ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

ח"כ חזן חשוד כי הגיש תצהיר כוזב למבקר • עבירה שדינה מאסר

דו"ח דרמטי של מבקר המדינה שפירא - שני שרים, חבר כנסת וח"כ לשעבר מואשמים בשורה של עבירות על חוקי הפריימריז במהלך מערכת הבחירות האחרונה • המסתבכים הגדולים בפלילים - ח"כ אורן חזן והשר חיים כץ מהליכוד

ח"כ חזן חשוד כי הגיש תצהיר כוזב למבקר • עבירה שדינה מאסר
מרים אלסטר פלאש90


מסתבכים בפלילים? מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (ד') שני דו"חות ביקורת בנושא 'מימון הבחירות המקדימות פריימריז לכנסת ה-20'. בראש רשימת הנקנסים - השר נפתלי בנט, השר חיים כץ, חבר הכנסת אורן חזן וח"כ לשעבר משה פייגלין, שחלקם עלולים להסתבך בפלילים.

המבקר מתייחס בדו"ח לתוצאות ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות "האיחוד הלאומי- תקומה", "הבית היהודי", "הליכוד" ו"מרצ".

ח"כ אורן חזן- נקנס ב-5000 שקלים. הקנס הוא פרופורציונאלי לגובה ההוצאה, ומשרד מבקר המדינה מעריך שחה"כ חזן הוציא כ-25000 שקלים.

חה"כ חזן הגיש למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לו הכנסות והוצאות במסגרת מערכת הבחירות, למעט תשלום דמי רישום למפלגה בסך 7,000 ש"ח ששולמו מהונו האישי. בבדיקת מבקר המדינה לעומת זאת נמצא כי לחזן היו הוצאות הכרוכות בניהול מערכת הבחירות עליהן לא דיווח למבקר המדינה.

בהעדר דיווח, כאמור, לא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונות המועמד ולא ניתן היה לבחון את סך הכנסות והוצאות ואת מקורן וחוקיותן של התרומות שקיבל ששימשו למימון הוצאות הבחירות. חה"כ חזן טען כי לא היה מודע לחובה לדווח על הוצאות שהוציאו עבורו אחרים, אך טענתו לא התקבלה.

בדו"ח נכתב כי "מבקר המדינה מוצא לנכון להדגיש, כי בסעיף 239 לחוק העונשין נקבע, כי המוסר ביודעין תצהיר שקר לפני מי שהוסמך לקבל את התצהיר, דינו מאסר שלוש שנים. הגשת תצהיר שאינו אמת, כדרך שעשה המועמד, היא איפה גם עבירה פלילית על כל המשתמע מכך".

חיים כץ מסתבך עם התעשייה האווירית
וגם השר חיים כץ מסתבך - בפרק "שימוש במשאבי התעשייה האווירית לצורך הבחירות המקדימות" נכתב בין השאר כי לפי דו"ח רשות החברות הממשלתיות נצפו עובדים מגיעים לקלפיות בכלי רכב המוצמדים לעובדי החברה, ההגעה לקלפיות הייתה בכל פעם בקבוצות קטנות של 10-5 עובדים.

כמו כן צוין בדוח הרשות כי הנחיית מנהל הרשות האוסרת על כך כלל לא נמסרה לעובדי התעשייה האווירית (תע"א) ולמנהליה.

ביום הבחירות המקדימות בליכוד ביקרו עובדי משרד מבקר המדינה בקלפיות השונות. 10 מ-115 הקלפיות ברחבי הארץ שימשו גם קלפיות אזוריות, אשר בהן היה רשאי כל חבר מפלגה להצביע, ללא קשר למקום מגוריו. שתיים מתוך עשר הקלפיות האזוריות מוקמו בסמוך למשרדי התעשייה האווירית ולמפעליה.

בחלק מהקלפיות, ובייחוד בקלפיות האזוריות האמורות, נצפו מצביעים רבים שהם עובדי התעשייה האווירית. מהתצפיות וכן משיחות שקיימו עובדי משרד מבקר המדינה עם חלק ממצביעים אלה הועלה כי הגעתם לקלפיות ממקום עבודתם הייתה מתוזמנת, וכי הסעתם לקלפיות והחזרתם לתעשייה האווירית באמצעות כלי הרכב האמורים הוסדרו מראש.

הקנס הכי גדול - לבנט
יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט קיבל קנס הכספים הכי גדול בסך 30,000 שקלים. הוצאותיו חרגו מתקרת ההוצאות שקבע החוק, וההכנסות חרגו מהאיסורים והמגבלות הקבועים חוק.

