ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

אבישי בן חיים: "ישראל החילונית מצילה את החרדים"

בדף הפייסבוק שלו הסביר אבישי בן חיים את מבטו על הסדרה • שחר אילן: "השמועות על מות החרדיות מופרזות"

בן חיים עם זקן המקובלים. צילום: מתוך פייסבוק
בן חיים עם זקן המקובלים. צילום: מתוך פייסבוק

בעקבות הסדרה 'התפרקות' על המגזר החרדי ששידורה החל בערוץ 10 אמש (א), מפרסם יוצר הסדרה, הכתב אבישי בן חיים בפייסבוק את הדברים הבאים: "כך מתפרקת החברה החרדית ויותר ויותר וכך ישראל החילונית מצילה אותה ומאפשרת לה לצבור עוד ועוד כוח והשפעה על החיים הצבורים בישראל. סדרת כתבות חדשה של אבישי בן חיים מספקת מבט אחר על הפרק הדרמטי במאבק ההיסטורי המרכזי בתולדות עם ישראל בעת החדשה: המאבק בין החילוניות והציונות לבין החרדיות.

"החברה החרדית כפי שאנו מכירים אותה הולכת ומתפרקת מהאדנים המרכזיים עליהם היא ניצבת (על שלושה דברים החברה החרדית עומדת: על התורה – חברת הלומדים, על המרן - שלטון המרנים, ועל החומה - חומות הגטו החברתי תרבותי): גם אלמנט הגידול הדמוגרפי המתמיד של החרדים בעזרת החוזרים בתשובה והריבוי הטבעי כבר לא מה שהיה פעם.

"מעמד גדולי הדור –שלטון המרנים –בקריסה, ולא רק בשל פטירתם של שני אחרוני המרנים האולטימטיביים הרב אלישיב והרב עובדיה. מדובר בקריסה של שיטת הממשל החרדית במסגרתה הציבור מחונך לציית למנהיג גדול דור מכוח תורתו בלי לערער על דבריו.

"הגטו החברתי/תרבותי מתקשה לנצח את האינטרנט והטכנולוגיה– אחד הכלים שהחזיקו את העולם החרדי וביצרו את חומותיו היה הגטו הוולונטרי שהחרדים הפליאו לבנות לעצמם שחסם השפעות מבחוץ. האינטרנט, הפלאפונים והסמרטפונים דילגו על חומות הגטו והביאו עמם מידע חשיפה וחיבור לעולם החיצון. אתרי חדשות חרדיים קובעים סדר יום ודוחקים את ההגמוניה הטוטאלית של הממסד הישן.

"חברת הלומדים נושאת האידיאה על פיה ללמוד תורה צריכים: כל החרדים, כל הזמן, כל החיים, נתקלת במתנגדים אידיאולוגיים וכלכליים. יותר ויותר חרדים אומרים בקול כי החרדיות כפי שעוצבה בישראל, בעיקר מאז תקופת הרב שך, היא עיוות שיש לוותר עליו. יותר ויותר מבהירים כי מבחינה כלכלית החברה החרדית לא יכולה לעמוד באופי הקיום הזה.

"יותר חוזרים בשאלה מאשר חוזרים בתשובה אל העולם החרדי: עד לפני שנים לא מעטות נראה היה שהחרדים במדינת ישראל התגברו על גלי העזיבה הגדולים של נוטשי החרדיות שנסחפו בעקבות קסמן של תנועת ההשכלה והתנועה הציונית והמונים חוזרים בתשובה. לראשונה מאז תקופת הפריחה של החברה החרדית בישראל נדמה כי יש היום יותר חוזרים בשאלה מאשר חוזרים בתשובה אל העולם החרדי. המחזירים בתשובה כמו המרנים מתמקדים בהפניית כישוריהם בניגוח מתחריהם בתוך העולם החרדי במקום בעולם החילוני. הנתונים על תופעת היוצאים בשאלה והנוער הנושר מפתיעים בהיקפם. המשבר השני של הדור השני של בני בעלי התשובה, בעיקר הספרדים, שהחברה החרדית הזמינה אליה אך לא באמת קיבלה כשווים בין שווים, הוביל לתופעה מבהילה בקרב בני ובנות החוזרים בתשובה, שהיום עוזבים בהמוניהם את העולם החרדי, חלקם אל הרחוב.

