ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

שפעת החזירים? כך תנסו להישאר בריאים

בשנת 2009 היא חדרה לתודעה • הבוקר נפטרה אישה חרדית מנתיבות ויש עוד חולים במצב קשה • סימפטומים, קבוצות סיכון - דברים שכדאי לדעת על שפעת החזירים

שפעת החזירים? כך תנסו להישאר בריאים
אילוסטרציה צילום: ארכיון



לפני כשלושה שבועות חיפשו אותי שוב ושוב ממשרדי קופת החולים. כל שיחה תוזמנה לשעה שלא הצלחתי לענות בה לטלפון וזה נדחה. כשעניתי סוף סוף, נשמעה מעבר לקו מזכירה לקונית שביקשה לעדכן אותי שרופאת משפחה (שבדקה אותי אולי פעם אחת בחיים) מוסרת כי עלי להגיע להתחסן נגד שפעת.

"שטויות", אמרה אמי שתחיה, כשתהיתי באזניה על הזימון. לא חשבתי שאני שייכת לפלח אוכלוסיה שזקוק לחיסון נגד שפעת. "אל תמהרי לעשות את זה. כמה שפחות חיסונים יותר טוב".

הבוקר, חמישי, שמענו על התפרצותה שפעת החזירים. אישה חרדית מנתיבות אף נפטרה בעקבות המחלה. ואני, לא יכולתי שלא לשוב במחשבותיי אחורה, לשנת 2009, כשהגעתי לקופת חולים במצב תשוש לחלוטין. לאחר הבירור מצד הרופא (הייתי אז בקופה אחרת מזו שאני חברה בה כיום) אמר לי ביובש: כנראה שפע החזירים. אבל בית חולים לא טוב עכשיו – שם מסוכן יותר. כנראה שבאמת זו היתה בסוף שפעת עונתית ואני הבראתי ב"ה והמקרה נשכח מזיכרוני, אבל הפחד של הרגע הזה בו דיבר איתי הרופא, מצליח לגרום לי להרהורי פחד אפילו ברגע זה.

באותה שנה, 2009, נכנסה שפעת החזירים לתודעה, כאשר הגיעה ממקסיקו ופגעה באזורים רבים בעולם, עד שהוכרזה כמגיפה על ידי ארגון הבריאות העולמי. השפעת נגרמת על ידי נגיף H1N1, ותסמיניה כשל שפעת "רגילה", אם כי בעוצמה גבוהה יותר וכמובן עשויה לגרום לסיבוכים קשים.

הסימפטומים הרגילים של שפעת כמו חום של 38 מעלות ומעלה, הקאות, צמרמורות, חוסר תיאבון, עייפות, שלשולים, שיעול, נזלת, קוצר נשימה וכאבי שרירים – אכן מעידים על שפעת, אך במידה ומופיע אחד מן התסמינים הבאים, יש למהר לחדר מיון:

כאבים בבטן/חזה, סחרחורות, קשיי נשימה, הקאות מוגזמות, אפאתיות, צבע עור אפור/כחול.

אם אתם ילדים בני פחות משנתיים, או בעלי השמנת יתר, ילדים ומבוגרים הסובלים ממחלה כרונית, מקבלים תרופות מדכאות מערכת חיסונית, או נשים בהריון, אתם שייכים לקבוצת סיכון.

היגיינה היא הדבר החשוב ביותר כדי לא להידבק משפעת זו.

לצערנו, שוב אנו עדים להתפרצות הנגיף החמור הזה, כן, זה שגורם לנו לחשוד בכל שפעת שהיא כבר שייכת לסוג החזירים ומסוכנת, ומלחיצה הרבה יותר. ואכן, קופות החולים מדווחות על זינוק של פי 5 במספר הפניות מצד אזרחים עם בקשות להתחסן.

11 איש חלו עד כה בהתפרצות האחרונה של השפעת, מתוכם שבעה חולים במצב קשה. אישה אחת, כאמור, נפטרה. בעלה קרא לכל מי שרק יכול, "לכו להתחסן".
שפעת שפעת החזירים חרדית בית חולים חיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד