י"ח תשרי התשפ"ה
20.10.2024

לא נמאס להן? הכפייה בשם הנאורות של ארגוני נשים

ושוב: כפייה אנטי דתית – ארגוני זכויות הנשים בעקשנות בלתי פוסקת לעורר פרובוקציות • שביל גישה מהדרין לרשב"י שהוקם לפני שנים, נדרש להיפתח גם לנשים • נגמרו כבר המלחמות למען נשים? בתעסוקה, שכר, חופשות לידה?

לא נמאס להן? הכפייה בשם הנאורות של ארגוני נשים
ל

טרם הספקנו לנוח מסערת נשף הסיום של הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים, והנה עוד סיפור שמוכיח עד כמה חוסר הסובלנות כלפי אורח החיים למהדרין – חמור.
ארגוני הנשים מטעם הקהילה הרפורמית פנו ליועץ המשפטי בדרישה לביטול דרך המהדרין במירון המובילה לקבר הרשב"י, והאחרון קיבל את הדרישה.
בתחילת השבוע טען יו"ר ועד הישוב מירון, מרדכי הלפרין, כי מדובר בדרך פרטית, ולפיכך חרג היועץ מסמכותו כאשר הודיע על האישור לנשים לצעוד בה.

"שמענו וראינו בתקשורת הצהרות שלך לפיהם יותר מעבר נשים בדרך מהדרין לציון הרשב"י זיע"א במירון", כתב ליועה"מ של משרד הדתות. "הננו להודיעך כי דרך זו אינה סטטוטרית, היא דרך פרטית בבעלותנו ורק אנחנו נקבע מי רשאי לעבור בה, גם בית המשפט העליון לא יכול לפגוע בזכותנו הקנינית בניגוד לחוק. לפיכך", מסיים הלפרין, "הננו מודיעים לך כי בדרך זו יעברו רק גברים, והננו דורשים את התנצלותך והבהרת הדברים בכל אמצעי התקשורת".

'דרך המהדרין' – היא למעשה מסלול עוקף וארוך יותר, שנסלל לפני שנים עבור המתפללים שאינם מעוניינים לעלות לתפילה בקבר רבי שמעון בר יוחאי, בדרך מעורבת ומלאה בפריצות.
עו"ד ניצן כספי שילוני מ'מרכז צדק לנשים' מסרה בתגובה ל'בחדרי חרדים' - "העמדה של מרכז צדק לנשים היא שהפרדה, וקל וחומר הדרה, אסורה ברשות הרבים של מדינת ישראל על פי החוק. הגשר שעלותו הגיעה למאות אלפי שקלים מומנה מכספי משלם המיסים, ומשכך מתחזקת עוד המסקנה שאין לעשות שימוש בכספי ציבור לצורך הדרה.

"אם מישהו חש שקיימת בעיית צניעות בלתי פתירה בשהות שלו בהר מרון בל"ג בעומר, הוא מוזמן להתכבד ולהימנע מלהגיע למקום, אך אין כל אפשרות חוקית ומוסרית מלהדיר נשים משהות במקום ציבורי".

אני עוקבת אחר הסיפור לאורך כל הדרך ובאמת קשה לי לתהות, מה הסיפור שלהן? נגמרו הנושאים על מה לריב? נגמרו המלחמות על זכויות נשים? על תעסוקה, על חופשת לידה, על שוויון בשכר? מה כואב להן שיש אנשים שמוכנים ללכת בדרך ארוכה ופחות נוחה מבחינת גישה – כדי לשמור על העיניים? הם לא השתלטו על הדרך הראשית, הם סללו לעצמם מקום אחר, שלא נועד מלכתחילה לשביל גישה. מרגיש כאילו הדרישה לסובלנות היא חד צדדית ממש, כפייה חילונית שנעשית בשם הנאורות והמלחמה בכפייה.
האם עינן צרה בכך שאנו מבקשים דרך אחרת לעצמינו?

סרטון מלפני 86 שנה - גם אז הלכו גברים ונשים בהפרדה, הגם שבאותה הדרך
וידאו ממירון מקום המדינה
ארגוני זכויות נשים רפורמים רשבי הדרת נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}