י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מבצע צבאי לשחרור בני ערובה במאלי; הצרפתים התערבו

חמושים מתבצרים בבית מלון יוקרתי בבירה במקי • המשטרה המקומית פרצה לבית המלון ושחררה עשרות מבני הערובה

חמושים, צילום אילוסטרציה: פלאש90
חמושים, צילום אילוסטרציה: פלאש90 צילום: פלאש90


155 בני ערובה נצורים כעת במלון בבמאקו בירת מאלי, לאחר שנחטפו על ידי עשרה חמושים שפרצו למקום. כוחות ביטחון מקומיים בסיוע צבא צרפת פועלים לחילוץ בני הערובה, דיווחים על תשעה הרוגים מקרב בני הערובה.

(עדכון 14:27) כוחות שיטור פרצו למלון ושיחררו כ-80 בני ערובה.

המקרה החל בשעות הבוקר - עשרה חמושים פרצו למלון "רדיסון בלו" השוכן בעיר במאקו, בירתה של מאלי, פתחו בירי ונטלו כ-170 בני ערובה, רובם המוחלט נופשים במקום וכמה עשרות עובדים. החמושים הגיעו ברכבים עם לוחות רישוי דיפלומטיות, ירו בשומרי בית המלון, שנחשב אחד מבתי המלון היוקרתיים במדינה, וחדרו למבנה.

צוות מיוחד הוקם מול בית המלון, בפיקוחו של ראש ממשלת מאלי מובידו קייטה ושר הביטחון. צבא צרפת, המוצב במדינה ככוח עזר במלחמה במורדים, פועל גם הוא בשיתוף פעולה עם הכוחות. נשיא מאלי איבראהים בובקאר קייטה נמצא כעת בוועידה אזורית בנדג'מנה, וישוב לבמאקו בהמשך היום בעקבות האירועים.

לפי הדיווחים מהמקום, החמושים זעקו "אללא הוא אכבר", הם בחרו לשחרר כחמישה עשר מתוך בני הערובה, משום ש"ידעו לדקלם פסוקי קוראן". ככל הנראה החטופים מוחזקים בקומת המרתף של בית המלון, שהגישה אליה קשה לכוחות המחלצים. החשש הגדול הוא שבין החטופים נמצאים טייסים ואנשי חברת התעופה הצרפתית "אייר פראנס", למרות שאין לכך אישוש רשמי בשעה זו.

נשיא צ'אד אידריס דבי איטנו מסר: "אנו בעיצומה של מתקפת טרור במאלי. נלקחו בני ערובה בבית המלון המוכר 'רדיסון'. יש שם גברים ונשים, אזרחים שרק עושים את עבודתם, והפכו למטרות. אני מגנה באופן החריף ביותר את המעשה הברברי הזה, שאין לו שום קשר לדת, ומדגיש את מחויבותי לתמיכה באחינו הנשיא קייטה ובעם במאלי כולו. הפרטים עוד לא התבהרו, אולם אנו יכולים לצפות להרבה דם ובכי".

חזות רגועה, מתחם בתי המלון בעיר הבירה במקי. צילום: ויקיצילום: חזות רגועה, מתחם בתי המלון בעיר הבירה במקי. צילום: ויקי
חזות רגועה, מתחם בתי המלון בעיר הבירה במקי. צילום: ויקי

הרקע: מעורבות צבאית של צרפת במלחמת האזרחים
מאלי, הנקראת גם רפובליקת מאלי היא מדינה במערב אפריקה הגובלת בין השאר באלג'יריה. 90% מאוכלוסייתה מזוהים כמוסלמים סונים. עיר הבירה היא במקו שמספר תושביה עומד על מעל לשני מיליון נפש, למעלה מעשר אחוז מתושבי המדינה. מאלי נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם.

המדינה ביצעה ב-1991-1992 מעבר מוצלח ממשטר צבאי למשטר דמוקרטי רב-מפלגתי יציב ונחשבה לאחת המדינות היציבות ביותר ביבשת אפריקה, עד להפיכה בשנת 2012. ב-2012 ביצעה קבוצת קציני צבא הפיכה, הם השתלטו על הארמון הנשיאותי והכריזו על פיזור הממשלה והפרלמנט, לטנעתם בשל חוסר שביעות רצונם מן הממשל. הדחת הנשיא הישן וההפיכה זכתה לגינויים בעולם המערבי, אך היא הפכה לעובדה של קבע, שנה וחצי לאחר מכן נערכו בחירות במדינה.‏

חודש אחרי ההפיכה, מורדים איסלמיסטים משבט הטוארג הכריזו על אזור בצפון מאלי כמדינה עצמאית, מה שגרר אי הסכמה מצד ממשלת מאלי, ובהמשך - התערבות צבאית מצד צרפת, ששלטה במאלי עד שנות ה-60. לאחרונה נחתם הסכם שביתת נשק בין הממשלה למורדים, אך הוא עורר ביקורת בקרב בני "הטוארג", ונראה כי אירועי האלימות שראינו היום נובעים מאותן התנגדויות.

מוקדם יותר השבוע יצא מנהיג איסלאמיסטי מקרב בני הטוארג, עיאד א-ראלי, נגד הסכם שביתת הנשק וטען כי הוא "נועד לדכא את ההתקוממות של בני הטוארג". במכתב שפרסם, טען כי "לא יהסס להתנגד ליישום ההסכם בכל האמצעים". א ראלי קרא לצעירים להצטרף אליו להתנגדות. בנוסף, הוא שיבח את מתקפת הטרור המשולבת בפריז בסוף השבוע האחרון, ואמר כי "צרפת הייתה ונותרה אויב שיש להביס".
מאלי טרור צרפת מורדים בני ערובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}