כ"א חשון התשפ"ה
22.11.2024

בקרוב: רכבת תחתית בככר השבת

אושר קו רכבת קלה שיחצה את ירושלים מגילה לרמות: הרכבת תעבור במנהרה מתחת לככר השבת ויהיו בה 3 תחנות

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

יש תחתית והיא תהיה בגאולה: הוועדה המקומית לתכנון ולבניה של עיריית ירושלים, אישרה אתמול (ד'), את תכנית "הקו הכחול" של הרכבת הקלה, שתאפשר נסיעה רציפה של 20 ק"מ, משכונת גילה, דרך מרכז העיר, עד לשכונת רמות.

תכנית הקו הכחול נבנתה בשנים האחרונות לבקשת משרד התחבורה ועיריית ירושלים, על-ידי צוות תכנית האב לתחבורה, עפ"י מודלים מתקדמים של הביקושים הצפויים לנסיעות בשנים הבאות.

"הקו הכחול", מהווה חלק מתוכנית כוללת לפיתוח מערכת הסעת המונים מסילתית בירושלים, ויצטרף ל"קו האדום" הפועל בהצלחה בעיר מזה כארבע שנים, עם 145 אלף נוסעים ביממה ול"קו הירוק" מהר הצופים תחנה מרכזית ועד לארנה ושכונת גילה, והוא מצוי בימים אלה בשלבי אישור סופיים בוועדה המחוזית.

עפ"י התכנון, "הקו הכחול" יצא משכונת גילה, ינוע בדרך חברון, תיאטרון החאן, קרן היסוד, המלך ג'ורג', יחצה את הקו האדום ברחוב יפו ויכנס למנהרה באורך 1.2 ק"מ עד לשדרות גולדה מאיר- אחרי צומת בר- אילן ומשם עד לשכונת רמות בצפון העיר. בתוואי המנהרה ייבנו 3 תחנות אשר ישרתו את תושבי שטראוס, יחזקאל ושמואל הנביא. על-פי התכנון, לקו הכחול תהיה זרוע נוספת, שתנוע משכונת מלחה, קריית הספורט והתרבות, קטמונים, עמק רפאים במושבה הגרמנית. מכאן תתאחד המסילה ותנוע בתוואי עד לשכונת רמות. בדרך זו יהיו לסירוגין רכבות שינועו בדרך חברון ואחרות שינוע בתוואי עמק רפאים- קטמונים- מלחה.

אורך הקו הכולל כ-20 ק"מ והוא צפוי לשרת כ- 250 אלף נוסעים, בתדירות של כל 3-4 דקות בשעות השיא, בעזרת צי ענק של 90 קרונות, שהם 45 רכבות. הוא יתממשק ל"קו האדום" במרכז העיר ול"קו הירוק" בשכונות גילה ובשכונת מלחה. בדרך זו ייבנה גרעין רשת הרכבות שינועו מכל עברי ירושלים ויחדיו ישרתו כ 600 אלף תושבים בעיר.

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין, ישראל כץ אמר הבוקר: "לשמחתי, אנו עדים למהפכת תחבורה גדולה בירושלים. הקו האדום שהקמנו הוכיח כי רשת רכבות קלות עם קווי אוטובוס משלימים, הם התשובה המודרנית והיעילה ביותר לעיר הבירה. ירושלים זוכה לתנופת פיתוח אדירה- רכבת חשמלית מהירה, שתגיע בתוך 28 דקות מת"א, כביש מספר 1 החדש, שדרוג הכניסות לבירה ופיתוח מערך הרכבת הקלה".

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי: "ירושלים מצויה כיום בתנופת פיתוח תחבורתי המציבה אותה כעיר המתקדמת בארץ מבחינה תחבורתית. עם בניית רשת הקווים המהירים המקומית, יחד עם קו הרכבת המהירה ממרכז הארץ, יוכלו ליהנות תושבי העיר מזמני נסיעה מקוצרים, פחות פקקים, אוויר נקי יותר ומהתחדשות עירונית מרגשת".

נדב מרוז, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה י-ם, אמר כי "הקווים שתכננו, יהוו את רשת תחבורה מתקדמת ויעילה, עם השלמתה בנייתה בשנים הבאות, יוכלו התושבים והמבקרים בכל האזורים והשכונות הגדולות בעיר להשאיר את הרכב בבית ולהשתמש בתחבורה מודרנית ונקיה במקום פקקים, פיח ואובדן זמן יקר. אנו מודים למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים, על האמון המקצועי ועל ההובלה של פרויקט ענק זה".

תוך כך וועדת המשנה להתנגדויות של הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, החליטה על אישור תכנית להארכת תוואי הרכבת הקלה בירושלים להר הצופים.

התכנית מציגה תוואי המתחבר לקו הרכבת הפועל היום בצומת גבעת התחמושת ועד למנהרת האוטובוסים באוניברסיטה העברית שבהר הצופים. אורך תוואי זה הינו 2 ק"מ ולאורכו ממוקמות 4 תחנות נוסעים.
ככר השבת רכבת קלה מנהרה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}