בנט לא ניהל את חשבונותיו לפי הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה, הדבר התבטא בכך שלא צירף אסמכתאות בגין שירותים שקיבל במסגרת מערכת הבחירות. על כן לא ניתן לקבוע אם הסכום שציין השר בנט בדוח שהגיש שיקף נכונה את התמורה הראויה בגין שירותים אלה, ואם השירותים האמורים קשורים למערכת הבחירות.

בדו"ח נכתב כי "בהתייחסות נוספת לפריימריס על תפקיד יו"ר המפלגה, נדרש מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא לדברי השר בנט, כי ההוצאות עבור הפריימריס שהסתכמו בכ-1.2 מיליון ₪ ושפנו לקהל יעד רחב ולאו דווקא לחברי המפלגה, נדרשו על מנת לקדם את דמותו ותדמיתו וכן למנוע התמודדות של מועמדים נוספים לתפקיד בבחירות המקדימות".

יצוין, כי חבר מפלגה נוסף שקל, לפי הפרסומים, להתמודד על ראשות המפלגה. אולם לא זו בלבד שהוא לא הציג בפועל את מועמדותו, אלא אף פרש לחלוטין מהמפלגה כחודש לפני מועד הבחירות המקדימות. לפיכך בוודאי לא היווה איום על השר בנט בתקופה הרלוונטית.

לפיי הדו"ח, אי הפרדה בין ההוצאות בבחירות המקדימות לבין מימון הבחירות לכנסת היא הפרה של הוראות החוק וההנחיות הרלוונטיות, מנוגדת לתכלית החקיקה ועלולה ליצור פגיעה של ממש בעקרון השוויון בין המפלגות.

ח"כ לשעבר משה פייגלין נקנס בסך של 10,000 שקלים
הוצאות מערכות הבחירות המקדימות של פייגלין הסתכמו ביותר ממיליון שקלים, כאשר הגירעון של הגיע ליותר מ-400,000 ₪. הוא חרג מהחוק בהכנסות שגייס – הדבר התבטא בכך שקיבל תרומות בסכום העולה על המותר.

כמו כן, לא ניהל את חשבונותיו על פי החוק והנחיות מבקר המדינה – בין השאר לא צירף אסמכתאות כנדרש וכן כיסה גירעון ממערכת הבחירות הקודמת שלא בהתאם להוראות החוק.

תגובת לשכת השר בנט - "השר ילמד את הדוח בכובד ראש עם שובו ממסע ההסברה בחו״ל ויתקן את כל אשר טעון תיקון כדי שהדברים לא יישנו".

חבר הכנסת אורן חזן אמר בתגובה לדו"ח - "כח"כ צעיר וחדש, שזו לו מערכת הבחירות הראשונה, אליה הצטרפתי ברגע האחרון, בכוונתי ללמוד את הדו"ח ולתקן את הדרוש".

ח"כ קארין אלהרר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמרה בתגובה: "מה שמונח כאן על הכף זה אמון הציבור במשרתי הציבור שלו. הדו"ח שיפורסם היום הוא חמור ביותר ומצביע על כשל מערכתי, אישי ופגיעה קשה ביושרה הציבורית. מדובר בהתנהלות כספית לא תקינה, דיווח לקוי של נתונים למבקר המדינה וניסיונות טיוח של התנהלות בעייתית בתהליך הפריימריז. אלו ממצאים קשים מאוד שמעידים על שחיתות פוליטית ואולי אף פלילית.

"הדו"ח הזה מסמל יותר מכל את התפוררות ערכי היושרה, השקיפות והמנהל התקין במפלגות שבהן נערכים פריימריז ועל כן, אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה עניינית בהתאם להמלצות מבקר המדינה ולמצות את החקירה באופן המהיר והיסודי ביותר".

ח"כ מיקי רוזנטל מ'העבודה' מסר "עצוב מאוד שיש חברי כנסת במדינת ישראל שקנו את מקומם בפרלמנט בכסף. המסקנה המתבקשת מדו״ח המבקר היא שהשחיתות הפוליטית משתלמת. מדובר בעבירות חמורות ובעונשים מגוחכים. קנס של 12 אלף שקל על חריגה של 176 אלף מאפשרת המשך זלזול בשלטון החוק. גם השר בנט כבר הבין את השיטה ובחר לעבור בפעם השנייה על החוק. זה כנראה כדאי לו

"לגבי אורן חזן - מדובר ב״שור מועד״ שמעשיו מכתימים את הכנסת כולה. אני מקווה שחזן יורחק סוף-סוף מהכנסת".
אורן חזן מבקר המדינה פריימריז דו''ח המבקר חיים כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}