חשד: חברת החשמל קיבלה שוחד מסימנס בתמורה להתקנת שנאים
לפי החשד, השנאים של סימנס הותקנו אף שאלקו היא זו שזכתה במכרז ב-2002 ■ השנאים של סימנס התגלו כפגומים והובילו לעיכובים בפתיחת תחנות המשנה של חברת החשמל ■ חברת החשמל: "לא ידוע לנו על כל חקירה בנושא"
- י"ג אדר ב' התשע"ו
חברת חשמל. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
חקירת ההתקשרות בין סימנס לחברת החשמל מתרחבת אל מעבר לעסקת הטורבינות: ל"גלובס" נודע כי יחידת להב 433, היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן במשטרה, בודקת אם חברת החשמל קיבלה שוחד מסימנס תמורת התקנת שנאים שלה בתחנות המשנה של החברה.
על-פי החשד, אף שחברת אלקו היא זו שזכתה במכרז השנאים ב-2002, חברת החשמל התקינה כמה שנאים של החברה הגרמנית. לאחר שהותקנו, התברר כי חלקם היו פגומים, דבר שהוביל לעיכובים של עד שנה בהפעלת התחנות. תלונה בנושא נשלחה בשנה שעברה למבקר המדינה.
הידיעה הזאת מצטרפת לחשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר, שלפיה טורבינה שרכשה חברת החשמל מסימנס בכספי שוחד עבור תחנת הכוח בחיפה הייתה פגומה, וחברת החשמל תשקיע מיליוני שקלים בתיקונה.
סימנס העולמית, נזכיר, הודתה ב-2008 במתן שוחד בתמורה לזכייה במכרזים במדינות שונות מסוף שנות ה-90 עד תחילת שנות ה-2000, בהיקף של 1.4 מיליארד דולר. היא אף הודתה בתשלום שוחד בסך כ-20 מיליון דולר לחברת החשמל הישראלית.
במסגרת הפרשה הורשע ב-2013 השופט לשעבר דן כהן, שכיהן כדירקטור בחברת החשמל, באשמה שקיבל שוחד של מיליון אירו מסימנס תמורת קידום זכייתה במכרז לאספקת טורבינות לתחנות הכוח של החברה. כהן נידון ל-6 שנות מאסר.
לאור הפער בין סכום השוחד שקיבל כהן לסכום השוחד שבו הודתה סימנס, בחנו רשות ניירות ערך ויחידת 433 התקשרויות נוספות בין החברות. באוקטובר האחרון הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב שהיא שוקלת להגיש נגד 6 בכירים כתב אישום בכפוף לשימוע.
כעת מתברר כי אחת ההתקשרויות שנחקרו נוגעת להתקנת שנאים. ל"גלובס" נודע כי יחידה 433 במשטרה תשאלה בחודשים האחרונים גורמים בחברת החשמל בעבר ובהווה, כמו גם גורמים באלקו, על מכרז השנאים שבו זכתה אלקו ב-2002.
מפרוטוקול ועדת המכרזים העליונה של החברה מאוגוסט 2002 והגיע לידי "גלובס" עולה כי במכרז התמודדו גם אלסטום הצרפתית והחברות Pauwels ו-Fortune Electric. סימנס לא השתתפה במכרז. עוד עולה כי הצעת אלקו עמדה על כ-100 מיליון שקל לאספקת 40 השנאים הראשונים.
ואולם לפי החשד, קיימות תחנות משנה שבהן הותקנו שנאים של סימנס. בכיר בחברת החשמל מציין לפחות 6 שנאים כאלה שהותקנו בתחנות המשנה בחברון, באריאל, בתחנת יהלום בנתניה ובגבעת שאול בירושלים. עדיין לא ברור אם הם הותקנו במקום אלה של אלקו, או שהם נרכשו בעסקה אחרת של חברת החשמל וסימנס. גורם באלקו אישר ל"גלובס" כי גורמים בלהב 433 דיברו איתו, אך טען כי לא ידע להשיב על השאלה. בחברת החשמל, נציין, טוענים כי השנאים של אלקו מאותה שנה הותקנו בתחנות אחרות.
לטענת בכיר בחברת החשמל, במארס 2013 הוחלט להעביר את אגף ההולכה וההשנאה לחטיבת הלקוחות בחברה, שבראשה עמד עד לא מזמן יעקב (יאשה) חאין. חאין, נזכיר, נמנה עם הבכירים המואשמים כעת בקבלת שוחד לכאורה מסימנס. "בצורה כזו ניתן היה לשלוט טוב יותר אילו שנאים מותקנים בתחנות", אומר הבכיר.היה טיוח?
כך או כך, אין מחלוקת על כך שהשנאים היו פגומים והובילו לעיכובים בהפעלת התחנות. עובד באחת התחנות אמר ל"גלובס" כי "משהו בבידוד של גרעין השנאים היה פגום, מה שהוביל לכך שהם התחממו יתר על המידה וסיכנו את הציוד".
רק החודש חנכה חברת החשמל את תחנת המשנה ביהלום, שאמורה לספק חשמל לכ-12 אלף בתי-אב בנתניה. תחנת המשנה בגבעת שאול נחנכה ביוני 2015 על-ידי סמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה, ד"ר דוד אלמקיס, שמואשם גם הוא בפרשת השחיתות של סימנס ומועסק עדיין בחברת החשמל.
לדברי הבכיר, "חברת החשמל העדיפה לטייח את העסק ולא דיווחה על העיכובים. לאור התקלות הגיעו לישראל פעמיים נציגים של סימנס העולמית, ורק לאחר מכן הצליחו לפתור את הבעיה. בגבעת שאול פירקו את השנאי 3 פעמים עד שהוא הצליח לפעול. כל פירוק כזה עולה לחברה מאות אלפי שקלים".
לידי "גלובס" הגיע מכתב שנשלח בשנה שעברה למבקר המדינה מאדם שעבד אז באחת מתחנות הכוח, המאשש את הדברים. "שנאים אלה עלו מיליונים רבים לחברת החשמל ולמשלמי המסים. השבתת התחנות מזה תקופה ארוכה גורמת להפסדים עצומים לחברת החשמל", כתב והוסיף כי "יש להקים ועדת חקירה חיצונית לבדיקת המחדל הגדול הזה ולהעמיד את האחראים לדין".חברת החשמל: "משא-ומתן עם הספק"
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מגלה אפס סובלנות לשחיתות, משתפת פעולה עם כל גורמי האכיפה ובמקביל מנהלת תביעה אזרחית כנגד סימנס. עם זאת, לא ידוע לנו על כל חקירה משטרתית ו/או על תלונה כלשהי בנושא המתואר על-ידיכם, ולחברה לא נערכה כל פנייה של גורם רשמי בעניין זה, מה גם שבמועד המצוין בפנייתכם (2002) לא התקיים מכרז רכישת שנאים לתחנות המצוינות בפנייה אלא לפרויקטים שהסתיימו עד שנת 2012.
"במכרז לרכש השנאים השתתפו, בין היתר, החברות וואן רול (אלקו) וסימנס. ועדת המכרזים החליטה לפצל את הזכייה בין וואן רול לסימנס, אשר הוחלט להעניק לה חלק קטן מהאספקות - 6 שנאים בסך-הכול, משיקולי ניהול סיכוני אספקה והרחבת מעגל הספקים.
"אכן, במהלך הכנסת שנאי סימנס לעבודה התגלו תקלות ב-3 שנאים, שתוקנו בליווי צמוד של הספק, וכל 6 השנאים פועלים כשורה זה כשנה. החברה לא זנחה טענותיה בנושא, ומיותר לציין כי הטענות בדבר טיוח אינן במקומן. חברת החשמל הגישה לספק את דרישותיה המסחריות בעקבות התקלות שהתגלו בשנאים, ובימים אלה מנהלת משא-ומתן עם הספק בגינן".
