הפארסה: בכמה באמת יוזלו מחר תעריפי הנסיעה בתח"צ?
אופן חישוב הפחתת המע"מ בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית - מעוות, ועומד במקרים רבים על כ8% ולא על כ14.5% כמובטח • הסטודנטים ימשיכו לשלם כבעבר, ללא הנחת מע"מ; לאן הלכו פערי התקציב? • הארגון פנה לגפני ולבוקר לסייע בטיפול בסוגיה זו
- בחדרי חרדים
- כ"ב שבט התשע"ו
- 13 תגובות
תחבורה ציבורית בירושלים, צילום: מרים אלסטר, פלאש90
הוזלה או פיקציה? בפניה שנשלחה בימים האחרונים לח"כ גפני, מתבקש יו"ר ועדת הכספים לבדוק את פרטי הוזלת התחבורה הציבורית, שנעשתה בחישוב תעריף יקר לתחבורה הציבורית - שבוטל, ולא על פי התעריף הנכון של מחירי התחבורה הציבורית.
הפניה נשלחה על ידי ארגון "תחבורה בדרך שלנו" – ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני. בפניה הם קוראים להתערבותו כיו"ר הוועדה, על כך שהפחתת המע"מ, שצפויה להיכנס לתוקף החל מהבוקר, לא חושבה בהתאם לתעריף הנכון של מחירי הנסיעה, אלא חושבה בהתאם לייקור שבוצע ב-1/1/16 וששר התחבורה, ישראל כץ, הורה על תיקונו ועדכונו הרטרואקטיבי.
בזמנו טען השר שהרשות לתחבורה ציבורית ייקרה את התעריפים בניגוד לעמדתו והורה להוזיל לתעריפים הישנים. לכל אזרח ששילם יותר, ניתנה האפשרות להזדכות על הפער היחסי בעמדות הרב-קו של החברה המפעילה.
עם פרסום התעריפים החדשים, הופתעו בארגון לגלות כי בתעריפים החדשים, לא קיימת הפחתה של 14.5%, אלא הפחתה פחותה בהרבה. לאחר בדיקת הנתונים התבררה התמונה הבאה - הפחתת המע"מ בהסדרי כרטיסי החופשי החודשי והחופשי היומי, בוצעה ביחס לתעריף היקר יותר שכאמור בוטל, אך משרד התחבורה בחר לחשב את המע"מ, ביחס לתעריף זה.
כך למשל, 'חופשי חודשי' מרחבי באזור גוש דן שמחירו עומד על 268 ₪ חושבה בו הפחתת המע"מ ביחס לתעריף הגבוה יותר שכאמור בוטל ועמד על 285, כך שהנחת המע"מ עומדת על כ8% בסה"כ.
בנוסף, גם תעריפי הנסיעה הבודדים העירוניים והבינעירוניים הוזלו פחות מהפחתת המע"מ, זאת למרות שכאן לא חלו התייקרויות, כשמשרד התחבורה בחר לנמק זאת בצורך בעיגול תעריפי הנסיעה, זאת למרות שגם בתעריף הנוכחי, המחיר אינו עגול.
בפנייה נוספת שהעביר ארגון "תחבורה בדרך שלנו" לח"כ נאוה בוקר (הליכוד), חברת ועדות הכספים והכלכלה, בסוגיית הדרת הסטודנטים מהנחה זו, הם מעלים גם את הצורך להפחית באופן יחסי גם בהסדרי הנסיעה התקופתיים הנרכשים ע"י הסטודנטים. כאשר נכון לרגע זה, לטענתם, סרבו ברשות לתחבורה ציבורית להחיל את הפחתת המע"מ באופן יחסי גם לגבי סטודנטים שרכשו חופשי שנתי.
לדבריו של איתי חיים, מנכ"ל הארגון - "הארגון מבקש ממשרד התחבורה לאפשר לסטודנטים שרכשו כרטיס שנתי לקבל זיכוי בגובה הנחת המע"מ בעמדות הרב-קו, עבור 8 חודשים שנותרו לשימוש בחוזה השנתי. עלות הכרטיסים השנתיים החל מכ-900 ₪ לכרטיסים המקומיים הזולים ביותר ועד כ-3,300 ₪ לכרטיס השנתי לסטודנטים של עפולה-חיפה. הרי לא מדובר כאן בהוזלת תעריפים צמודת מדד, של כ-1-3% שכמעט ואינה מתרחשת, אלא במהלך דרמטי של הוזלה משמעותית בסך 14.5%. מדובר בהנחה מצטברת של מאות שקלים לסטודנט".