"ובכל זאת נדמה שהחברה החרדית לא מתפרקת, אלא להפך מגבירה את כוחה. הסדרה מציעה מבט חדש אל מדיניות ''שילוב החרדים'', שלמעשה מתייצבת בשלב היסטורי שבו החילוניות עמדה לנצח את החרדיות ומצילה את החרדים ונותנת את הכוח לכוחות הקיצוניים בה על פני החרדים המתונים.
*מדיניות הגיוס לצה''ל היא הדוגמה הבולטת: זו פוטרת לחלוטין את הזרם המרכזי משירות בצבא והולכת אל המוני החוזרים בשאלה, שהחרדיות כבר הפסידה אותם, צה''ל, ארגון ההחזרה בתשובה הגדול בעולם מחזיר אותם בתשובה וסופר אותם במכסות כאילו חרדים התגייסו וכך מאפשר את המשך אי השירות של הזרם המרכזי בציבור החרדי.

"הצבא גם מחייב למעשה את החרדים מהזרם המרכזי להישאר בישיבות ולהתגייס רק בגיל מבוגר, כלומר בגיל חתונה שבו הסיכויים שייצאו בשאלה, או יהפכו לחרדים רכים יותר קלושים הרבה יותר. חיילים חרדים משרתים בשירות שבו למעשה הם מקבלים לימוד מקצוע על חשבון המדינה ושכר של חמשת אלפים שקלים בחודש. פי חמש מחייל קרבי. המשמעות היא יתרון עצום לחרדים על פני החיילים החילונים. המשמעות האמיתית של חוק הגיוס היא: חובת שירות בצבא לא חלה על אף חרדי. אין שום תהליך של המעטת השיוויון בנטל. המשמעות הנוספת: המשפחות החילוניות הן היחידות בישראל שמחויבות להמשיך ולשלוח את בניהם וגם בנותיהם לשרת. אין שום תהליך של המעטת אי השוויון בנטל, כל הנטל ימשיך להיות על כתפי אותה קבוצה ציונית, חילונית ודתית.
לכך צריך להוסיף החלטות שונות של העדפת חרדים כמו האחרונה שהעביר אריה דרעי.

"כך גם מדיניות הסיוע לחרדים באקדמיה ובכלכלה מחייבת אותם להישאר חרדים, חרדי שיוצא בשאלה לא יזכה לאותן הטבות שלהן יזכה מי שנשאר חרדי. אפילו חרדי שרצה להישאר בעולם החרדי אך העדיף להתערות בישראליות וללמוד בקרבת חילונים נאלץ להבין שאם הוא רוצה הטבות עליו להישאר בתוך מסגרות חרדיות.

"דוגמאות אלה ודוגמאות מפתיעות נוספות יוצגו בסדרה. מציע ללכת בפרומו על הרצף הבא: התפרקות החברה החרדית - יותר יוצאים בשאלה מאי פעם - ואיך החברה החרדית זוכה להצלה דווקא מישראל החילונית".

מי שמיהר להסתייג מהמסקנות, הוא איש חדו"ש העיתונאי שחר אילן, שכתב בפייסבוק אף הוא: "האם אבישי בן חיים צודק, וכמו שהוא טוען בסדרת הכתבות החדשה שלו בערוץ 10 החברה החרדית מתפרקת והחילוניות מנצחת? זה נכון לפחות כמו הטענות של החרדים שעוד כמה עשרות שנים הם לוקחים את המפתחות ושולטים במדינה. כלומר זו בהחלט אפשרות. יש טענות בעד. יש טענות נגד. בקיצור: אולי כן. אולי לא. ההבדל האמיתי כרגע ביני לבין בן חיים הוא שהוא משוכנע שיש לו יש את התשובות. לי יש בעיקר שאלות. גילוי נאות: אני מרואיין בסדרת הכתבות.

"יש ללא ספק משבר עמוק של החרדיות המסורתית, אבל כשם שהשמועות על מות החילוניות היו מוקדמות מדי כך גם השמועות על מות החרדיות מופרזות. מה שבטוח זה שאם היום אנחנו מפוררים לשבטים ותתי שבטים בעתיד נהיה עוד הרבה יותר מפוררים. הביטוי 'האביב החרדי' שטבעה הסדרה נפלא. לא בטוח שהוא הסנונית שמבשרת את 'האביב החילוני'".
אביב חרדי התפרקות אבישי בן חיים שחר אילן פייסבוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}