.
בעלון התורני 'וישמע משה', דווח כי הגאון רבי נסים קרליץ, התנגד בחריפות רבה לרעיון ואמר שאין לעשות כך. גם הגאון רבי חיים מאיר וואזנר, שלל את הדבר מכל וכל, ואמר שהדבר יגרום לבזיון היותר גדול ל’שמות’, שיתרגלו להשליך דברי תורה בבזיון, ויאמרו שהודפסו בדיו מחיק ואין חייבים בגניזה, "ובכלל אין ראוי לכתוב מלכתחילה דברי תורה באופן שיימחק אחר כך, שהרי גורם בידיים למחיקת ה’שמות’", כתב.
כך גם הגאון רבי יעקב מאיר שטרן פסק, שגם כשימחקו דברי התורה מהדפים עדיין יהיה אסור לעשות מעשה בזיון בדפים, כיון שנתקדשו על ידי דברי תורה, וכשיימחקו ולא יהיה ניכר ההדפסה הראשונה קרוב הדבר שישתמשן בהם לתשמיש מגונה, ולכן אין לנהוג כן.
גם הגר"ח קנייבסקי פסק שיש לנהוג קדושה בדפים אלו, מכיוון שהיו כתובים עליהם דברי תורה.
אך, הגאון רבי מנדל שפרן, פסק שזו עצה טובה, ולדעתו דפים אלו לאחר המחיקה, אין בהם קדושה כלל ומותר אף לעשות בהם תשמיש מגונה.
הגאון רבי יצחק זילברשטיין מסכם: "בוודאי שכדאי להשקיע בהדפסת עלונים בדיו שימחק, אף שעדיין יש לדון רבות אם יהיה מותר להשליכו לאשפה, לאחר המחיקה, אבל בוודאי שזה מוריד מקדושתו וכמו שאמרו בשבת 'אזל הכתב, אזלא קדושתיה', וזה יביא תועלת גדולה, שזה יקל
על האיסור של העלונים שכעת מושלכים באשפה".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות