כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

ליצמן בעין הסערה החיפאית

ישיבת מועצה סוערת בחיפה בעקבות מחקר 'הראשים הקטנים'ף בהשתתפות שר הבריאות: "המחקר טרם אושר"

יעקב ליצמן, פלאש90
יעקב ליצמן, פלאש90

נתוני הזיהום הקשים בחיפה: בעקבות נתוני המחקר הקשים שהתפרסמו אתמול נערכה הערב (ג') ישיבת מועצה סוערת בעיר חיפה, בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן והשר לאיכות הסביבה אבי גבאי.

שר הבריאות יעקב ליצמן, שהגיע במיוחד להשתתף בישיבה נשא דברים ואמר כי משרדו טרם אישר את פרטי המחקר שנעשה, אך הוא אישית לוקח ברצינות את פרטי המחקר. לדבריו המחקר צריך עדיין לקבל את אישרו של משרדו והמשרד להגנת הסביבה.

השר ליצמן אמר: "אני בעד המחקר. זהו מחקר חשוב. אבל מחקר צריך לעבור דרך אנשי מקצוע. אני לא יודע מי הזמין את המחקר ומי שילם על המחקר. מחקר צריך להיות מאושר על ידי הגורמים הרלוונטיים, אבל זה לא קרה עד עכשיו".

השר ליצמן הוסיף ואמר "אם חלילה וחס יתברר מהנתונים שיש בעיה בתחלואה מעל הממוצע, נצטרך להסיק מסקנות ולנקוט בצעדים ואנחנו נעשה זאת. אך נכון להרגע, אני לא מקבל שום מסקנה, עד שתהיה בדיקה מקצועית".

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אמר: "אם נגלה שאכן המסקנות האלה נכונות ויש בעיה בכל נושא התינוקות, זה מצריך אותנו לסדרת צעדים אחרת לגמרי. לכן ברור לנו שאנו מחכים לתוצאות".

מנהל המחקר פרופ פורטנוב אמר: "מצב זיהום האוויר שנמדד באיזור יותר נמוך מהממוצע בארץ. יש ירידה בהשוואה לתל אביב, חיפה נמוכה יחסית. כרגע מנהל המחקר בממצאים זמניים. יש עודף מסויים של סרטן אבל הנתונים די דומים למטרופולינים אחרים כמו תל אביב וחדרה.

"אסטמה דומה לכלל הערים בארץ אין הבדל סטטיסטי מובהק. יש מספר נקודות חמות שבהם יש ריכוזים גבוהים. לגבי הנתוני ראש. לא קיבלנו נתונים ממקומות אחרים בארץ".

פרופסור גרוטו אמר: "אני איש מדע – מה שעומד לנגד עינינו זה בריאות הציבור אבל יש לעשות זאת באופן מדעי. בנושא הסרטן המחקר מתייחס לשנת 2012 קשה להסיק משנה אחת נתונים. סרטן משקף חשיפה מלפני 10 – 15 – 20 שנה.

"אנחנו חקרנו סרטן במספר מקומות בארץ ומצאנו כי בירושלים אחוז התחלואה הנמוך ביותר [ואיננו יודעים להסביר זאת]. בתל אביב קיים עודף בתחלואת סרטן אבל בחיפה קיים עודף התחלואה בשני סוגי סרטן: ריאות וסרטן הלימפה. המשמעות היא שלפני 15 שנה הזיהום בחיפה היה גבוה יותר.

"לגבי היקף הראשים המחקר לא התייחס לשום מקום אחר בארץ - ישנם אזורים בהם קיים עודף אבל הסיבה היא לא רק זיהום אוויר – צריך לבדוק את הסיבות לכך. אשר לממוצע בקוטר הראש הרי שהממוצע זהה בחיפה [34.7%] מול הממוצע הארצי 34.7%".
שר הבריאות יעקב ליצמן שר איכות הסביבה זיהום אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}