ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

יותר משנה אחרי: שרידי הקדושים מפיגוע ה'היפר כשר' בפריז הובאו לקבורה

יותר משנה אחרי, הובאו לקבורה בישראל, שרידי הקדושים מפיגוע ה'היפר כשר' בפריז • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא: לאן נעלמו השרידים? איך אותרו? ואיך שוכנעו בני המשפחה לסייע? • עסקן: "ראינו סייעתא דשמיא - אין לי הסבר טבעי איך זה התגלגל"

צילום: סרג אטל, פלאש90
צילום: סרג אטל, פלאש90

שנה אחרי: רק היום, שנה וארבעה חודשים לאחר הפיגוע במרכול היהודי 'היפר כשר' בפריז, הובאו לקבורה שרידי הקדושים יואב חטאב (21), פיליפ ברהאם (40), יוהאן כהן (22) ופרנסואה-מישל סעדה (60) הי"ד, כך נודע לב'חדרי חרדים'.

הפיגוע התרחש בערב שבת ב-9 לינואר 2015. המחבל אמדי קוליבאלי בן 32, פרץ בשעת הצהריים למרכול מרשת המרכולים "היפר כשר" ברובע ה-12 בפריז בירת צרפת, כשהוא חמוש בשני רובי סער מדגם קלשניקוב. באותה עת נמצאו במרכול למעלה מעשרים איש, שעסקו בקניות לקראת השבת. עם כניסתו למרכול ירה המחבל למוות בשניים מבני הערובה לפחות. 15 אנשים ששהו במרכול נמלטו למרתף והסתתרו שם בתוך חדר קירור, בסיועו של אחד העובדים, לסאנה באטילי, מהגר מוסלמי ממאלי. המחבל איים כי אם המשטרה לא תשחרר את שני החשודים בפיגוע במשרדי 'שרלי הבדו' האחים שריף וסעיד קואשי, שהתבצרו בעיירה דמרטן-אן-גואל שמצפון לפריז, הוא יוציא להורג בני ערובה.

0_3jab2ch6

החזית של המרכול הכשר ברגעי הפריצה

במשך שעות התבצר המחבל בתוך המרכול, בזמן שבחוץ עמדו כוחות משטרה רבים ובהם אנשי RAID (יחידת ההשתלטות של משטרת צרפת). השוטרים הצליחו להתחבר למצלמות טלוויזיה שצילמו את פנים המרכול ועקבו אחרי תנועות המחבל. בשבת אחר הצהרים לקראת השעה 17:00 הסתיים המצור מצפון לפריז ושני המחבלים שם נהרגו. מחשש שהמחבל במרכול יממש את איומו להרוג בני ערובה ניצלו אנשי RAID הזדמנות בעת שהיה עסוק בשיחת טלפון עם המשטרה, פרצו למרכול, ירו בו למוות ושיחררו את בני הערובה. בתוך המרכול נמצאו גופות של ארבעה מבני הערובה הי"ד שנרצחו על ידי המחבל.

עם צאת השבת, בני הקהילה היהודית קיבלו את הבשורה על הירצחם של שישה מבני הקהילה הי"ד. מנחם פרץ, מתנדב זק"א צרפת, צלצל מיד למפקד היחידה הבינלאומית של זק"א ושאל מה עליו לעשות. "הוא אמר לי שצריך להכנס פנימה לתוך המרכול, ולאסוף את הדם והממצאים הרבים של הנרצחים", משחזר מנחם פרץ ל'בחדרי חרדים'.


מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע. מימין לשמאל: דנו מונקוטוביץ, צמח בן-נעים, מתי גולדשטיין, אברהם ווינברג, מנחם מענדל פרץ

"זה לא כמו בישראל" הוא פותח בשיחה, "כאן בצרפת אין לאף אחד אישור להכנס לזירת אירוע, מלבד הצלב האדום, צוותי המשטרה והכיבוי. היינו בבעייה רצינית, ופנינו לעזרתם של נשיא הקהילות היהודיות בצרפת (הקונסיסטואר) יואל מרגי וכן בסיוע של מפקד זק"א פריז צמח בן-נעים ויו"ר חברה קדישא. ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר התייצבנו ליד המרכול תוך הפעלת קשרים, ובשעה 18:00 לערך התקבל האישור המיוחל". מתנדבי זק"א נכנסו למרכול, גופות ההרוגים כבר לא היו שם, והם אספו את כל מה שצריך לבוא לקבורה. למחרת בבוקר המתנדבים הגיעו למכון הפתולוגי עם ארבעה שקיות של ממצאים שצריכים קבורה.

במכון הפתולוגי הם גילו דבר מה, ששימש להם לעזרה בהמשך: "גופות החללים היו ללא בגדיהם כלל, עשינו טהרה כהלכה להרוגים ויצאנו החוצה".

עם צאתם, פגשו באביו של יואב חטאב הי"ד, הרב בנימין, ומסרו לו שהבגדים של בנו לא נמצאים עליו וצריך לחפש אותם ולהביאם לקבורה. בינתיים, ארבעת גופות ההרוגים הוטסו לישראל, והם נקברו בהלוויה ממלכתית בהר המנוחות בירושלים.

הרב חטאב, ביצע בדיקה מעמיקה וגילה כי לא רק הבגדים של בנו נותרו ברשות המשטרה, אלא שנערכה נתיחה שלאחר המוות במסגרתה הוצאו חלקי גוף אשר אף הם נותרו במכון הפתולוגי.

ה"חוק בצרפת קובע, כי גופות שייכות לממשלה עד שהן משוחררות לקבורה", אומר ל'בחדרי' מנחם פרץ, "כך שכל הממצאים, הכוללות את האיברים שהוצאו במהלך הניתוח וכן בגדיו, נותרו שם". הרב חטאב הגיש בקשה וחודש וחצי לאחר הפיגוע, קיבל את כל מה ששייך לבנו. הדברים נארזו במזוודה ונלקחו על ידי האב לישראל שביצע את הקבורה.



מתנדבי זק"א, דקות לפני הכניסה למרכול היפר כשר, כיממה לאחר הפיגוע


כמה חודשים לאחר מכן, בחודש מאי/יוני, עורך הדין של משפחת הנרצח יוהאן כהן הי"ד, פנה לזק"א וביקש עזרה בשיחרור הממצאים של הקדוש, והבאתם לקבורה. "אנחנו בכלל לא ידענו על התהליך העצמאי שעשה הרב בנימין חטאב, ושמענו על כך מעו"ד של כהן", הוא מספר, "צלצלתי לקונסול ולגורמים נוספים, המשפחה הגישה בקשה מסודרת ואף הם קיבלו את הממצאים, גם במקרה שלו התברר כי בוצעה נתיחה והוצאו איבדרים מגופת המנוח". לדברי מנחם פרץ, לאחר שקיבלו את הממצאים, התגלתה בעייה חדשה היות ולא ניתן להוציא מהמדינה 2 ארונות קבורה על אותו שם, אך בהמשך התברר כי למשפחת כהן יש איש קשר בחברת התעופה הצרפתית אייר פראנס, והוא סידר להם אישור להוצאת הממצאים באמצעות צידנית, והיא נשלחה לקבורה בישראל.

במהלך כל התקופה, ניסו מתנדבי זק"א, המפקד צמח בן-נעים והמתנדבים אברהם וינברג ומנחם פרץ, ליצור קשר עם המשפחות של פיליפ ברהאם ופרנסואה-מישל סעדה הי"ד, על מנת שיגישו בקשות להביא לקבורה את חלקי הגופות שהוצאו במהלך הנתיחה. "היינו ממש בלחץ מהזמן שחולף, היות ובצרפת לא ממש מיחסים חשיבות לגופות או לחלקי גופות, ולאחר שנה ויום שורפים אותם" מסביר ל'בחדרי' מנחם פרץ.



צוות זק"א בתיאום עם כוחות המשטרה בזירת הפיגוע


"אין לי הסבר בדרך הטבע איך הדברים התגלגלו. היה לנו המון סיעתא דשמיא. בחודש יולי, פנה אלי אדם וביקש את עזרתי בסיוע להעברת גופת גיסתו מצרפת לישראל". כמתנדב זק"א זה לא היה חריג בעיניו, "אנחנו מכירים את ההליכים הנדרשים על מנת להעביר גופות ומשתדלים לסייע לכל פונה". אולם במקרה זה, פרץ ממש הופתע "תוך כדי השיחה איתו, התברר לי שהוא אחיו של פיליפ ברהאם הי"ד. אמרתי לו שיש משהו חשוב שאנחנו צריכים לדבר עליו וקבענו להפגש לאחר שישוב לצרפת". לאחר כמה ימים אכן נפגשו, שם סיפר לו מתנדב זק"א כי ישנם ממצאים נוספים שלא הובאו לקבורה, סייע לו בכל התהליך וגם ממצאים אלו נשלחו לקבורה בישראל.