בארגון מביעים באופטימיות זהירה, כי הם "מקווים שפנייתם תקבל מענה מהיר והולם, והתעריפים יעודכנו כמובטח. ובמקביל גם הסטודנטים יזכו ליהנות מההטבה ולא יוחרגו ממנה, וככל שהתיקונים הללו יתעכבו, אזי יינתן מענה רטרואקטיבי בדיעבד באמצעות זיכויים והחזרים".
הפניה נשלחה על ידי ארגון "תחבורה בדרך שלנו" – ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני. בפניה הם קוראים להתערבותו כיו"ר הוועדה, על כך שהפחתת המע"מ, שצפויה להיכנס לתוקף החל מהבוקר, לא חושבה בהתאם לתעריף הנכון של מחירי הנסיעה, אלא חושבה בהתאם לייקור שבוצע ב-1/1/16 וששר התחבורה, ישראל כץ, הורה על תיקונו ועדכונו הרטרואקטיבי.
בזמנו טען השר שהרשות לתחבורה ציבורית ייקרה את התעריפים בניגוד לעמדתו והורה להוזיל לתעריפים הישנים. לכל אזרח ששילם יותר, ניתנה האפשרות להזדכות על הפער היחסי בעמדות הרב-קו של החברה המפעילה.
עם פרסום התעריפים החדשים, הופתעו בארגון לגלות כי בתעריפים החדשים, לא קיימת הפחתה של 14.5%, אלא הפחתה פחותה בהרבה. לאחר בדיקת הנתונים התבררה התמונה הבאה - הפחתת המע"מ בהסדרי כרטיסי החופשי החודשי והחופשי היומי, בוצעה ביחס לתעריף היקר יותר שכאמור בוטל, אך משרד התחבורה בחר לחשב את המע"מ, ביחס לתעריף זה.
כך למשל, 'חופשי חודשי' מרחבי באזור גוש דן שמחירו עומד על 268 ₪ חושבה בו הפחתת המע"מ ביחס לתעריף הגבוה יותר שכאמור בוטל ועמד על 285, כך שהנחת המע"מ עומדת על כ8% בסה"כ.
בנוסף, גם תעריפי הנסיעה הבודדים העירוניים והבינעירוניים הוזלו פחות מהפחתת המע"מ, זאת למרות שכאן לא חלו התייקרויות, כשמשרד התחבורה בחר לנמק זאת בצורך בעיגול תעריפי הנסיעה, זאת למרות שגם בתעריף הנוכחי, המחיר אינו עגול.
בפנייה נוספת שהעביר ארגון "תחבורה בדרך שלנו" לח"כ נאוה בוקר (הליכוד), חברת ועדות הכספים והכלכלה, בסוגיית הדרת הסטודנטים מהנחה זו, הם מעלים גם את הצורך להפחית באופן יחסי גם בהסדרי הנסיעה התקופתיים הנרכשים ע"י הסטודנטים. כאשר נכון לרגע זה, לטענתם, סרבו ברשות לתחבורה ציבורית להחיל את הפחתת המע"מ באופן יחסי גם לגבי סטודנטים שרכשו חופשי שנתי.
לדבריו של איתי חיים, מנכ"ל הארגון - "הארגון מבקש ממשרד התחבורה לאפשר לסטודנטים שרכשו כרטיס שנתי לקבל זיכוי בגובה הנחת המע"מ בעמדות הרב-קו, עבור 8 חודשים שנותרו לשימוש בחוזה השנתי. עלות הכרטיסים השנתיים החל מכ-900 ₪ לכרטיסים המקומיים הזולים ביותר ועד כ-3,300 ₪ לכרטיס השנתי לסטודנטים של עפולה-חיפה. הרי לא מדובר כאן בהוזלת תעריפים צמודת מדד, של כ-1-3% שכמעט ואינה מתרחשת, אלא במהלך דרמטי של הוזלה משמעותית בסך 14.5%. מדובר בהנחה מצטברת של מאות שקלים לסטודנט".
בארגון מביעים באופטימיות זהירה, כי הם "מקווים שפנייתם תקבל מענה מהיר והולם, והתעריפים יעודכנו כמובטח. ובמקביל גם הסטודנטים יזכו ליהנות מההטבה ולא יוחרגו ממנה, וככל שהתיקונים הללו יתעכבו, אזי יינתן מענה רטרואקטיבי בדיעבד באמצעות זיכויים והחזרים".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות