ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

כך נסתם הגולל על החרם נגד המחוז החרדי במשרד החינוך

בתוך שבועות ספורים נעלם החרם על 'המחוז החרדי' במשרד החינוך לטובת יחסים קרובים ומתוקשרים, מה שמוביל לשאלה - יש מצב ששוב עבדו עלינו?

ישורון תורג'מן
ישורון תורג'מן

בחודשים האחרונים קוראי העיתונים החרדים 'יתד נאמן', 'המודיע' ו'המבשר' נחשפו לגזירת השמד החדשה - "המחוז החרדי במשרד החינוך".

דיווחים נרגשים על כינוסים של חברי ועדת הרבנים נגד המחוז החרדי, הוראות של גדולי ישראל שלא לשתף שום פעולה עם המחוז החרדי, השיא הגיע ביום שישי י"ב בשבט: מודעה שמתפרסמת ביומונים החרדים נגד המחוז החרדי, עליה חתומים גם הנציגים החרדים בערים השונות.

בשבוע שעבר נערך כינוס גדול של 'ועדת הרבנים לענייני חינוך' נגד המחוז החרדי, שם ההוראה הייתה ברורה, אין לשתף פעולה עם המחוז החרדי עד להודעה חדשה. כך גם דיווחו היומונים החרדים.

אתמול נערך סיור של משרד החינוך במוסדות 'החינוך העצמאי' ביבנה. 'החינוך העצמאי' מאז ומתמיד היה נגד 'המחוז החרדי' במשרד החינוך, לסיור הזה הגיעו שר החינוך נפתלי בנט, סגנו מאיר פרוש, מנהל המחוז החרדי החדש איציק זהבי ומנכ"ל החינוך העצמאי הרב אליעזר סורוצקין. יו"ר החינוך העצמאי בחר להחרים את האירוע, בראיון לרונן כץ במהדורה המרכזית של 'קול ברמה', הסביר כי "לא ידוע לו שגדולי ישראל הסירו את החרם".

בסיור, לא היסס שר החינוך נפתלי בנט לתקוף את בן בריתו מהממשלה הקודמת וקודמו בתפקיד - שר החינוך לשעבר הרב שי פירון: "לצערי, בשנים האחרונים הייתה אווירה לא תמיד אוהדת לציבור החרדי, אבל העידן הזה נגמר". בנט הוסיף: "אני מעוניין שהציבור החרדי ומוסדות החינוך המפוארים שלו ירגישו שווי זכויות, ולא מקופחים. המדיניות שלי בעניין הזה ברורה: מגיע לילדי החינוך החרדי שוויון".

מעניין לקרוא הבוקר את הסיקור התקשורתי בעיתונים 'יתד נאמן' ו'המבשר' על הסיור. 'יתד נאמן', ביטאונה של 'דגל התורה', הקדיש עמוד שלם לסיור, שמו של מנהל המחוז החרדי לא הוזכר במפורש, ופסקה שלמה הוקדשה לכך שההתנהלות תיבחן במעשים: "פותחים דף חדש ביחס עם החרדים. הדברים נאמרו גם לאוזניו של מנהל המחוז שלא רק שמע אלא גם האזין!".

בעיתון 'המבשר' של סיעת 'שלומי אמונים' מציגים סיקור צבעוני קצר, כולל שמו של מנהל המחוז החרדי החדש איציק זהבי. בלי להזכיר שום מילה על החרם שפורסם אך לפני כמה שבועות באותו עיתון. העיתון היחיד שהתעלם לחלוטין הבוקר מהסיור הוא 'המודיע', המזוהה עם הציבור החסידי.

במקביל לדיווחים על חרם נגד המחוז החרדי במשרד החינוך, מנכ"ל 'החינוך העצמאי' נפגש עם מנהל המחוז החרדי החדש איציק זהבי.

מצד אחד לציבור מספרים על חרמות, ומאידך נראה כי שיתוף הפעולה חזר מבלי שהציבור עודכן כי ועדת הרבנים שינתה את דעתה בנוגע לשיתוף פעולה עם 'המחוז החרדי'.

מכל אלה ניתן להניח כי הביקור של שר החינוך נפתלי בנט היה צעד מתוכנן היטב ומתואם, שכן הוא מצהיר לעיני כל עם ישראל ולאזני המנהל החדש של המחוז החרדי, כי הייתה רוח רעה לכיוון החרדים ויותר לא תהיה. ההצהרה על ההישג של החרם ככל הנראה תהיה בקרוב, וזה מספיק בשביל לרדת מהעץ.

מדובר במהלך סמוי של העברת סדר יום מבתי ספר וערים לרשתות. המפסידים הגדולים הם ללא ספק ההורים - תומכי המעורבות של משרד החינוך, שחשים הבוקר שכל ההישגים בהסדרת הכאוס בחינוך החרדי שהושגו עד היום בעזרתו של מנהל המחוז החרדי היוצא מאיר שמעוני, ירדו לטמיון.

וכאן ישאל את עצמו הקורא התמים - האם באמת היה חרם, או שאולי מדובר במהלך פוליטי מתוכנן היטב? ואם לא באמת היה כאן מאבק אמתי על פך השמן הטהור, מה יהיו ההשלכות למאבקים הבאים? ימים יגידו האם זוהי תופעה קלאסית של קריאות "זאב זאב" בשיטת ההפחדות הידועה, וכיצד ישפיעו תוצאות המהלך על התגייסות הציבור למאבקים כאלו בעתיד.

הכותב הוא כתב החינוך של רדיו 'קול ברמה'
המחוז החרדי החינוך העצמאי החינוך החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}