כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

כ-50 אלף רכבים בני יותר מעשרים שנים נוסעים בערי ישראל

ביישובי המגזר הערבי כלי הרכב הישנים ביותר, בבני ברק, לוד, כפר סבא ותל אביב – החדשים ביותר. מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה רכבים ישנים ולא בטיחותיים מהכביש"

כ-50 אלף רכבים בני יותר מעשרים שנים נוסעים בערי ישראל



נכון לשנת 2014, כמעט 50 אלף רכבים (47,642) הנוסעים בכבישי ישראל, יוצרו לפני שנת 1994, כלומר, הם בני יותר מעשרים שנים, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנסיעה בכלי רכב ישנים מסוכנת, לא רק בגלל זיהום האוויר שפוגע בבריאות הציבור אלא מערכות הבטיחות ברכבים אלו אינן אפקטיביות בסיוע במניעת תאונות דרכים.

על פי הנתונים, כחצי מליון כלי רכב (473,748), בני יותר מעשר שנים, נוסעים כיום בערי ישראל. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2014 הרשומים בערים הוא 6.8, נתון זהה לאלו בשנים 2011-2013.
בשנת 2014 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,793,965 כלי רכב פרטיים בערים, קרוב ל-60 אלף רכבים יותר לעומת 1,736,536 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2013. יחד עם זאת, מדובר על עלייה במספר הרכבים שנוספו לעומת השנים 2011-2012 ביניהן חלה עלייה קטנה יותר במספר הרכבים שנוספו, כ- 28 אלף בלבד.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר חלקם היחסי במצבת כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים".

מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2013 כלי רכב ישנים (13 שנה ומעלה) היו מעורבים ב-47% יותר בתאונות קטלניות מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. כלי הרכב הישנים מהווים כ-17% במצבת כלי הרכב הכוללת אך מעורבים בכ-25% בתאונות קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות) – כלומר מעורבות גבוהה מאוד ביחס למספרם במצבת כלי הרכב.


בקלנסווה הרכבים הישנים ביותר
בשנת 2014 היו בקלנסווה 4,963 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.1 שנים.
בשנת 2014 היו ברהט 6,803 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.2 שנים.
בשנת 2014 היו באום אל פאחם 11,588 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.1 שנים.
בשנת 2014 היו בטייבה 10,565 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.1 שנים.
בשנת 2014 היו בטמרה 8,060 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10 שנים.

בבני ברק רשומים הרכבים החדשים ביותר
בשנת 2014 היו בבני ברק 79,760 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 2.7 שנים – ראה הערה בסוף ההודעה
בשנת 2014 היו בלוד 39,412 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.1 שנים - ראה הערה בסוף ההודעה
בשנת 2014 היו בכפר סבא 48,652 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.8 שנים.
בשנת 2014 היו בתל אביב 214,013 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.9 שנים.
בשנת 2014 היו ברמת השרון 18,553 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.

על פניו, מקובל בקרב אנשי המקצוע בארץ להתייחס למאפייני רכב כגורם משני בגרימת תאונת דרכים. עם זאת, הסיבה לכך היא כי בדוחות המשטרה נכתבת סיבת התאונה העיקרית שהיא לרוב עבירת תנועה כלשהי, בין היתר משום שלא נעשה מחקר על כלי הרכב בכל תאונה ותאונה.

בכדי להעלות את רמת הבטיחות ברכבים, יש לשאוף להצעיר את גיל הרכב. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר, כמו מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.

התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.

הערה חשובה:

גיל הרכבים הממוצע בבני ברק, לוד, כפר סבא ותל אביב נמוך במיוחד (רכבים חדשים ביותר) לעומת שאר ערי ישראל, בשל חברות השכרת רכבים וליסינג באותן ערים. לכך יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בערים. הגיל הממוצע של ציי הרכב בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב בו החברה רשומה.,
עמותת אור ירוק רכב כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}