ממשטרת ישראל נמסר: "בלי להתייחס לפרטים המופיעים בפנייה, איננו נוהגים להתייחס לקיומן של חקירות או לפרטים אודות חקירות מתנהלות, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש קיומה של חקירה כזו או אחרת".
על-פי החשד, אף שחברת אלקו היא זו שזכתה במכרז השנאים ב-2002, חברת החשמל התקינה כמה שנאים של החברה הגרמנית. לאחר שהותקנו, התברר כי חלקם היו פגומים, דבר שהוביל לעיכובים של עד שנה בהפעלת התחנות. תלונה בנושא נשלחה בשנה שעברה למבקר המדינה.
הידיעה הזאת מצטרפת לחשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר, שלפיה טורבינה שרכשה חברת החשמל מסימנס בכספי שוחד עבור תחנת הכוח בחיפה הייתה פגומה, וחברת החשמל תשקיע מיליוני שקלים בתיקונה.
סימנס העולמית, נזכיר, הודתה ב-2008 במתן שוחד בתמורה לזכייה במכרזים במדינות שונות מסוף שנות ה-90 עד תחילת שנות ה-2000, בהיקף של 1.4 מיליארד דולר. היא אף הודתה בתשלום שוחד בסך כ-20 מיליון דולר לחברת החשמל הישראלית.
במסגרת הפרשה הורשע ב-2013 השופט לשעבר דן כהן, שכיהן כדירקטור בחברת החשמל, באשמה שקיבל שוחד של מיליון אירו מסימנס תמורת קידום זכייתה במכרז לאספקת טורבינות לתחנות הכוח של החברה. כהן נידון ל-6 שנות מאסר.
לאור הפער בין סכום השוחד שקיבל כהן לסכום השוחד שבו הודתה סימנס, בחנו רשות ניירות ערך ויחידת 433 התקשרויות נוספות בין החברות. באוקטובר האחרון הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב שהיא שוקלת להגיש נגד 6 בכירים כתב אישום בכפוף לשימוע.
כעת מתברר כי אחת ההתקשרויות שנחקרו נוגעת להתקנת שנאים. ל"גלובס" נודע כי יחידה 433 במשטרה תשאלה בחודשים האחרונים גורמים בחברת החשמל בעבר ובהווה, כמו גם גורמים באלקו, על מכרז השנאים שבו זכתה אלקו ב-2002.
מפרוטוקול ועדת המכרזים העליונה של החברה מאוגוסט 2002 והגיע לידי "גלובס" עולה כי במכרז התמודדו גם אלסטום הצרפתית והחברות Pauwels ו-Fortune Electric. סימנס לא השתתפה במכרז. עוד עולה כי הצעת אלקו עמדה על כ-100 מיליון שקל לאספקת 40 השנאים הראשונים.
ואולם לפי החשד, קיימות תחנות משנה שבהן הותקנו שנאים של סימנס. בכיר בחברת החשמל מציין לפחות 6 שנאים כאלה שהותקנו בתחנות המשנה בחברון, באריאל, בתחנת יהלום בנתניה ובגבעת שאול בירושלים. עדיין לא ברור אם הם הותקנו במקום אלה של אלקו, או שהם נרכשו בעסקה אחרת של חברת החשמל וסימנס. גורם באלקו אישר ל"גלובס" כי גורמים בלהב 433 דיברו איתו, אך טען כי לא ידע להשיב על השאלה. בחברת החשמל, נציין, טוענים כי השנאים של אלקו מאותה שנה הותקנו בתחנות אחרות.
לטענת בכיר בחברת החשמל, במארס 2013 הוחלט להעביר את אגף ההולכה וההשנאה לחטיבת הלקוחות בחברה, שבראשה עמד עד לא מזמן יעקב (יאשה) חאין. חאין, נזכיר, נמנה עם הבכירים המואשמים כעת בקבלת שוחד לכאורה מסימנס. "בצורה כזו ניתן היה לשלוט טוב יותר אילו שנאים מותקנים בתחנות", אומר הבכיר.היה טיוח?
כך או כך, אין מחלוקת על כך שהשנאים היו פגומים והובילו לעיכובים בהפעלת התחנות. עובד באחת התחנות אמר ל"גלובס" כי "משהו בבידוד של גרעין השנאים היה פגום, מה שהוביל לכך שהם התחממו יתר על המידה וסיכנו את הציוד".
רק החודש חנכה חברת החשמל את תחנת המשנה ביהלום, שאמורה לספק חשמל לכ-12 אלף בתי-אב בנתניה. תחנת המשנה בגבעת שאול נחנכה ביוני 2015 על-ידי סמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה, ד"ר דוד אלמקיס, שמואשם גם הוא בפרשת השחיתות של סימנס ומועסק עדיין בחברת החשמל.
לדברי הבכיר, "חברת החשמל העדיפה לטייח את העסק ולא דיווחה על העיכובים. לאור התקלות הגיעו לישראל פעמיים נציגים של סימנס העולמית, ורק לאחר מכן הצליחו לפתור את הבעיה. בגבעת שאול פירקו את השנאי 3 פעמים עד שהוא הצליח לפעול. כל פירוק כזה עולה לחברה מאות אלפי שקלים".
לידי "גלובס" הגיע מכתב שנשלח בשנה שעברה למבקר המדינה מאדם שעבד אז באחת מתחנות הכוח, המאשש את הדברים. "שנאים אלה עלו מיליונים רבים לחברת החשמל ולמשלמי המסים. השבתת התחנות מזה תקופה ארוכה גורמת להפסדים עצומים לחברת החשמל", כתב והוסיף כי "יש להקים ועדת חקירה חיצונית לבדיקת המחדל הגדול הזה ולהעמיד את האחראים לדין".חברת החשמל: "משא-ומתן עם הספק"
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מגלה אפס סובלנות לשחיתות, משתפת פעולה עם כל גורמי האכיפה ובמקביל מנהלת תביעה אזרחית כנגד סימנס. עם זאת, לא ידוע לנו על כל חקירה משטרתית ו/או על תלונה כלשהי בנושא המתואר על-ידיכם, ולחברה לא נערכה כל פנייה של גורם רשמי בעניין זה, מה גם שבמועד המצוין בפנייתכם (2002) לא התקיים מכרז רכישת שנאים לתחנות המצוינות בפנייה אלא לפרויקטים שהסתיימו עד שנת 2012.
"במכרז לרכש השנאים השתתפו, בין היתר, החברות וואן רול (אלקו) וסימנס. ועדת המכרזים החליטה לפצל את הזכייה בין וואן רול לסימנס, אשר הוחלט להעניק לה חלק קטן מהאספקות - 6 שנאים בסך-הכול, משיקולי ניהול סיכוני אספקה והרחבת מעגל הספקים.
"אכן, במהלך הכנסת שנאי סימנס לעבודה התגלו תקלות ב-3 שנאים, שתוקנו בליווי צמוד של הספק, וכל 6 השנאים פועלים כשורה זה כשנה. החברה לא זנחה טענותיה בנושא, ומיותר לציין כי הטענות בדבר טיוח אינן במקומן. חברת החשמל הגישה לספק את דרישותיה המסחריות בעקבות התקלות שהתגלו בשנאים, ובימים אלה מנהלת משא-ומתן עם הספק בגינן".
ממשטרת ישראל נמסר: "בלי להתייחס לפרטים המופיעים בפנייה, איננו נוהגים להתייחס לקיומן של חקירות או לפרטים אודות חקירות מתנהלות, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש קיומה של חקירה כזו או אחרת".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות