כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024

כוח התורה ולומדיה להגן ולהציל מגזרות רעות

מדוע פיטרו את הב"ח מרבנות? • ולמה כעס הגר"ח מבריסק? • רבה של אלעד מסביר את חשיבות הגנת לימוד התורה מכל צרה

כוח התורה ולומדיה להגן ולהציל מגזרות רעות
הרב מרדכי מלכה


(כג) וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע:(כד) אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר הַאַף תִּסְפֶּה וְלא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ:(כה) חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט:(כו) וַיּאמֶר יְקוָק אִם אֶמְצָא בִסְדם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם: (לב) וַיּאמֶר אַל נָא יִחַר לַאדנָי וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפַּעַם אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה וַיּאמֶר לא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה:

גדר אפיקורוס: בתקופתנו כאשר המצב הבטחוני קשה עם שנאה יוקדת של אוייבנו לכלותינו ובכל יום לדקור עם סכינים וחרבות והידיים ידי עשיו, וכן המדיני כאשר רוצים להפליל אלפי בחורי ישיבה כעריקים מהצבא, כמה הדברים אקטואליים הנלמדים מפרשתנו עד כמה הדברים קשורים ושזורים זה בזה מחוסר הבנת הנהגת ומדיניות הממשלה. הנה מבואר בגמרא מסכת סנהדרין דף צט ע"א אפיקורוס כגון מאן, אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן לדידהו קרו לדידהו תנו, אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי, אמר רב נחמן בר יצחק מהכא נמי שמע מינה שנאמר ונשאתי לכל המקום בעבורם ע"כ. וכן כתב בילקוט שמעוני פרק יח רמז פג: ופרש"י: וז"ל מאי אהני לן והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם: מגלה פנים בתורה הוא שכופר במה שכתוב בתורה:אם לא בריתי יומם ולילה וגו' שמהנין לעולם ומקיימין {אותו}, והוא אומר דלא מהני מידי: מהכא נמי שמעינן שהצדיקים מהנין לאחרים: וכן כתב המגן אבות לרשב"ץ פ"ג משנה טו: לאחר שהביא דברי הגמרא הנ"ל, וז"ל הרי שתלמידי חכמים מהנים בעולם ומגינים עליהם בתורתם. מכאן מלמדים אותנו חז"ל יסוד גדול מהיא כוחה של התורה ולומדיה עד אשר אם היו עשרה צדיקים הקב"ה היה מבטל את הגזירה מעל כל העיר ואפילו עיר כמו סדום שהיא סמל השחיתות יכולה להינצל בזכות עשרה צדיקים, ללמדנו כמה בכוח של כל לומד תורה להגן עבור רבים מבני עירו, ואין ספק שכל אדם נוסף שעוסק בתורה יותר מגן וק"ו כל מקום תורה שבונים כוחו עצום להגן על רבים.

והוסיף רבי אליהו לופיאן זצ"ל נתאר לעצמנו שהיו בפועל שם עשרה צדיקים וכל העיר הייתה ניצלת בגללם, אולם בטוח שאף אחד לא היה יודע שכל קיומם הוא בזכות אותן עשרה וכולם חייבים להם את כל כל חייהם, אך בפועל כלל אין מתייחסים אליהם וק"ו שאין תומכים או עוזרים להם כיון שחושבים אותם כבטלנים חסרי ערך ואין יודעים לנצל חייהם, ואדרבא עוד מחפשים להפריע להם ולגזור עליהם גזירות כיון שהם אוכלי חינם, ואנו עדים למצב זה בימינו שזה המבט התקשורתי ומחדירים לכלל הציבור את חוסר הצורך בקיום עולם התורה וק"ו שמבקשים תקציבים והן רק לנטל על המדינה, אבל לו חכמו ישכילו ויבינו כי כל קיום המדינה וביטחונה וניצחון הצבא והכלכלה הן בזכות אותן שעוסקים בתורה למרות שאין רואים את הקשר בניהם הרי גם בסדום אילו זה היה קורא לא היו יודעים כלום כנ"ל.

וכך מבואר במדרש רבה על איכה פרשה ב פסקה ד: מהו כוח של צדיק: א"ר יוחנן (בראשית כז) הקול קול יעקב קול אדריאנוס קיסר הרג בביתר שמונים אלף רבוא בני אדם ושמונים אלף תוקעי קרנות היו צרין על ביתר והיה שם בן כוזיבא והיו לו מאתים אלף מקוטעי אצבע, שלחו לו חכמים עד מתי אתה עושה לישראל בעלי מומין, אמר להם והיאך יבדקו אמרו לו כל מי שאינו עוקר ארז מלבנון אל יכתב באסטרטיא שלך והיו לו מאתים אלף מכאן ומכאן, ובשעה שהיו יוצאין למלחמה היו אומרים לא תסעוד ולא תסכיף, הדא הוא דכתיב (תהלים ס') הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא אלהים בצבאותינו, ומה היה עושה בן כוזיבא היה מקבל אבני בליסטרא באחד מארכובותיו וזורקן והורג מהן כמה נפשות, ועל זה א"ר עקיבא כך שלש שנים ומחצה הקיף אדריאנוס קיסר לביתר, והיה שם רבי אלעזר המודעי עסוק בשקו ובתעניתו ובכל יום ויום מתפלל ואומר רבש"ע אל תשב בדין היום, ולבסוף נתן דעתו לחזור, אתא חד כותאי ומצאו ואמר לו אדוני כל יומין דהדא תרנגולתא מתגעגע בקיטמא לית את כביש לה אלא המתן לי דאנא עביד לך דתכבישנה יומא דין, מיד עליל ביה בבוביה דמדינתא ואשכחיה לר"א דהוה קאים ומצלי עבד גרמיה לחיש באודניה דר' אלעזר המודעי, אזלון ואמרון לבר כוזיבא חביבך ר' אלעזר בעי לאשלמא מדינתא עם אדריאנוס, שלח ואתייה לההוא כותאי א"ל מאי אמרת ליה, א"ל אין אנא אמר לך מלכא קטיל ליה לההוא גברא ואין לית אנא אמר לך את קטיל ליה לההוא גברא אבל מוטב ליקטליה ההוא גברא לגרמיה ולא תתפרסין מיסטורין דמלכותא, בן כוזיבא סבר בדעתיה דבעי לאשלמא מדינתא כיון דחסל ר' אלעזר צלותיה שלח ואייתיה, א"ל מה אמר לך הדין כותאי א"ל לית אנא ידע מה לחיש לי באודנאי ולא שמעת ליה כלום דאנא בצלותי קאימנא ולית אנא ידע מה הוה אמר, נתמלא רוגזיה לבן כוזיבא יהב ליה חד בעיטא ברגליה וקטליה, יצאתה בת קול ואמרה (זכריה י"א) הוי רועי האליל עוזבי הצאן חרב על זרועו ועל עין ימינו, אמרה לו אתה סימית זרוען של ישראל וסימית עין ימינן לפיכך זרועו של אותו האיש יבש תיבש ועין ימינו כהה תכהה מיד גרמו עונות ונלכדה ביתר ונהרג בן כוזיבא ואיתיאו רישיה לגבי אדריאנוס ע"כ. הרי לנו כי ביתר היית מוגנת בזכותו של צדיק אחד.
הצרות באות בעקבות רפיון התורה:

וכן כתוב בבראשית פרק כז (כב) וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו: ודרשו חז"ל איכה רבה (וילנא) פתיחתות ד"ה ב שכן הבטיחם אביהם ואמר להם (בראשית כ"ז) הקול קול יעקב והידים ידי עשו, כל זמן שקולו של יעקב בבתי כנסיות ובתי מדרשות, אין הידים ידי עשו, וכל זמן שאין קולו מצפצף בבתי כנסיות ובתי מדרשות הידים ידי עשו, והובא בפרש"י. והקשה הגר"א כיצד למדו חז"ל מהפסוק את דבריהם הרי לכאורה כתוב הפוך? ראיתי בגר"א בקול אליהו בח"ב מובא דהקל הראשון כתוב חסר וא"ו ואילו הקול השני מלא, וא"כ מתפרשת דרשת חז"ל אם הקל חסר ואינו שלם ממילא הידים ידי עשו ואם הקול יהיה שלם אין הידים ידי עשו. לכן בזמננו שאנו רואים את הדרדרות המצב הבטחוני בארץ וכל יום באים שונאינו ודוקרים בסכינים וחרבות יהודים הרי זה הידים ידי עשיו כפשוטו, ובהכרח שיש עלינו תביעה לחיזוק לימוד התורה אשר בכוחה להגן ולהציל את כלל ישראל.

וכן מסופר שפעם באו פרנסי העיר ביאליסטוק לגר"ח מבריסק זצ"ל להתייעץ אם בנו יכול להיות להם רב כי ידעו שיאמר להם את האמת, השיב להם שהוא ראוי היות והיום הוא תירץ את הרמב"ם יפה, והגיב אחד מהפרנסים לגר"ח מה יועיל לתושבי ביאליסטוק התירוץ על הרמב"ם, ועוד בשביל לתרץ רמב"ם הוא יכול להשאר כאן, ואז כעס עליו הגר"ח שדבריו ממש כפירה בתורה על פי הגמרא הנ"ל שמבואר עד כמה גדול כוח התורה להגין על העיר וזה עיקר גדלותו של הרב.

ואמר מרן הרב שך זצ"ל שהב"ח הוא היה רבה של בלז והנה פעם ראו חושך בביתו והדיחוהו מהרבנות בגלל שלא למד, והטעם שהדיחו אותו כיון שידעו עד כמה כוח תורתו ולימודו של הרב מגינה על העיר כמתבאר בגמרא, אמנם הם טעו בו כי לא היה לו כסף לקנות נרות ולמד בעל פה ולכן הם נענשו והוא זכה למקום יותר מכובד.

כתב החפץ חיים עה"ת בפרשת בראשית על דברי חז"ל אמר רב יצחק בראשית שהעולם נברא בשביל התורה שנקראת ראשית, וביאר שהנה כידוע שכאשר אדם יראה מלך בונה ארמון מפואר ומשקיעים בו הרבה כסף חייב להיות שהשימוש בו עולה בחשיבות על גודל ההשקעה כי כן דרכו של כל אדם שכל השקעה שעושה היא על מנת להפיק דבר יותר חשוב מעצם ההשקעה שמשקיע אחרת לא היה משקיע, ואם כן הקב"ה ברא את כל העולם בחכמה עצומה והכל בשביל התורה שנקראת ראשית בהכרח שהתורה עולה בחשיבותה יותר מכל העולם לכן התורה היא הערך העליון ביותר.

זאת ועוד כתב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קסא עמוד ב כל מאן דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה כביכול הוא מקיים כל עלמא, קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא, בר נש מסתכל בה באורייתא ומקיים עלמא, אשתכח דעובדא וקיומא דכל עלמא אורייתא איהי, בגין כך זכאה איהו בר נש דאשתדל באורייתא דהא איהו מקיים עלמא ע"כ. וכתב בחידושי הגרי"ז החדשים סימן צ על דברי הזוהר, ונמצא דהבריאה היא לפי התורה ולא התורה לפי הבריאה. ונמצא אנו למדים מדברי הזוהר מדוע בזכות לומדי התורה העולם מתקיים כי היא מקור בריאת העולם וכל העוסק בתורה הופך עצמו לחתיכת תורה שממנו נברא ומתקיים העולם.

העולה מדברנו עד כמה חובה עלינו להעריך כל לומדי התורה ואת הרבנים, וכמו כן שכל אחד ואחד חייב לקבוע עיתים לתורה כי בזכות זה מי יודע כמה גזירות הוא מבטל מעליו ומעל כל בני ביתו, וכמאמר חז"ל בגמרא סנהדרין דף צב ע"א ואמר רבי אלעזר כל בית שאין דברי תורה נשמעים בו בלילה אש אוכלתו, שנאמר {איוב כ'} כל חשך טמון לצפוניו תאכלהו אש לא נפח ירע שריד באהלו. אין שריד אלא תלמיד חכם, שנאמר {יואל ג'} ובשרידים אשר ה' קרא. ואמר רבי אלעזר כל שאינו מהנה תלמידי חכמים מנכסיו אינו רואה סימן ברכה לעולם, שנאמר {איוב כ'} אין שריד לאכלו על כן לא יחיל טובו, אין שריד אלא תלמידי חכמים, שנאמר ובשרידים אשר ה' קרא ע"כ, ויה"ר שזכות התורה תגן על כלל ישראל ונזכה לגאולה ולבניין בית המקדש במהרה אכי"ר.

בידידות ואהבה
מרדכי מלכא
תורה הגנה זוהר לימוד רב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}