י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

כשרות: האם הרבנות היא מונופול מושחת?

חברי הכנסת מהאופוזיציה נגד הרבנות: "נשבור את המונופול שלה בכשרות" • מקלב: "רודפים את הכשרות"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

יו"ר ועדת הכלכלה בדיון על עלות מונופול הכשרות: "הרבנות הראשית לא תהייה מונופול וזה יקרה עוד בחיי".

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום דיון בעלויות הכשרות בישראל על מוצרי המזון, לבקשת ח"כ אלעזר שטרן בעקבות תחקיר ששודר אתמול בתוכנית "המערכת" בערוץ 2.

עימות בכנסת: האם הרבנות היא מונופול מושחת?


ח"כ שטרן אמר בפתח הדיון כי הציבור התייאש מהבעיות בנושאים של דת ומדינה מאחר שהבין שהמערכת הפוליטית לא תפתור אותם. "צריך לנתק את מה שדבק במערכת הכשרות, שהפכה כמעט למילה נרדפת לשחיתות".

לדבריו, דוח האוצר שהוצג אתמול בתחקיר מעלה כי עלות העודפת של המונופול בכשרות היא 600 מיליון שקלים. "אם זה לא כלכלי אני לא יודע מה זה כלכלה ואם זה לא חברתי אני לא יודע מה זה חברה. הכשרות הפכה כר פעולה לחילול השם ולא לקידוש השם", אמר.

היו"ר ח"כ כבל אמר כי הקבוצה שנושאת בנטל הכלכלי הכבד ביותר של הכשרות זו הקבוצה הדתית הכי חלשה. הוא הוסיף כי מה שמפריע לו יותר מכל הוא ש"הרבנות לא עושה את עבודתה, בלשון המעטה. היא כאילו הרגולטור, אבל היא במקום הכי נמוך בשרשרת ההשגחה של המזון והיא חזקה רק על אלה שאין להם גב פוליטי".

אך ח"כ אורי מקלב מ'יהדות התורה' הגיב כי, "מה שמניע את חברי הכנסת לדיון הזה אינו נוגע לעלויות אלא רק לצורך שלהם ברדיפת הכשרות וצרכני הכשרות. לאותם חברי כנסת שמתלוננים מדוע רק הרבנות מפקחת על הכשרות אין כל בעיה שמשרדי הממשלה הם המפקחים היחידים בכל הקשור להוראות בטיחות, כיבוי אש וכדומה. זו צביעות מתוך מטרה אחת – של רדיפה".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, אמר כי לפי מסמך של משרד התיירות עולה כי העלות הישירה של הכשרות היא רק 0.9% מהמחזור של בית מלון למשל. הוא הוסיף כי הכשרות מוסיפה רק 30 אגורות למחיר קילו עוף שנמכר היום ב-17 שקלים ושכר המשגיחים עומד רק על 37 שקלים לשעה. "אנחנו לא אחראים על הבד"צים ומי שרוצה מותג משלם יותר. אני מסכים שמי שנושא בעול זה ציבור חלש, אבל הוא מוכן לשלם יותר", אמר.
כשרות רבנות כנסת חרדים ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}