י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

מה חושבים הישראלים על חוק השבת?

סקר של מינה צמח בדק את הדעה ברחוב הישראלי לגבי חוק השבת שיזם חבר הכנסת מהליכוד, וחזר עם נתונים מפתיעים

ח"כ זוהר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
ח"כ זוהר, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

נמשכת הסאגה סביב 'חוק השבת' של ח"כ מיקי זוהר הליכוד, לפיו תיאסר פתיחת עסקים ביום המנוחה. החוק, שאושר בשבוע שעבר בוועדת שרים לחקיקה, מקבל תמיכה מסויגת בחברה הישראלית.

מהסקר החדש של מכון "מדגם" בהנהלת ד"ר מינה צמח, שנערך השבוע עבור ערוץ הכנסת, עולה כי 61% מהציבור סבור שיש להחיל את החוק רק בישובים ובשכונות חרדיות ולא באזורים חילוניים לגמרי, 35% מהציבור סבור ההיפך.

לפי הסקר - בירושלים, למשל, 66% מהנשאלים סבורים שיש לאפשר למרכזי בידור ובילוי באזורים חילוניים (כמו הסינמה סיטי) לפעול גם בשבתות, בעוד 30% מהנשאלים סבורים שיש לאסור זאת.

מן הסקר עולה עוד כי 67% מהציבור היה רוצה לאפשר לעסקים כדוגמת אלו במתחם הקניות געש להישאר פתוחים בסוף השבוע. 30% מהנשאלים, לעומת זאת, היו רוצים לסגור את החנויות גם שם.

יצויין כי ח"כ מיקי זוהר יזם את החוק בעקבות הזלזול שנוצר במצב הקיים היום, כאשר למרות עיגונו של יום השבת בחוק שעות עבודה ומנוחה וחוקים נוספים, הפרות החוק רבות – בעיקר בתחום המסחר, ואילו אכיפתן נשחקה וכמעט שנעלמה לחלוטין. על פי הצעת חוק "יום המנוחה השבועי" תיאסר פתיחת בתי עסק בשבת אלא בכפוף לאישורו של שר הכלכלה.

בנוסף על פי החוק, תיאסר התניית חוזה שכירות או חוזה עבודה בעבודה בשבת - לא יהיה ניתן לכפות על בעל עסק לעבוד בשבת כתנאי להצטרפותו למתחם עסקים, ולא ניתן יהיה לקנוס אותו בגין סירובו לעבוד בשבת, כפי שאירע לפני מספר חודשים במתחם שרונה בתל אביב.

על פי הצעת החוק, פתיחת עסק בשבת תהווה "עוולה אזרחית", ובעלי עסקים יוכלו לתבוע נזיקית עמיתים המפעילים בתי עסק בשבת ופוגעים בהם כלכלית.

יש לציין כי לחוק אין הרבה סיכוים לעבור, זאת בשל התנגדות מפלגת 'כולנו', 'הבית היהודי' וחברים בליכוד.
מיקי זוהר חוק השבת מרכולים מינה צמח סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}