כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

ביקורת עצמית: אל תהיו פילים בהודו

עודף ביקורת עצמית מזיקה לאדם ולהתפתחותו, תלמדו להכיר בעצמכם ולקבל את עצמכם ואז תוכלו להתקדם הלאה

ביקורת עצמית: אל תהיו פילים בהודו

כל אחד מאתנו נתקל במחשבות שליליות על עצמו ועל התנהלותו. כל אדם באשר הוא חשב לעצמו מידי פעם: 'איזה טיפש אני חבל שאני כל כך לא רציני' או: 'למה אני לא מצליח להתמיד?'

המקור לצורת החשיבה הזאת נעוץ בדרך כלל בהערות שספגנו לתוכנו בעודנו ילדים. בסופו של דבר כל ההערות הנ"ל מתווספות להן במהלך השנים ומצטברות לתחושה שאני לא שווה מספיק. שאני יכול יותר. שמה שאני עושה לא בסדר. והתחושה הזאת מלווה אותנו גם לגבי דברים שאנחנו כלל לא יכולים לשנות. כגון מראה חיצוני.

אחד הקשיים הגדולים שיש לאנשים בחיי היום יום שלהם הוא הביקורת העצמית שמלווה אותם לאורך כל היום. הרבה פעמים ברגע שאדם בכלל מקבל את עצמו. את העובדה שההתנהגות שאותה הוא מבקר ללא הפסקה היא חלק ממנו וממערך האישיות שלו פתאום דברים משתנים ונראים אחרת. והחיים הרבה יותר פשוטים ומחייכים.

סיפור ששמעתי מפיו של איש החינוך הסופר הדגול חיים ולדר. אברך אחד מגמגם מילדות, סבל רבות מהשפלות ומהשמצות בגלל זה. כל חייו הבוגרים האשים את עצמו שהוא לא מתאמץ מספיק כדי לפתור את בעיית הגמגום למרות שהרבה אנשים אומרים לו כל הזמן שרוב הסיכויים שמדובר בבעיה פתירה.

הוא הלך למטפלים, השקיע כספים רבים, ועדיין לא היה מרוצה מעצמו ולא הצליח לפתור את הבעיה לחלוטין. יום אחד פגש חבר ממש טוב שהמליץ לו על טיפול אצל פסיכולוג מוכר וידוע שאנשים מדברים עליו שהוא מומחה לעזור לבעיה כזאת. כמובן שהאברך הלך לפסיכולוג וביקש ממנו שיעזור לו.

אחרי שנה פגש האברך את חברו שהמליץ לו על הפסיכולוג הנ"ל שאל אותו החבר: נו עבר לך הגמגום? הצליחו לעזור לך? אמר לו האברך: לא עבר לי הגמגום אבל אני מודה לך מאוד שהצלת אותי. אותו חבר לא הבין כלל מה קורה על מה הוא כ"כ מודה לו? הסביר לו האברך שהדבר הכי חשוב שהוא קיבל בחייו זה העובדה שהוא פשוט קיבל את העובדה שנכון זה הוא והוא מגמגם!
וזה בסדר שהוא מגמגם. לא בעיה בכלל. זה לא הופך אותו לאדם רע או מושחת.

הסיפור הזה נושא בחובו מסר חשוב לחיים. לא כל דבר אנחנו יכולים לשנות. ולא כל דבר שהעירו לנו עליו צריך לשנות. לפעמים אנחנו רק צריכים לקבל את עצמנו כמו שאנחנו. גם עם הדברים שהם לא בסדר כביכול.

כל אחד נתקל במהלך חייו במשהו שאותו אין בכוחו לשנות בין בינו לבין עצמו, בין בזוגיות או ביחסי אנוש עם אנשים שונים. לפעמים הפגם בכם ולפעמים באחרים פשוט למדו להשלים להרפות ולקבל את עצמכם ולאוהב את עצמכם איך שאתם. אחד המשפטים החזקים ששמעתי בחיי הוא המשפט: עשיתי את הכי טוב שיכלתי לעשות. נכון שאני אעשה להבא יותר טוב אך עשיתי את הכי טוב שיכלתי לעשות.

אנשים מלקים את עצמם במשך שנים ומבקרים את עצמם על כל דבר קטן שהם עושים תמיד הם ימצאו את השלילי בכול דבר שהם עשו. יש לציין כי העובדה שאנו צריכים ללמוד לקבל את עצמנו ולאהוב את עצמנו למרות המגרעות שלנו לא סותרת את העובדה שאנחנו לא צריכים להפסיק לשפר דברים שדורשים שיפור. אבל אנחנו צריכים להגיע למקום של השיפור ממקום של אהבה עצמית. ככה יש לנו יותר מוטיבציה לשפר את הדרוש.

הביקורת וההלקאה העצמית משולים לאדם שיודע היכן חבוי הפרס שהוא כ"כ רוצה אבל הוא קושר את עצמו לכיסא היטב כדי לא להגיע לפרס. בסופו של יום אנחנו נתונים לשינוי אך הביקורת העצמית מונעת מאתנו לבצע את השינוי בפועל ו'קושרת' אותנו למצב הקיים והפחות רצוי מבחינתנו.

סיפור יפה שממחיש עד כמה האמונות והמחשבות שמלוות אותנו משפיעות על חיי היום יום שלנו. בהודו נהוג לאלף פילים בעודם קטנים. המאמן קושר את הפילון הצעיר לעץ בשרשרת חזקה הפילון הצעיר מנסה בנחישות להשתחרר מהשרשרת ללא הצלחה עד שהפילון מתייאש ומפסיק. לאחר מכן המאמן קושר את הפילון הצעיר בשרשרת חלשה ולא קשורה לעץ. אך הפילון כבר לא מנסה להשתחרר . הוא כבר מאמין בתוך תוכו שזה חסר סיכוי ולכן מוותר מראש על כל מאמץ..

בסופו של דבר האמונות שלנו הם מובילות את מהלך חיינו. כל חוויה שאנחנו עוברים מפורשת על ידינו לפי האמונות שמנחות אותנו. ואם האמונות שמנחות אותנו הם שאנחנו לא בסדר. ולמה אנחנו לא יותר טובים. כל חוויה שאנחנו חווים מפורשת בהתאם.

שמתי לב שאנחנו בעצם מבקרים את עצמנו כדי לקבל אהבה מאחרים. ובסופו של יום המסקנה היא שאם נאהב קודם כל את עצמנו. כמו שאנחנו נראה פתאום איך אנחנו מצליחים לזכות באהדה של אחרים.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך
0527171294
ביקורת קבלה פיל בעיה גמגום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}