לאחר מכן ניסינו ליצור קשר עם משפחתו של ההרוג האחרון ברשימה פרנסואה-מישל סעדה הי"ד, משפחה מסורתית, שמפאת כאבם הגדול לא רצו לשמוע על העניין. בזק"א פריז כבר לא ידעו מה לעשות בעניין, היות והיחידים שיכולים להגיש בקשה להוצאת חלקי הגופה זו המשפחה, ובמקרה זה הם לא היו כלל בעניין. מעבר לכך, הזמן היה פקטור חשוב, כפי שכבר צויין לעיל, לאחר שנה ויום שורפים את כל מה שנותר.

"אני מכיר מישהי שעובדת במכון הפתולוגי בפריז" מספר מנחם פרץ ל'בחדרי חרדים'. "הגעתי למקום וביקשתי ממנה טובה אישית, אם היא יכולה לדאוג לכך שלא ישרפו את הממצאים של פרנסואה-מישל סעדה הי"ד, והבטחתי לה שתוך זמן קצר נמציא את המסמכים. היא הסכימה לכך".



צידנית עם ממצאים שהוצאו במהלך הניתוח - מועברים לטיסה


"לא ידעתי איך להתקדם, ועם מי במשפחה אני יכול לדבר על מנת לשכנעם להגיש את הבקשה ובכך למנוע את בזיון המת". כאן נכונה לו הפתעה גדולה. "לפני חודשיים שלושה, במסגרת עבודתי בחברה קדישא בפריז, ניגש אלי אדם בבית ההלוויות לאחר שראה אפוד של זק"א ברכב, ואמר שהוא זוכר אותי. הוא היה כסקרן בזירת הפיגוע וראה אותי נכנס פנימה".

"הבחור התעניין מה היה שם, ובדרך אגב סיפרתי לו על עניין הממצאים של ההרוגים ועל כך שברוך השם הצלחנו להביא לקבורה את אבריו של פיליפ ברהאם הי"ד, אך משפחתו של פרנסואה-מישל סעדה הי"ד אינה מוכנה לשתף פעולה".

"בסייעתא דשמיא אדירה, התברר שהוא קרוב משפחה שלהם. הוא קישר ביני לבין גיסו של המנוח, אך האחרון כמו בני משפחתו איתם כבר שוחחנו, לא היה מעוניין תחילה". רק לאחר שיחה ארוכה, בה מנחם פרץ הסביר לגיס את ההלכה, הוא השתכנע. "הוא אמר שידבר עם אשתו, וזו הסכימה להגיש בקשה להוצאת האיברים מהמכון הפתולוגי, אך את הבגדים המוכתמים בדם לא הסכימה. הם היו בטוחים שבמכון זרקו כבר את הבגדים אך לאחר כמה שיחות השתכנעה גם לגבי הבגדים והגישו בקשה".



שדה התעופה ביום רביעי שבוע שעבר


התהליך ארך הרבה זמן, עד שקיבלו את הממצאים כולם, ובהמשך היה צריך שבן משפחה יצטרף לטיסה עם הממצאים. "אין אפשרות להעביר חבילות סגורות ללא שבן משפחה יטוס גם כן". ביום שישי האחרון, הטיסה עם הממצאים של פרנסואה-מישל סעדה הי"ד נחתה בישראל, והובאו לקבורה.

פרץ ביקש להודות ליורם אלגברלי, מנכ"ל אל על במערב אירופה, שעושה הכל על מנת לסייע לשמירה על כבוד המת והעברת גופות, "כל פעם שאני פונה אליו הוא נרתם לעניין למרות העבודה הרבה שיש לו בחברה". אלגברלי מסיים את תפקידו באיזור ועובר לנהל אל על במזרח אמריקה. "הוא עושה דברים מבלי שאף אחד יודע על כך, הכל לשם שמים. הוא עיכב טיסות עד להגעת בני משפחה או ארונות קבורה, גם בזמנים לחץ, 24 שעות ביממה".



העברת ממצאים בשדה התעופה בפריז


"עד שלא סיימנו את העברת הממצאים של כל ההרוגים, הרגשנו שלא עשינו מספיק עבור הנרצחים. זה ישב לנו על הלב ולא נתן לנו מנוח" מסיים מנחם פרץ את השיחה ל'בחדרי'.
היפר כשר טרור קבורה מימצאים פתלוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}